Bűvös kocka – Lada Nova Junior-teszt

Lada Nova
Vágólapra másolva!
Gondolná, hogy kocka Lada is lehet értékes és ritka? Bizony, a VFTS-eken innen is van néhány csemege, amit nem sokan birtokolhattak a Merkúr-időkben. Arról nem is beszélve, hogy a korai példányok már bőven veterán korúak. Bemutatunk egy NSZK-s exportváltozatot, ami minden kritériumnak eleget tesz.
Vágólapra másolva!

Furcsa megélni, de ma már a kettes Golf, az Opel Kadett E, az ötödik generációs Toyota Corolla, az utolsó, műanyag lökhárítós Skoda 120 vagy éppen a kocka Lada is kaphat OT-rendszámot, hiszen a legidősebbek már túl vannak a harmincéves határon. Ezek és kortársaik még hozzátartoznak az utcaképhez, főleg a szegényebb országrészekben, sokan mégis ezekért rajonganak, megőrzik őket eredeti állapotukban, vagy éppen restaurálják sok pénzből.

Jól áll neki a 195/50 R15-ös méretű gumikkal felvértezett alufelni, itthon nem lehetett hozzá ilyet venni. A Nova Junior jellegzetessége volt az oldalvédő gumicsík Forrás: Retro Mobil

Az itt felsoroltak közül nálunk talán a szovjet technika rajongói köre a legnagyobb, egyre több szép állapotú 2105-ös, azaz 1300-as és 2107-es, vagyis „Parasztmerci” 1500-as kerül elő a garázsokból. A régi klasszikus kerek lámpás, króm lökhárítós társaikhoz képest e típusok jórészt bagóért kelnek el, de akadnak közöttük is olyanok, amelyekért sok pénzt kérnek, és felkeltik egy-egy gyűjtő vagy márkafanatikus érdeklődését.

Ilyen állat nincs: kocka, 1200-as motorral

Baranyi Lajos, a Magyarországi Veterán Zsiguli és Lada Egyesület alapító elnökének szeme legutóbb egy élénkzöld 2105-ösön akadt meg, és nem is adta alább a teljes restaurálásnál. Persze nemcsak ritka színe miatt érdemelte ki, hogy Lajos aprólékos munkával felújítsa,

ez a példány ugyanis nem az, aminek az utca embere gondolná.

A látványos, Németországban eredetileg is Ladához kínált alufelni és a gyári rendelésű krómozott hűtőmaszk is izgalmas, de az oldalára ragasztott Nova Jr, azaz Nova Junior teszi igazi kuriózummá.

Mindegyik 2105-ösnél feketék voltak az ajtóoszlopok, de egyiken sem volt a hátsó sárvédőn szélességjelző lámpa; ez is a kanadai exportos modellek sajátja, ahogy a hosszú első oldalvillogó is azokra volt jellemző. Fűthető a hátsó szélvédő, a korai 2105-ösökről hiányzott ez az extra Forrás: Retro Mobil

Ez a Lada eredetileg németországi exportra készült, alvázszáma alapján 21051-es. A hozzáértők ebből a számsorból már tudhatják, hogy nem az ebben a karosszériában megjelent szíjas 1300-as motorral szerelték, hanem a 2101-es kerek lámpás jó öreg láncos vezérlésű, 1198 köbcentisével.

Minden újszerű, gyári a géptető-szigetelés. Egyetlen nem eredeti alkatrész a Samarából származó, a 05-ösénél masszívabb motorral felvértezett ablakmosótartály. A szíjas 1300-asoknál a vízpumpatengelyről közvetlenül hajtották a hűtő ventilátorlapátját, itt elektromosan kapcsol be a szerkezet (ha szükség van rá) Forrás: Retro Mobil

Ez volt a legolcsóbb Lada limuzin a német piacon, emellett kínálták a 21053-as jelzésű, 1500-as motorú, ötsebességes Novát (más néven ugyan, ám ez a kivitel később hozzánk is megérkezett). Természetesen a krómmaszkos 2107-es is része volt a kinti kínálatnak, és nem feledkezhetünk meg a családok körében kedvelt kombi kockáról sem. Mellékszál a történetben, de más nyugat-európai piacokon is kapott fanzátianevet, Nagy-Britanniában például Rivaként futottak a jobb kormányosok.

Ezeket az extrákat nálunk kispórolták

A nyugatnémet Nova Junior belépőmodell létére is egy csomó olyan extrát kapott, amelyeket a 2105-ös karosszériában a vasfüggönyön belül nem élvezhettünk: tettek rá lámpatörlőt (ami nálunk a 2107-es kiváltsága volt), plüss borítja az üléseit (a hozzánk érkezőknél kezdetben izzasztó műbőr huzattal kellett megbarátkozni), ajtókárpitjai pedig a 2107-eséhez hasonlatos, felső peremmel ellátott műbőr kivitelek (szemben a korai merkúros 2105-ösök szörnyű, egybeöntött műanyag paneljeivel).

A könyöklők olyanok, mint a 2107-esben. A tükrök jól segítik a tájékozódást, térképzseb csak elöl van. Az ablaktekerő csak dísz, extraként megvehető, eredeti orosz elektromotorok mozgatják a két első ablakot Forrás: Retro Mobil

Kétoldali, nagy méretű külső tükrökkel is felszerelték (hozzánk kezdetben csak balos, szinte használhatatlanul apró visszapillantóval szállították a 05-öst), műszerfali visszajelzői között ott találjuk a kanadai modellekre is jellemző, be nem kötött biztonsági övre figyelmeztető piktogramot - igaz, a Juniorban nem volt funkciójuk. Ráadásul a Magyarországra érkező konvencionális modelleken

csak jóval később jelent meg a fűthető hátsó ablak

vagy az automata biztonsági öv, míg utóbbiból a Novában hátra is jutott egy-egy.

Minden szögletes lett a régi alapokon

Most, hogy az érdekességeken túl vagyunk, néhány mondatban érdemes a kocka történetét feleleveníteni. A szovjet mérnökök a hetvenes évek második felétől már önállóan, az olaszok segítsége nélkül dolgoztak az autóikon, és várható volt, hogy a jól bevált típusok után egy, a kor divatjának megfelelő, szögletesebb vonalvezetésű, kevésbé díszes modellel is előjönnek: a 2105-ös gyári kódú modell volt az első 1980-ban. A külső lemezek újak lettek, egyedül a tetőlemez maradt a korábbi.

Remek állapotban megmaradt a műszerfal, valós a 108 ezer km. A 2105-ösökbe mindvégig ezt a fordulatszámmérő nélküli pultot tették, a sebességmérőt itt 160-ig, az 1500-as motorú kivitelben 180 kilométer/óráig skálázták Forrás: Retro Mobil

Az áttervezett felnik szélessége 4,5-ről 5 colosra nőtt, és eltűntek róluk a dísztárcsák. Szintén száműzték a pillangóablakot az első ajtókról, a nagy hátsó lámpabúra alá viszont befért a tolatólámpa és a ködzárófény is. Az utastér szintén szögletesebb lett,

új volt az alapmodellben fordulatszámmérő nélküli műszerfal

és a továbbra is vékony karimájú kormány, mások lettek az elöl fejtámlás ülések, és belülről állítható külső tükröt szereltek az ajtókra.

Mintha most jött volna a gyárból az autó, olyan a plüsskárpit és az ülések szivacsozása. Nincs középső kartámasz, mint a 07-esben vagy a 03-asban, apró szemetest viszont mindkét hátsó ajtóban találunk Forrás: Retro Mobil

Alapjai teljesen azonosak a kerek lámpás rokonokéval, ám a szűkös pénzügyi keretek ellenére jó néhány műszaki fejlesztésre futotta Togliattiban. Így áttervezték az elektromos rendszert (a géptető alá, a relékkel egy házba költözött a biztosítéktábla, biztonsági kardáncsuklós lett a kormánymű, megváltozott a precíz váltó áttételezése. A módosított karburátorral a kényszerüresjárati üzemmódnak köszönhetően motorfékezésnél az autó nem fogyaszt benzint.

Disszidens tulajdonostól, biztató állapotban

Baranyi Lajos első gazdájától vette a zöld Juniort, a magyar származású hölgy a rendszerváltáskor költözött vissza Németországból, és

alig több mint 100 ezer kilométert tett meg a Ladájával harminc év alatt.

A fellelési állapota több mint biztató volt, a teljesen ép utastér és a megmaradt Nova Junior-jellemzők már önmagukban elegendőek lettek volna ahhoz, hogy az új tulajdonos belevágjon a restaurálásba.

Ma már nem számít nagynak a 385 literes csomagtartó, ráadásul bővíteni sem lehet, és a rakodóperem is nagyon magas. Műanyag burkolat nem védi a padlót és a 39 literes tankot sem, az csak a „csúcs”-Ladákhoz járt Forrás: Retro Mobil

De szerencsére a kasztni sem volt hervadt: mindössze az első sárvédők alsó része (a csizma, ahol a sárvédő és a küszöb találkozik) és felső csücske (a fényszórónál, ahová felverik a kerekek a sarat) volt rozsdás, és a jobb hátsó sárvédőn egy feltehetőleg kapu okozta húzásnyom éktelenkedett. Utóbbit javította Lajos, de az elejét nem foltozta, hanem új komplett elemekkel – korai, méretpontos sárvédők, homlokfal és köténylemez – tette rendbe.

Koppány dala zeng a kipufogóból

Új fényezést, A-tól Z-ig felújított (elöl kemény szilentekkel és körben gázos-olajos lengéscsillapítókkal összerakott) futóművet, plusz kerékjárati dobbetéteket kapott. A motort 1,3 literesre fúrták fel (bár erre az állapota miatt nem is lett volna szükség), az eredeti vezérműtengelyt pedig egy orosz sporttengely váltotta. Közben a hajtókarcsapágyak maradtak gyáriak, és a karburátor is szériakivitelű.

A bal oldali A oszlop tövében lévő utólagos, cirill betűs műszeren a megtett kilométert lehet kézzel állítani (a fogyasztás kiszámításához), napi számlálója ugyanis nincs Forrás: Retro Mobil

A most nagyjából 80-85 lovas motorhoz Baranyi Lajos gyártotta a spéci hátsó kipufogódobot, amelynek nagyon hasonló a hangja, mint a nyolcvanas évekből jól ismert Koppány-doboknak: erőteljesen szörcsög,

jellegzetesen rezegteti a dobon átküldött levegőt,

igazán lúdbőröztető, ahogy ércesen muzsikál.

Az extraként rendelt, eredeti orosz krómmaszkon ott a Nova felirat, az eloxált alumínium lökhárító matt krómbevonatot kapott, így garantáltan nem lesz olyan matt és foltos néhány éven belül, mint általában a 05-ösöké. A halogénlámpák ablaktörlői igazán kurrens felszerelések Forrás: Retro Mobil

Természetesen elvittük egy körre a régi-új gépet, és nem is csalódtunk, mindent megkaptunk, amit egy némileg továbbfejlesztett kockától az ember várhat és remélhet: álló helyzetben nehéz kormányt, parádésan pontos váltót, meggyőző gyorsulási élményt, a kemény szilenteknek köszönhetően precíz irányítást. Igaz, utóbbi mellékhatása az eredetinél némileg rázósabb utazás, de ez megbocsátható a ritka Ladának.

Műszaki adatok - Lada Nova Junior 1200 (1984)


Motor: négyhengeres, vízhűtéses, OHC-vezérlésű négyütemű benzinmotor elöl hosszában beépítve. Egy felülfekvő vezérműtengely lánchajtással, hengerenként két szelep. 5 helyen csapágyazott főtengely, acélblokk. Kéttorkú, esőáramú karburátor. Hengerűrtartalom: 1198 cm3. Teljesítmény: 60 LE, 5600/perc fordulaton. Nyomaték: 87 Nm, 3500/perc fordulaton.


Erőátvitel: négyfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltó, egytárcsás, száraz kuplung. Hátsókerék-hajtás.


Felfüggesztés: elöl független, kettős háromszöglengőkarral és tekercsrugóval, hátul merev tengely és tekercsrugók. Hidraulikus lengéscsillapítók. Kétkörös, hidraulikus, szervorásegítéses fékrendszer, elöl tárcsa-, hátul dobfék. Globoidcsigás kormánymű.


Felépítmény: ötszemélyes, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4128 x 1620 x 1446 mm. Tengelytáv: 2424 mm. Fordulókör átmérője: 11,2 m. Üzemanyagtank: 39 l. Csomagtartó: 385 l.


Saját tömeg: 995 kg. Megengedett össztömeg: 1395 kg. Átlagfogyasztás: 8,5 l/100 km. Végsebesség: 140 km/óra.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!