Az első modern Mercedes - Mercedes-Benz Ponton 180a (1959)

Mercedes Ponton
Vágólapra másolva!
A Ponton önhordó karosszériája új fejezetet nyitott a stuttgarti gyártó történetében, és nem csak az alváz mellőzése, hanem a biztonsági fejlesztések és a magas szintű menetkomfort miatt is.
Vágólapra másolva!
A fekete volt a leggyakoribb szín, de két, és háromárnyalatos kombinációval is kapható volt. Felárért Webasto tolótetőt is lehetett rendelni hozzá Forrás: Retro Mobil

1953-ban a Daimler-Benz végre kihozta az első önhordó karosszériás modelljét, a W120 gyári kódjelű 180-ast. Forradalmian új volt Barényi Béla autóbiztonság-guru 2500 találmányának egyike is, amit a világon itt alkalmaztak először sorozatban:

a középen megerősített, acélból préselt padlólemez oldalirányú ütközéskor védte az utasokat,

és a spéci padlótól az egész felépítmény merevebb, csendesebb, lett, az utastér pedig megnőtt.

A hátsó lámpák burája új, a lökhárítónak csak a bal sarkát krómozták újra Forrás: Retro Mobil

Nem volt túlmotorizálva

Az első szériába a 170S elavult, 1767 köbcentis, 52 lóerős négyhengeres benzinesét szerelték, a háború előtti konstrukció azonban gyötrelmesen gyengének bizonyult a 170-esnél jóval nehezebb, 1200 kilós tömeg mozgatásához.

A megoldást a rokon 190SL sportkocsi 1,9 literes gépe hozta meg,

1956-ban 75 lóerőre csökkentett teljesítménnyel (kisebb kompresszió és csak egy karburátor) a 180a–ban - tesztautónk is ilyen – az 1:6,8-ra csökkentett sűrítéssel újabb 10 ló tűnt el, de 65 sem vészesen kevés.

Keskeny és magas a blokk, az öblös fűtéscsövek is jól elférnek. A motor gyors bemelegedését segítendő a szívó és a kipufogó oldalt egy bimetál vezérlésű keverőszeleppel összekötötték Forrás: Retro Mobil

Ilyen ajándékot bárki elfogadna

A Merci Németországból jött Szegedre, autentikus, restaurálatlan, tulajdonosa ajándékba kapta születésnapjára. Még hetvenes években volt egy levetett állami Pontonja, azóta gyakran nosztalgiázott, családja pedig végül meglepte eggyel.

A kürtkarikával kell indexelni, mint a 170-esben és a sebességmérő is hasonló. Vízhőmérő, olajnyomásmérő és benzinóra is segíti a vezetőt Forrás: Retro Mobil

Szerencsére a kasztni jó kondiban volt, de motor nem ment jól. Az okokat keresve több apró hiba is előjött, felújították a hengerfejet, új a vezérműlánc, az elosztófedél, a trafó, és a kipufogó is. Végül kiderült, hogy a gyújtókábelek okozták a bajt.

Az alkatrészek drágák, és nem is mindet egyszerű beszerezni,

így a munka nyolc hónapig tartott.

Masszívak az ajtók, és szépen is csukódnak. A hátsó ablakokat csak félig lehet letekerni Forrás: Retro Mobil

Mai mércével is kényelmes

Kellemesen tágas az utastér, bakelitbe ágyazták, de ízléses krómkeretbe foglalták a műszeregyüttest. A kulccsal csak a gyújtást lehet ráadni, gombnyomásra indul a motor, amely álmosan,

halkan duruzsol hidegen is.

A kormányváltó hosszú utakon jár, de könnyen és pontosan, sőt gyakran úgy érezni, hogy csak az út feléig kell tolni a kart, onnan mintha mágnes rántaná a helyére. Nagyon közel szerelték egymáshoz a fék és a gázpedált, könnyű mellényúlni.

Hárman is elférnek a kényelmes kanapén. A küszöbtakaró gumik is megvannak, de még nem tették be őket Forrás: Retro Mobil

Csak az autópályát nem szereti

A 180-as nem gyorsulásbajnok, de szépen, egyenletesen húz, 100 km/h körül sem vészesen zajos, közepes keménységű futóműve jól dolgozik, a vibrációk visszafogottak, a felütések ritkák. Jól eltalálták a kormány áttételezését, finoman, könnyen lehet kezelni, kanyarokban higgadtan viselkedik az autó, nem billeg, nem bólogat. A fékek mind dobosak, nagyobbak az alapmodellnél, és nem is fáradékonyak, de így is keményen kell taposni a pedált. A menetzajok még 120 körül sem zavaróak, de a Ponton

100 körül megy a legszívesebben.

Rengeteg holmi elfér a tágas csomagtérben és telepakolni is könnyű, nincs pereme. Külön érdekesség a racsnis emelő Forrás: Retro Mobil

A 180a-t 1957 és 1959 kötött gyártották, az utód, a b szélesebb hűtőmaszkjáról és babák nélküli lökhárítóiról ismerhető fel. A Ponton gyártását 1962-ben, 118 000 darab után fejezték be.

Műszaki adatok

Motor: OHC vezérlésű soros négyhengeres benzines, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 1897 cm3. Furat x löket: 85,0 x 83,6 mm. Kompresszió: 6,8:1. Teljesítmény: 65 LE, 4500/perc fordulaton. Nyomaték: 130 Nm, 2200/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú kézivltó, hátsókerékhajtás.
Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros, tekercsrugós, hátul lengőtengelyes, tekercsrugós futómű. Hátsókerékhajtás, egykörös fékrendszer, szervo nélkül, elöl-hátul dobfékek.

Felépítmény: négyajtós önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4480 x 1740 x 1560 mm. Saját tömeg: 1210 kg. Üzemanyagtartály: 56 l.

Menetteljesítmények: Végsebesség: 136 km/h.

Forrás: Retro Mobil
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!