A Véda intelligens kamerahálózat 160 mobil és 365 fix készüléke a gyorshajtásról vagy egyéb szabályszegésről készült képeken kívül rögzíti a jármű rendszámát, honosságát, sebességét, a hely koordinátáit, illetve az esemény dátumát és időpontját. Ezekből egy metaadatcsomag képződik, ami interneten keresztül a hosszú nevű, Vásárosnaményba telepített Közlekedésbiztonsági Automatizált Feldolgozó és Információs Rendszerbe (KAFIR) kerül, amely tulajdonképpen a bírsághálózat agya.
A KAFIR bekérdez a közlekedési nyilvántartó rendszerbe is, hogy ellenőrizze a járműre vonatkozó műszaki adatokat, a műszaki vizsga és a kötelező biztosítás érvényességét, illetve hogy nem körözik-e. A kiegészített adatcsomagot a KAFIR
továbbküldi a Robotzsaru informatikai rendszerbe,
amelynek a szabálysértések osztályozása és továbbítása a feladata.
Helyszíni megállítás is lesz
Lehetőség van rá, hogy a rendőr, egy-két kilométerre leparkolva a fix kamerától, felcsatlakozzon rá az okostelefonjával, vagyis a kocsijában ülve látja, amit a kamera fent az akasztófán. Így van ideje és lehetősége, hogy megállítsa a szabálysértőket, és a helyszínen intézkedjen, ami különösen a külföldi rendszámos, nem uniós autók esetében fontos, hiszen a gazdáiknak nem tudják kiküldeni a bírságot.Hatósági ügyek, amiket képpel kell bizonyítani:
Kizárólag az objektív felelősség elve alapján elbírált ügyekkel foglalkozik
az új vásárosnaményi és a hat éve átadott szombathelyi Közigazgatási Hatósági Szolgálat (KHSZ). A közigazgatási bírságokat a szabálysértés helyén illetékes rendőrkapitányságok intézik, az egyéb szabálysértéseket pedig azok a kapitányságok, amelyek a vétkes sofőr lakhelyén illetékesek.
A Robotzsaru informatikai rendszer azért kapta ezt a nevet, mert addig a pillanatig emberi munkaerő nem is találkozik semmilyen irattal, képpel vagy egyéb bizonyítékkal, amíg a két KHSZ valamelyikébe vagy egy kapitányságra meg nem érkezik a komplett adatcsomag. Tehát akkor is eljutnak az ügyek a megfelelő helyekre, ha a vétkes jó kapcsolatokkal rendelkezik a rendőrségen, vagyis
már nem lehet „kivenni a fényképet a gépből”, mint régen.
Mivel az objektív felelősségbe tartozó ügyeknél szükség van az üzembentartó adataira is, ezért a Robotzsaru még ezekkel is kiegészíti az eddig keletkezett nagy adatcsomagot. Közben ad egy visszajelzést a KAFIR-nak, hogy az ügyet teljes terjedelmében megkapta.
Ha a Dunától nyugatra, illetve Budapesten követték el az objektív felelősség elve alapján elbírálandó szabálysértést, akkor Szombathelyre, ha a Dunától keletre, valamint Pest megyében történt a dolog, akkor Vásárosnaményba kerül az ügy.
Az ország szinte két legtávolabbi pontján található KHSZ-ek négy egységből állnak:
A két KHSZ-ben az ügyeket kiosztják a vezetők az előadóknak, akik egy, erre a célra megírt számítógépes felületen láthatják a kapcsolódó dokumentumokat, képeket, bizonyítékokat. Mivel a fényképek alsó sávja minden szükséges információt (hely, időpont, sebesség, rendszám) tartalmaz,
könnyen lehet ellenőrizni, hogy valóban megtörtént-e a jogsértés,
és hogy a sebességtúllépés mértéke az objektív felelősség hatályába esik-e.
Ha az információk kétséget kizáróan alátámasztják a szabálytalanságot, akkor az ügyintéző felügyelete mellett
a határozathozatal automatizáltan történik,
de még van egy utólagos kontroll is, amit az előadó végez el a levél szövegének átolvasása közben.
A végleges határozatot elküldik egy nyomtatóba, ami percenként 125 lapot képes kinyomtatni. Ezután a határozatok bekerülnek a postázóba, utána tértivevényt kapnak (mert nem mindegy a kézhezvétel időpontja), majd a borítékoló gépbe kerülnek, aminek a
kapacitása 4000 levél óránként.
Ha határozatonként csak a minimális, 30 ezer forintos bírsággal számolunk, ez akkor is óránként 120 millió forintot jelenthet az államkasszának. Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy ezekhez a közigazgatási bírságokhoz azért jelentősen át kell lépni a sebességhatárt - hogy pontosan mennyivel, arról ebben a cikkben olvashat.