Hajtás, pajtások! - 12 régi pedálos autó Magyarországról
2017. augusztus 06. 08:00
Vágólapra másolva!
Fekete-fehér, 1911 és 1974 között készült fotókból válogattunk, és a képekben sok minden közös: a gyerekek büszkén néznek a kamerába, megmutatva kedvenc játékszerüket, az autót.
Nyugaton autószerűbbek voltak a pedálos járgányok, nálunk inkább a „csináld magad" szellemiség uralkodott. A kisautópiacot később a sorozatgyártású, szovjet Moszkvicsok uralták, a Városligetben még az 1980-as évek közepén is lehetett ilyeneket bérelni - így azok is pedálozhattak, akiknek nem futotta sajátra. A gyerekek sorban álltak értük.
A szovjet járgányokat futószalagon gyártották a hatvanas évektől három étvizeden át, három szériában: az első még az amerikai Studebakerre hasonlító díszítést kapott,
a második széria már a Moszkvics 408/412 formavilágát örökölte,
a harmadikon pedig egyre több lett alumínium helyett a műanyag.
Jellegzetes vonás volt a rugózó (és idővel leülő) hátsó tengely, az állítható vezetőülés és a laposelemről működő világítás, de az apukák olykor további extrákat is beépítettek házilag. Ma kultikus tárgy lett, és komoly árakon cserének gazdát a felújított példányok, de tévedés azt hinni, hogy a Moszkvicsokkal, vagy akárcsak a szocializmusban indult a pedálos járgányok története. Íme, a história képekben: