Literenként csak 23 lóerő, de Elvisnek megfelelt - Cadillac Eldorado (1975)

Cadillac
Vágólapra másolva!
Fél évszázadon át viselték a mitikus aranyváros nevét a Cadillac legdrágább gépei. Kipróbáltunk egy olajválság utáni cirkálót, amelynek nagyobb a motorja, mint egy Bugatti Chironnak, de így is gyengébb, mint egy mai hot hatch. A rock and roll királya is ilyennel járt.
Vágólapra másolva!
Az Eldorado 1975-ben az egyetlen luxuskabrió volt az USA-piacon. Abban az évben 8950 darab készült belőle Forrás: Retro Mobil

Az első Eldorado 1953-ban érkezett, akkor még a Series 62 felszereltebb változataként, és Harley Earl rajzolt neki gömbölyded vonalakat. A rengeteg kényelmi extrával felszerelt kocsik összes sorozata

státuszszimbólumnak számított Amerikában,

de a valódi ikonná az 1959-es, Chuck Jordan tervezte króm- és fecskefarok-csoda nemesedett, ma komoly kultusszal rendelkezik.

A tolatólámpák a rendszám két oldalán találhatók, a krómágyba csak prizmákat tettek, a valódi lámpatest a két keskeny csík Forrás: Retro Mobil

A valaha volt legnagyobb Cadillac kabrió

Bár az Eldoradók kifejezetten jómódúaknak készültek, népszerűségük és eladásuk folyamatosan nőtt, miközben méreteik is gyarapodtak: az 1971 és 1978 közötti sorozat öt centit nyúlt hosszban, tizenötöt tengelytávban, így ezek a gépek a közel 5,7 méteres hosszukkal és 3,2 méteres tengelytávjukkal a család valaha gyártott legnagyobb tagjai.

Nyitott tetővel még nyúlánkabbnak tűnik a közúti luxusjacht Forrás: Retro Mobil

1971-ben már a hetedik generáció jelent meg, a hatalmas, 8,2 l-es V8-ast (400 lóerővel) már az elődmodellben bemutatták,

sorozatgyártású autóba azóta sem tettek nagyobbat.

De kellett is az erő, mert a luxuskabrió üresen is 2,4 tonnát nyomott.

Csak sebességmérőből és sebességfokozat-mutatóból áll a pult, a kormányoszlop bal oldalán lévő karral állítható a kormánymagasság Forrás: Retro Mobil

Amire senki sem gondol: elöl hajt

Az amerikai mérnökök közben arra is rájöttek, hogy a fronthajtás nem ördögtől való, de érdekes módon csak a nyitott kivitelt tervezték ilyenre, a keménytetős maradt hátsókerekes.

Régi Caddy-trükk: világítás- és index-visszajelzők az első sárvédőn Forrás: Retro Mobil

Tesztautónk is elöl húz, de 8,2-ese az olajválság és a szigorodó környezetvédelmi szabályok hatására már csupán 192 lóerős, a nyomatéka pedig 488 Nm, ami persze tisztességes, de ma már egy kétliteres dízel is tud többet.

A 8,2 literes V8-as szörnyeteget 600 dollár felárért befecskendezővel is kínálták. Ez karburátoros Forrás: Retro Mobil

1976-ig csak ezzel a motorral gyártották, 1977-től 180 lóerős 7,0 l-est is lehetett hozzá rendelni.

Kötelező volt az évenkénti fazonigazítás,

a 75-ös szezonban dupla kockalámpákat szereltek az Eldókra, és levették a hátsó keréktakarókat, miközben a karosszéria szögletesebb lett. „A becsvágy egy álom, V8-as motorral” – mondta egyszer a Cadillac-rajongó Elvis Presley.

Az ajtó több mint 100 kilót nyom, masszív könyöklővel, domborműves fautánzattal és kilépőfénnyel Forrás: Retro Mobil

Azért kellett, mert a király is ilyennel járt

Tesztautónk gazdája is Elvis-rajongó, s jól tudta, hogy a Királynak többek között egy 1975-ös Eldoradója is volt, így éppen ilyet keresett. Itthon talált rá, de magas árából kilenc hónapnyi alkudozás után sem engedtek. Végül a felesége vetett véget a nyűglődésnek, árajánlatot tett a tulajnak, és két percet adott a döntésre: a módszer bevált, az aranyszínű nagyvas gazdát cserélt.

A nem túl nagy csomagtérből sokat ellop a pótkerék. A fedelet kattanásig kell lenyomni, utána villanymotor húzza a helyére Forrás: Retro Mobil

A ránézésre szép állapotú autóval sok probléma akadt: a hátsó automata pneumatikus szintszabályozás-kompresszorának szakadt volt a membránja, cserélni kellett a hűtőt, a lengéscsillapítókat, a fűtőradiátort és a generátort is. A kormányműből folyt az olaj, rossz volt a karburátor és a tetőnyitó mechanika is.

Fent az ablaktörlők, lejjebb a világítás, a klíma és a tempomat kapcsolói, a vezető bal kezénél Forrás: Retro Mobil

Mai szemmel is fényűző a luxus

Beülés után a rengeteg kapcsoló tűnik fel először: motoros ablakok (mind a négy elektromos), antenna, ülésállítás, klíma, szellőzés, tempomat, de nincs vízhőmérő, és a benzin fogyására is csak lámpa figyelmeztet.

Szobányi az utastér, heverőnyi az ülés,

de hiába várjuk a szokásos nyers gurgulázást, a V8-as csendesen duruzsol, és nagyobb tempónál sem hangos.

A vezetőoldali könyöklőről állíthatjuk a tükröt, a négy ablakot, valamint a vákuumos ablak- és ajtózárakat Forrás: Retro Mobil

Kipróbáltuk a padlógázt: lomhán gyorsul (0-100: 14 másodperc), de a 192 ló a kellemes cirkálásra bőven elég. A szintén fronthajtású (és konszernrokon) Oldsmobile Toronadohoz tervezett, THM-425 jelű, háromfokozatú automata puhán és gyorsan dolgozik.

Nincs kardánalagút a fronthajtás miatt, így három felnőtt széltében bőven elfér. Röhej, de a lábtér a 3,2 méteres tengelytávval is szűk Forrás: Retro Mobil

A nagy test szinte úszik az úton, a lebegést csak a nagyobb kátyúk tudják megzavarni; kanyarodáskor és fékezéskor

kötelező mutatvány az imbolygás és a billegés.

Elöl 28 centi átmérőjű hűtött tárcsák, hátul dobfékek fogják meg - természetesen szervóval - a hatalmas testet; megfelelőek, de a mai forgalomban ajánlatos az óvatosság és a szokásosnál nagyobb követési távolság.

Villanymotor mozgatja a tetőt, fogaskerekes, bovdenes szerkezettel Forrás: Retro Mobil

Jó, hogy az ultrakönnyű kormányzáson nem érezni a hajtási befolyásokat, igaz, visszajelzést is alig. Az Eldorado nemcsak amerikai kortársaihoz képest kifinomult szerkezet, de fő különlegessége, hogy hatalmas motorja elöl hajt!

Műszaki adatok

Motor: OHV-vezérlésű, csupa vas V8-as benzinmotor elöl hosszában beépítve.
Hengerűrtartalom: 8194 cm3. Furat x löket: 109,2x109,3 mm. Kompresszió: 8,5:1.
Teljesítmény: 192 LE, 3600/perc fordulaton. Nyomaték: 488 Nm, 2000/perc fordulaton.
Erőátvitel: háromfokozatú bolygóműves automata váltó, elsőkerékhajtás.
Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros tekercsrugókkal, hátul merev tengely légrugókkal. Elöl hűtött tárcsa-, hátul dobfékek, kétkörös fékrendszer, szervó.
Felépítmény: kétajtós nyitott acélkarosszéria, alvázon. Hosszúság x szélesség x magasság: 5692x2027x1380 mm. Tengelytáv: 3210 mm. Saját tömeg: 2410 kg. Tank: 102 l.
Menetteljesítmények: Végsebesség: 177 km/h. Gyorsulás: 0-100 km/h 14,1 mp. Fogyasztás: 21,1 l
Forrás: Retro Mobil
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!