Kezdjük rögtön a legfontosabbal, mert úgyis ez érdekel mindenkit a legjobban.
A legnagyobb kompromisszum az, hogy az autó nem lesz saját tulajdon, a futamidő alatt végig a bérbeadóé marad.
Noha ez egyáltalán nem tragédia, Magyarországon valóban egy kis buktatót jelent. Hazánkban ugyanis a tulajdonnak különösen nagy ereje és értéke van, nem szeretünk lemondani róla, sőt kifejezetten ragaszkodunk hozzá. A Skoda ennek ellenére belevágott, és a hazai importőrök közül elsőként privát lízinges konstrukcióban is elérhetővé tette egyes modelljeit.
A lehető legjobban leegyszerűsítve a privát lízing megegyezik a tartós bérlettel (vagy más néven operatív lízinggel), azzal a lényeges és fontos különbséggel, hogy
cégek helyett magánszemélyek és egyéni vállalkozók vehetik igénybe.
A privát lízing még véletlenül sem új találmány, a környező országokban régóta nagy népszerűségnek örvend, itthon azonban a tulajdonnal kapcsolatos beidegződések miatt még nem túl ismert, és pláne nem túl elfogadott konstrukció. Pedig a bérletnek számtalan előnye van, és ezek közül csak az egyik, hogy – mindenféle trükközés nélkül – akár
nullaszázalékos kezdő befizetéssel új autóhoz lehet jutni.
Fontos, hogy ezzel tehát nem az autó tulajdon-, hanem gyakorlatilag a használati jogát lehet megszerezni, amelyért a továbbiakban szerződésben meghatározott fix havi díjat kell fizetni. Ennek két előnye is van: egyrészt az autózásnak – a tankoláson kívül – pontosan tervezhető havi költsége lesz, másrészt az új autóhoz jutáshoz nem szükséges egyszerre több millió forintot megmozgatni a családi költségvetésben.
A bérleti konstrukció három- vagy négyéves futamidővel köthető meg, az önerő mértékét az úgynevezett bonitásvizsgálat határozza meg, ez hasonló a hitelképesség vizsgálatához. A Skoda feltételei szerint
az éves futásteljesítmény legfeljebb 15 ezer kilométer lehet,
amiből jól látszik, hogy elsősorban az átlagemberek igényeit célozták meg a konstrukcióval.
A privát lízing keretében elérhető autók
A privát lízing hazai bevezetése egyfajta kísérletként is felfogható a Skoda részéről, így kezdetben csak fixen meghatározott modelleket lehet ebben a konstrukcióban megvásárolni. Ezek a
- Fabia vagy Fabia Combi, 1.2 TSI/90LE motorral, Ambition felszereltségi szinttel,
- Rapid vagy Rapid Spaceback, 1.2TSI/110LE motorral, Ambition felszereltségi szinttel,
- Octavia vagy Octavia Combi, 1.4TSI/150LE, Style felszereltségi szinttel,
- Superb vagy Superb Combi, 2.0 TDI/150LE és 2.0TDI/150LE DSG, Style felszereltségi szinttel.
A megadott felszereltségi szint nem változtatható, az extrák közül viszont korlátozás nélkül lehet válogatni.
Az alap-havidíj az üzemanyagon kívül mindent tartalmaz, azaz benne van az autó használata, szervizcsomag (kötelező karbantartások, kopó-forgó alkatrészek – fékbetét, izzó, ablaktörlő stb. – cseréje), téli és nyári gumicsere és a gumiabroncsok tárolása, a kötelező biztosítás, casco, a forgalomba helyezés díja, egy téligumiabroncs-szett, és jár balesetbiztosítás is. A tankoláshoz segítségként egy kedvezményeket biztosító kártyát adnak, amelyet tetszőleges összeggel lehet feltölteni.
Először is a Skodának, amely Magyarországon főleg a flottás szegmensben erős, de ezzel a konstrukcióval a magánvásárlói számát is felpörgetheti (és még könnyen értékesíthető, makulátlan előéletű használt autói is lesznek a futamidő lejárta után).
De jó bárkinek, aki költséget ugyan nem tud elszámolni, mégis szeretne fixen tervezhető kiadással új autóhoz jutni, és az sincs ellenére (kinek lenne?), hogy három-négy évente lecserélheti a kocsiját.
A szerződés végén ugyanis csak annyi a teendő, hogy vissza kell adni az autót, és már át is lehet ülni egy másik újba, akár változatlan havi díj mellett.
Csak egy életszerű példa a hétköznapi életből: bővül a család, szükség lenne egy nagyobb autóra, de éppen nincs rá elég pénz. Ebben az esetben megoldás lehet hitelre új autót venni, vagy keresni egy használtat a piacon, de utóbbi – az új és használt autók előnyeiről és hátrányairól most nem vitát nyitva – mindenképp rizikó. A privát lízing azért lehet jó megoldás, mert fix havi díjjal lehet tervezni, a szervizeléssel, gumivásárlással, biztosítással és egyebekkel nem kell foglalkoznia a családnak, ami időmegtakarítást is jelent.
Miben különbözik ez az autóhiteltől?
A „hagyományos” hitelek elsősorban abban különböznek a lízingtől, hogy a futamidő végén a vásárló tulajdonába kerül az autó, a törzskönyvet is megkapja a finanszírozótól. Amellett, hogy kizárt a nullaszázalékos önerő, normál hitel esetén az autóval kapcsolatos összes kötelezettség a vásárlót terheli, ideértve a biztosítások megkötésével kapcsolatos ügyintézést, illetve az autózással összefüggő összes költség fizetését. Ezek mind a hitel havi díján felül jelentkeznek kiadásként, míg a privát lízinges konstrukció minden esetben havi fix összeget jelent. Az autózás természetesen ezzel a megoldással sincs ingyen, de jobban szét vannak terítve a költségek, nincsenek váratlan kiadások.
Ugyanakkor nem véletlen az sem, hogy az operatív lízinget elsősorban cégek számára találták ki. Törvényi kötelezettségek és a konstrukció jellege miatt több olyan elemet is tartalmaz a havi díj, amit a cégek költségként el tudnak számolni, a magánszemélyek viszont elesnek ettől. Számukra elveszik például az egész konstrukció, vagyis a havi lízingdíj áfaelőnye, ami 27 százalékot jelent. Áfát ráadásul a kötelezőre és a cascóra is fizetnie kell a bérbeadónak, ez az árba beépülő pluszköltség magánszemélyek számára egyébként nem jelentkezne, ahogy a cégautóadó sem.
A Skoda elsősorban a 25–50 éveseket célozta meg, de nagyon számítanak az első autójukat megvásárló fiatalokra. Ebben a közösségi megoldások világában felnövő korosztályban a kutatások szerint már nem olyan erős a birtoklási vágy, egyáltalán nem ragaszkodnak a saját tulajdonhoz, így számukra kézenfekvő megoldás lehet a privát lízing.
Nehéz pontos becslést adni a várható havi díjról, mert ez függ az autó végső vételárától, a választott futamidőtől és az önerő mértékétől is. Az biztos, hogy pár tízezer forintból nem lehet megúszni, de több százezres kiadásra sem kell készülni. Tekintettel arra, hogy a kínálat a Fabiától a Superbig terjed, a
lízing havi díja nettó 70-150 ezer forint között lehet.
Ez elég tág tartomány, de a szerződésekben is sok az egyedi elem.
A cikket a Skoda támogatta.