Némi meglepetésre 2017-ben a Peugeot új SUV-ja, a 3008 lett az év autója Európában. A második helyen a mindenki által győztesnek várt Alfa Romeo Giulia, a harmadikon a már majdnem önvezetőnek tekinthető Mercedes-Benz E osztály végzett.
Egyértelműen Spanyolország döntötte el a szavazást, a hat spanyol zsűritag összesen 29 ponttal adott többet a Peugeot-nak, mint az Alfának. 2014-ben, amikor a Peugeot 308 nyert, a spanyolok 39 ponttal adtak többet a francia kocsinak, mint a másodikként végzett BMW i3-nak.
Az autós szakmában úgy tartják, a hatalmas büdzséből kifejlesztett Giulia és a rá épülő új modellek jelentik az Alfa Romeo utolsó esélyét arra, hogy ne jusson a nemrég kivéreztetett Lancia sorsára, ezért nagyon sokan az olasz szedánt várták győztesnek.
Ez a hétfő a Peugeot történelmébe aranybetűs napként fog bevonulni, hiszen reggel jelentették be az Opel felvásárlását, ami után már Európa második legnagyobb autógyártója lett a francia–német PSA–Opel konszern.
Az 58 európai szakújságíróból álló zsűri 21 tagja tette az első helyre a Peugeot-t, 19-en az Alfa Romeo Giuliát, 12-en a Mercedes E osztályt látták a legjobbnak. Az Év autója díj történetében SUV-ra először, Peugeot modellre viszont immár ötödik alkalommal esett a választás, legutóbb a 3008-cal közeli rokonságban lévő 308-as nyert. Elődjét, a 307-et 2002-ben, a 405-öt 1988-ban, az 504-et pedig 1969-ben választották az év autójának.
A 2017-es év autójának győzelmében a jól sikerült külső dizájn, a meglepően igényes belső, a magasan elhelyezett, 12,3 colos digitális műszerfal és az apró kormánykerék is szerepet játszhatott. Európában már több mint 100 ezer megrendelés érkezett a sochaux-i üzemben készülő modellre.
Az új Peugeot 3008-ról a bevezetésekor nem kevesebbet állított Maxime Picat, a PSA európai főnöke, mint hogy jobb autó, mint a kategória etalonjának tartott Volkswagen Tiguan és BMW X1, pedig azokkal ellentétben összkerékhajtással nem is kapható.
A magas és keskeny, ügyetlen arányokkal rendelkező, fura lámpájú, 2009-ben bemutatott első generációs Peugeot 3008 félúton volt az egyterűek és a szabadidő-autók között. Még a gyártója sem tudta eldönteni, melyik kategóriába tartozik, ezért a crossover jelzőt aggatták rá. Arról volt nevezetes, hogy benne mutatkozott be a PSA dízel-hibrid hajtása, a HYbrid4, amelyben az első kerekeket egy robotváltóra kapcsolt dízelmotor, a hátsót egy villanymotor hajtotta hol együtt, hol pedig külön-külön.
A Peugeot azóta már felhagyott a túlbonyolított és drága hibrid rendszer gyártásával, és a 3008-at is egy más koncepció szerint tervezett új generációval váltotta le 2016-ban, ami már nem öszvérmodell,
hanem ízig-vérig SUV, vagyis terepjárós jegyekkel rendelkező, magas építésű családi autó.
A váltás bejött a Peugeot-nak, amit a díjon kívül a szakma és a közönség lelkes fogadtatása is bizonyít. Egyébként a 2017-es Év autója díjon kívül még 20 másik, kisebb jelentőségű díjat is bezsebelt korábban a 3008.
A nagy vesztes az Alfa Romeo, amelynek nagy szüksége lett volna a díjra. A legjobb évében, 2001-ben még 200 ezer autót adott el, de ahogy a modellpalettája kiöregedett, ez a szám fokozatosan 60 ezerre csökkent. Összehasonlításképp, a német prémiumgyártók (Audi, BMW, Mercedes) évek óta eladási rekordokat döntögetnek, jelenleg mindhárman évi kb. kétmillió autónál tartanak.
Az Év autója címre nagy esélyesnek tartott Giulia alapjául szolgáló hátsó- és összkerék-meghajtású Giorgio platformot egymilliárd dollárból fejlesztették ki, erre épül még a tavaly novemberben bemutatott Stelvio szabadidő-autó is. Mindkét autót egy vadonatúj, hipermodern gyárban készítik az olaszországi Cassinóban.
A jövőben még több Alfa Romeo modell, így az 5-ös BMW méretű limuzin is megkapja majd a padlólemezt, sőt, Maserati, Jeep, és Dodge modellek is használhatják. 2021-ig egyébként 9 új Alfa Romeo modell jelenik majd meg az ígéretek szerint, köztük több szabadidő-autó is. Fontos lenne, hogy az Alfa Romeo a világ legnagyobb autópiacán, Kínában is megvesse a lábát, az Egyesült Államokba idén térnek vissza három modellel.
Az új Mercedes-Benz E osztály (W213) technikája még az S osztályét is felülmúlja. Ez az első autó, amelynek kormánykerekén érintésérzékeny vezérlőgombokat alakítottak ki. Ezek egy okostelefon felületéhez hasonlóan reagálnak a hosszanti vagy függőleges húzásokra, lehetővé téve a vezető számára a teljes infotainmentrendszer használatát. A műszerfalon két szélesvásznú képernyő található, a kocsi kétliteres, 194 lóerős dízelmotorja jelenleg a legfejlettebb gázolajos erőforrásnak számít.
A Drive Pilot rendszerrel a Mercedes-Benz újabb lépést tett az autonóm közlekedéshez vezető úton. A távolságtartó rendszer autópályákon és országutakon nem csupán a megfelelő követési távolságot képes automatikusan tartani, hanem
első ízben követni is képes az elöl haladó járművet, egészen 210 km/h sebességig.
A funkció nem csupán a fékezésektől és gyorsításoktól kíméli meg a vezetőt, de a sávtartásban és kanyarodáskor is segíti, sőt, előzni is képes. Az E osztály akár távirányítással is leparkolható egy mobiltelefon segítségével.
Az európai Év autója díjat hét autós szaklap, az Auto (Olaszország), az Autopista (Spanyolország), az Autovisie (Hollandia), az Autocar (Nagy-Britannia), a Vi Bilägare (Svédország), a L'Automobile és a Stern (Németország) szerkesztősége ítélte oda először 1963-ban. Az első, '64-es modellévű nyertes a Rover 2000 volt, a díj történelme során a legtöbb győzelmet a Fiat (9), a Renault (6) és a Ford (5) márka gyűjtötte be. Innen indulva cikksorozatunkban ismerheti meg az Év autója díjazottak történetét.
Ma 22 országból 58 újságíró tagja a zsűrinek, Magyarországot Csikós Zsolt és Gajdán Miklós képviseli. Minden évben olyan autók közül választanak, amelyek 12 hónapon belül kerültek piacra, és sokféle kritériumot mérlegelve (műszaki innováció, ár-érték arány, vezethetőség, környezetbarát működés, kényelem, praktikum stb.) értékelik. Első lépésben 35 autóra szűkítik a listát, aztán tovább szelektálnak.
A döntőbe jutott hét típus között minden zsűritag 25 pontot oszthat szét, de egy autónak sem adhat 10-nél többet. Ahhoz, hogy az újságírók véleményt alkossanak, nemcsak a nemzetközi premierek előtti menetpróbákon, hanem opcionálisan közös nemzetközi összehasonló teszteken (Tannis, Mortefontaine) is vezetik az újdonságokat.
Korábban az Origo olvasói is szavaztak arról, hogy melyik típus legyen az év autója, akkor a voksok 41 százalékával az Alfa Giulia nyert, második helyre a Volvo S90/V90, harmadikra pedig a Mercedes E osztály futott be. A Peugeot 3008 győzelmére csak a válaszadók 5 százaléka tippelt.