Bealieu csodálatos hely. Bjúlinak szokás mondani errefelé, és a feltételezésekkel szemben nem Franciaországban található, hanem Angliában. Amott Bóliő volna. Egy körforgalomban kezdődik az egész. Ki van írva, hogy National Motor Museum. Röviddel utána egy vadzár és egy kerítés. Ez egymástól 10-20 centire letett alumínium U-profilokból álló kis híd, ami közé bemegy a vad patája, és nem tud kijönni kívülre.
Ezen átzötykölődve jutunk a kertbe, ahol három dolog tűnik fel kisvártatva. Az egyik, hogy a táblák ugyanazok, és a közlekedés is a kint megszokott módon zajlik, de
erős sebességkorlátozás van érvényben,
arasznyi 10-20 mérföldes táblákkal. A másik, hogy az úton szabadon kószálnak a lovak, bárányok, kecskék, szarvasmarhák - szanaszéjjel legelnek, annak rendje és módja szerint.
Ennek megfelelő illatfelhő lengi körül őket, amit én személy szerint szeretek, finnyásabb orrúak kevésbé. A harmadik érdekessség, hogy már percek óta haladunk, és úgy 5-6 kilométert kell menni a kertben, mire meglátjuk a falut. További mérföldes lépések után jön, amiért jöttünk, a nagybetűs Múzeum. A Beaulieu National Motor Muzeum.
Ha nem akar Angliáig utazni, vagy egy ötletünk: VW-buli a Hungaroringen
Autótörténeti különlegességek, tuning járművek és gyári állapotú oldtimerek lepik el a Hungaroringet a Volkswagen-találkozó keretében, 2016. október 1-jén.
A különböző típusok idén is külön szekcióban kapnak helyet, így a Polo, a Passat, Scirocco, Corrado, Jetta/Bora/Vento tulajdonosok egy-egy csokorban parkolnak, különböző helyszíneken. A Transporterek és a Bogarak a Hippifaluban gyülekeznek. A nagyszínpad előtti rész a Golf-generációkról szól. Itt autós szakemberekből álló zsűri választotta, valamiért érdekes kocsik állnak majd.
A hagyományokat folytatva az ötödik rendezvényen egy V-ös Golfot nyerhet a legszerencsésebb játékos a 100 forintos tombolán. Emellett vezetéstechnikai tréning, Volkswagen Driving Experience bemutató, off-road élménytúra, gokart verseny, mini drift, csocsóbajnokság, többféle női és gyermekprogram, közlekedési park, tűzijáték és számos koncert várja a látogatókat. További infó a Volkswagen-találkozó Facebook-oldalán.
John Lord Montagu of Beaulieu kezdte el összehordani az azóta nemzeti vagyonná nemesült kiállítást, amit alapítványi formában gondoznak. A kiállított tárgyak jelentős része a családé és különféle felajánlóké, akik ki-be pakolásszák a kocsijaikat,
szóval az állandó kiállítás sem annyira állandó.
Magáról a múzeumról csak legfelsőbb fokig gerjesztett jelzőkkel lehet megközelítőleg vázlatosnak mondható, szikár leírást adni, oda el kell mennie mindenkinek, akit kicsit is érdekelnek a kocsik, meg ez az egész motorizáció nevű dolog.
Elég nagy képződmény ez (nem sütném el a létesítmény szót, mert arról nekem a szennyvíztisztító, meg a művelődési ház jut eszembe), nem a mi értelmünkben vett múzeum, például
az épületben jár magasvasút, közvetlenül a Formula-1 kocsik felett.
Ennek a csodának most egyetlenegy kiállított darabkájával sem foglalkozunk, pedig vannak érdekességek, az erre fogékonyaknak pár címszó: Golden Arrow, Sunbeam 1000 HP, Bluebird, Graham Hill Lotusa, Rolls-Royce Silver Ghost (1909!), Porsche 917, és Bab úr Minije. Más miatt érkeztem ugyanis ide, ami kevésbé földöntúli.
Egy könnyűszerkezetes istállóban - vagy nevezzük inkább merevfalú sátornak? - az udvar közepére van kiállítva a Top Gear előző életéből való kellékhalmaznak a megmutatható része. Azok az amúgy érdekes cuccok, amiket a műsorban lehetett látni, még a korábbi három (Calarkson, Hammond, May) műsorvezető mindenre kiterjedő tönkretételi és gépgyilkolási szándéka bizonyítékaként, nem mellékesen az olvasó szórakoztatására.
Ez annyira kézzelfogható része az egész kiállításnak, szinte minden darabot felismerni belőle, és régi barátként köszön vissza a soha tönkre nem menő Toyota Hilux, amit
elvitt az ár, egy felrobbantott épület tetejéről esett a mélybe.
Brilliáns, ahogyan itt áll, széttiportan, maggyalázva, és biztos vagyok benne, ha öntenénk bele üzemanyagot, és volna akksi, beindulna. Nagy kedvencem volt a Caravan train részből ismert Jaguar XJS TGV12 néven, ami gyorsabb volt a lakókocsikból összeszkábált, és a forgatás közben részben elpusztult Audi A8 vontatta szörnynél.
Aztán ott volt a szépkorúak számára kifejlesztett, óriás tükrökkel és pisiálló üléshuzatokkal felszerelt, Rovernek álcázott Fiat Multipla, ami egyebek mellett azt a trükköt is tudja, hogy ha valaki rossz irányba hajt fel a sztrádára,
üzembe lép az önmegsemmisítő.
Ebben, a csaknem önmegsemmisített állapotában láthatjuk, csak odatámasztgatták a forgatáskor leesett dolgokat. A bevásárlókocsi sajnos megsemmisült.
Egyik kedvenc részem a limuzinos, ami több összetevőből áll, először is építeni kell limuzint. Egyikük Fiat Óriáspanda, a másik egy Sabb 9000 és egy 164-es Alfa vadházassága, a harmadik pedig egy nyitott MG. Ezekkel keverednek kalandokba, legyen elég annyi, hogy a Panda egyszerűen kettétört London közepén. A csatornát átszelő rész kreálmányai is ott találhatók, élőben egészen szürreálisnak tűnik maga az ötlet is, hogy abba kavargó, borzasztó színű izébe akár egy méterre és bemerékszkedjek velük.
Tessék elmenni, és megnézni a kiállítást, addig is itt vannak a képek. Bizonyos szempontból rossz időben mentünk, mert sorozatból eltanácsolt Clarkson és a vele együtt önként távozó Hammond és May
már az Amazon tévére forgatják az új műsorukat,
míg az új Top Gear csapat fel sem állt, de máris kezdődtek a tagcserék, mert Chris Evans már kénytelen is volt is kilépni a huszonharmadik évad készítése közben.
Az idő megválaszolja, hogy mi lesz a Clarksonék-féle műsor sorsa, de nekem személy szerint a végére kicsit sok volt az öncélú pusztítás, és kevés a tíz évvel ezelőtti ötletparádé, aminek a darbajait ezen az egyedülálló tárlaton megcsodálhatjuk. Akkoriban még hittünk ebben az egészben. Remélem, ők is.
(A magyarországi Top Gear Show-ról készült tudósításunkat itt olvashatja, a Goodwood-túra korábbi állomásait pedig lejjebb, a kapcsolódó cikkek között találja).
Királyi vadászbirtokból autós paradicsom
Muszáj elmesélnem, mi ez a csodálatos kert, itt Anglia egyik legnépszerűbb nemzeti parkjának, a New Forestnek a közepén, ami ilyen kitüntetett figyelmet kap. Maga a telek a királyi birtok részeként vadászati célokat szolgált az 1200-as években. Egyházról-egyházra, királytól-királyig vándorolt a tulajdonjog, mígnem Southampton első Earlje, Thomas Wriothesley szerzett tulajdonjogot a királytól, 1538-ben, 1340 fontért.
Innen aztán addig-addig öröklődött, amíg John, második Duke of Montagu, alapított itt egy hajókészítő manufaktúrát, ne feledjük, Dél-Angliában járunk, centiméterekre a csatornától vagy tengertől, ahogy jobban tetszik. Eddig nemigen rezidáltak itt a népek, de eljött a fellendülés ideje. Innen már csak két duke-nyira 1867-ben építették át, illetve fel a ma látható kastélyt. Ebben lakik a Montagu család, generációk óta. Közülük is csak két urat érintünk, egy bizonyos Edward Lord Montagu of Beaulieu (1926-2015) és az ő édesapja, John, második Lord Montagu of Beaulieu (1866-1929) – a két autórajongót, aki gyűjteni kezdett.