A gömbölyded 600-ast 1963-ban leváltó, szögletesebb 601-es Trabant elődjétől örökölte hajtásláncát és egyszerű szerkezetű - elöl-hátul keresztlaprugós, hátul oldalanként független - futóművét is. Fontos újdonság volt, hogy első oldalablakai letekerhetőek lettek (korábban tolósak voltak), de közben eltűntek az oldalfalak díszlécei, elöl pedig megjelent a hűtőmaszk.
Két felnőttet és két gyereket tudott elvinni viszonylagos kényelemben a lépcsőshátó változat, és csomagjaiknak is maradt egy 415 lliteres tér. Majdnem két évvel a Limousine után,
1965 szeptemberében kezdték forgalmazni az Universal névre keresztelt kombit.
Akkoriban
a szocialista blokkban nem volt még egy ilyen praktikus kisautó.
Üres tömege 40, terhelhetősége 35 kilóval nőtt (1040 kg és 650 kg), a csomagtér alapesetben is 450 literre duzzadt, a hátsó ülés ledöntésével pedig akár 1,4 köbméteres szabad teret használhatott ki a tulajdonos. A 601-es új korszakot nyitott az NDK-ban, 1990-ig, gyártásának végleges kifutásáig közel hárommillió készült belőle.
A mi 1967-esünk ritka darab errefelé nemcsak évjárata, kombi karosszériája és sötétszürke fényezése miatt is. Tulajdonosa, Mihály Dávid fiatal kora ellenére elhivatott Trabi-rajongó, még vagy tíz autó vár nála a feltámadásra, tesztautónk az első.
Két éve találta egy idős házaspárnál, akik még működőképesen beállították a garázsba, ahol tíz évet raboskodott. Előtte piacoztak vele, de csak virágokat szállítottak, azaz a futómű nem sínylette meg a használatot, viszont a beltér eléggé tönkrement: padlótól plafonig mindent ki kellett cserélni.
Az egykörös, négydobos fékrendszer komplett felújításon ment át, a motort Dávid szétszedte, de végül beavatkozás nélkül összerakta, annyira jó állapotúnak találta. A váltóból a csapágyak és a szimmeringek mentek a szemétbe, és a küszöbök mögötti, rozsdaette vázat is ki kellett hegeszteni, a fényezés új.
Indítás után nem jár túl finoman a motor, de tíz perc után legalább kicsit kisimul a járása. 1:33-as keverékkel megy, nem csoda, hogy
hidegen füstpamacsokat ereget.
A többi remegés és rázkódás menet közben már a futómű felől jön, még sima úton is jojózik a két keresztlaprugó, ócska betonon pedig jönnek a kellemetlen felütések. A váltó – ha már kitanultuk a balra döntött H-sémát – könnyen jár és precíz.
Egyesben-kettesben jól húz a kombi, de 50 km/h felett kifullad. Ha tovább tapossuk, lassacskán és erőlködve eléri a mágikus 100 km/h-s végsebességét.
Negyedik fokozata szabadonfutós, nincs motorfék, a kellemes utazótempó 70-80 km/h, ami városban ma is elég. A fogasléces kormányművet könnyű tekergetni, de emberesen kell taposni a pedált, hogy a négy dob megállítsa a Trabit.
Műszaki adatok
Motor: soros, kéthengeres, léghűtéses kétütemű benzinmotor, elöl keresztben beépítve.Hengerűrtartalom: 594 cm3. Teljesítmény: 23 LE, 4000/perc fordulaton. Nyomaték: 53 Nm, 2800/perc fordulaton.
Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó, elsőkerékhajtás. Egytárcsás száraz kuplung.
Felfüggesztés: Elöl-hátul félelliptikus keresztlaprugók, hidraulikus lengéscsillapítókkal. Elöl-hátul dobfékek, kétkörös fékrendszer.
Felépítmény: háromajtós, önhordó acélváz, duroplaszt karosszériaelemekkel. Hosszúság x szélesség x magasság: 3560x1510x1437 mm. Tengelytáv: 2400 mm. Saját tömeg: 650 kg. Tank: 24 l.
Menetteljesítmények: Végsebesség: 100 km/h. Átlagfogyasztás: 7,5-9,5 l/100 km.