A motoros rendőrök tulajdonképpen mindenütt és minden korban kiváltságosok voltak. Ugyan a közrendet védték, mégis megvolt az a szabadságuk, ami a mezei motorosnak nem, és általában sokkal több és fontosabb feladatot kaptak, mint autós vagy gyalogos társaik.
Ráadásul Magyarországon a motoros rendőr különleges helyzetben volt abból a szempontból is, hogy jellemzően jobb, erősebb paripára pattanhatott, mint az átlagember.
Már az ötvenes években BMW-k érkeztek
a frissiben létrehozott Közlekedésrendészeti Osztályra, és bár Pannóniák (itt olvashat egy hatósági P21-ről), MZ-k és Uralok is szolgáltak, mindig is a nyugati gépek voltak többségben.
1987-ben jöttek a Yamaha XJ-650-esek (egyet már mi is bemutattunk) és a BMW R60-asok, R65-ösök. Utóbbi testvére az R45, amely ugyan nem jelent meg a hazai rendőrségi állományban, de például Svájcban és Németországban is használták. Az R45-ös az R65 motorját örökölte kisebb furattal (82 helyett 70 mm), így a 649,6 köbcenti 473,4-re csökkent.
A kisebb motor teljesítményét a német piacon az ottani jogosítvány- és biztosítási kategóriákhoz igazodóan 27 lóerőre fojtották le, de
Európa más országaiba 35 lóerővel exportálták.
A benzint hengerenként egy-egy Bing karburátor porlasztja, a kuplung - hagyományos BMW-módon - egytárcsás száraz, a váltó pedig ötfokozatú.
A Garage707 kereskedésben pihenő R45-ös Svájcban dolgozott, onnan jött hozzánk, megtartva eredeti burkolatait (az idom alatt még látszanak a kék fények bekötései). Nagyszerű állapotban megmaradt, nem véletlen, hogy könnyen abszolválta a hazai muzeális minősítést.
Az R45 régóta be nem indított bokszere néhány másodperc indítózás után életre kel, alapjárata azonnal stabil és egyenletes. Minden kezelőszerv jól kézre áll, a 770 mm-es ülésmagasság 180 cm felettieknek ideális, a széles nyereg kényelmes.
Ne várjunk nagy dinamizmust, a 35 lovas kétkerekűt a rendőrség sem elfogóvadásznak, sokkal inkább járőrmotornak használta. Ugyanakkor
nem kell nagyon pörgetni az alapjáraton csak finoman remegő bokszert,
hogy meginduljon, 5500/percnél már számíthatunk a 37,5 Nm csúcsnyomatékra, és ha kitartóak vagyunk, 7,4 másodperc után már 100-zal száguldhatunk (egyébként 5500-nál éppen 120 km/h a tempó ötödikben).
Példás az egyenesfutás, jól lehet vele manőverezni, könnyen döntögethető, és a rugózása is kényelmes, még a keresztbordákon sem üt kellemetlenül nagyokat. Egy tankkal közel 400 kilométer lehet elmotorozni, úgy, hogy közben nem is fárad el nagyon az ember.
Csak a hosszirányban forgó főtengely finom billentő hatásához és a kardán hátsó villát emelő-süllyesztő reakcióihoz kell kicsit hozzászokni, de ezek az öreg bokszer BMW-ket hajtóknak ismerős jelenségek. Már nem rebbennek úgy szét előle az autósok, mint aktív korában, de hatósági fehérben máig tiszteletet parancsoló jelenség az R45-ös.
Műszaki adatok - BMW R45 Police (1979)
Motor: kéthengeres, léghűtéses, négyütemű, OHV-vezérlésű bokszer. Két Bing karburátor. 12 V-os elektromos rendszer, elektronikus gyújtás, generátor. Hengerűrtartalom: 473,4 cm3. Teljesítmény: 35 LE, 7250/perc fordulaton. Nyomaték: 37,5 Nm, 5500/perc fordulaton.
Erőátvitel: ötfokozatú, lábkapcsolású sebességváltó, hátsókerék-hajtás kardántengellyel. Egytárcsás, száraz kuplung. Felépítés: dupla acél bölcsőváz.
Felfüggesztés: elöl teleszkópvilla, hátul kétkarú lengővilla, változtatható rugó-előfeszítés. Rugóút elöl 175 mm, hátul 110 mm. Elöl dupla tárcsafék (260 mm), kétdugattyús ATE féknyereg, hátul mechanikus működtetésű dobfék. Gumiméret: elöl 3,25x18, hátul 4,00x18.
Hosszúság x szélesség x magasság: 2110x688x1080 mm. Tengelytáv: 1390 mm. Saját tömeg: 205 kg (szériamodell). Ülésmagasság: 770 mm (szériamodell). Tank: 22 l.
Fogyasztás (90 km/h-nál): 5,5 l/100 km. Gyorsulás 0–100 km/h: 7,4 s. Végsebesség: 160 km/h.