Tavaly 20,4 százalékos volt a növekedés 2016-hoz képest a magyar újautó-piacon,
116 265 személygépjárművet helyeztek forgalomba,
ami különösen annak a fényében szép eredmény, hogy két éve ez a szám még mindössze 77 179 volt. Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke kedvező tendenciának nevezte, hogy 2017-ben
folytatódott a magánvásárlók visszatérése
az autópiacra, amit jelez, hosszú idő után először lépte át a 40 százalékot az arányuk a jogi személyekkel szemben.
Erdélyi előrejelzése szerint az autópiac masszívan kétszámjegyű növekedése nem folytatódik idén, a szakember 7,5 százalékos bővülésre számít, ami 125 ezer új autó eladását jelentené. Egyébként a magyar autópiac 2003-ban volt a csúcson 208 ezer eladott autóval, de még a válság előtti utolsó évben, 2007-ben is 176 ezer autó talált gazdára. Elemzők szerint az ország lakossága és vásárlóereje alapján egy 140-160 ezres piac lenne reális.
2017-ben ismét Suzukiból kelt el a legtöbb, 15 161 darab, ami több mint 13 százalékos piaci részesedést jelent.
A japán márka eladásának nagy részét a két hazai gyártású modell adta,
a piacvezető Vitarából 8786, az abszolút listán 5. helyet megszerző SX4 S-Cross-ból 3407 darab fogyott. A két SUV-hoz képest eltörpül a többi Suzuki eredménye, az egykor oly népszerű Swiftből és Ignisből csupán 853 és 920, Balenóból 770, Jimnyből 70, Celerióból 355 darabot tudtak értékesíteni.
Márka | Darabszám | Piaci részesedés | |
1. | Suzuki | 15 161 | 13,04% |
2. | Ford | 11 372 | 9,78% |
3. | Skoda | 10 523 | 9,05% |
4. | Opel | 10 189 | 8,76% |
5. | Volkswagen | 8 546 | 7,35% |
6. | Toyota | 8 139 | 7,00% |
7. | Dacia | 7 329 | 6,30% |
8. | Renault | 5 686 | 4,89% |
9. | Kia | 4 507 | 3,88% |
10. | Nissan | 4 257 | 3,66% |
A márkák eladási listáján a Suzukit a Ford (11 372), valamint a Skoda (10 523) követi. 2016-ban szintén a Suzuki állt az élen és a Ford volt a második, azonban a harmadik hely akkor még a 2015-ös piacvezető Opelnek jutott, amely
idén lecsúszott a dobogóról,
és negyedik lett 10 189 értékesített autóval.
A Data House statisztikáiból az is kiderül, hogy 2017-ben a Vitara mögött a második helyet a típusok eladási listáján a Skoda Octavia szerezte meg, ami persze azért sem véletlen, mert
mindkét modellből sokat vásárolt a Belügyminisztérium a rendőrség számára.
A Dacia Duster ezúttal nem kapott szerepet a rendőrautó-vásárlásokban, mégis harmadik tudott lenni a listán, és ez még mindig az öreg, kifutó első generációt jelenti, a friss utódot ugyanis csak februárban kezdik el árusítani.
1. Suzuki Vitara | 8786 db |
2. Skoda Octavia | 6105 db |
3. Dacia Duster | 4018 db |
4. Suzuki SX4 S-Cross | 3407 db |
5. Ford Focus | 3260 db |
6. Opel Astra | 2716 db |
7. Ford Kuga | 2414 db |
8. Renault Clio | 2294 db |
9. Volkswagen Passat | 2066 db |
10. Nissan Qashqai | 1999 db |
Az eladási toplisták másik végét böngészve kiderül, hogy 2017-ben 124 Porschét, 19 Maseratit, 14 Teslát, 6 Ferrarit, 4 Bentley-t, és 1-1 Lamborghinit és Cadillac-et is forgalomba helyeztek az országban.
Európához hasonlóan Magyarországon is egyre nagyobb piaci részesedést hasítanak ki maguknak a magas építésű szabadidő-autók, a statisztikák szerint
38 866 SUV talált gazdára nálunk, ami a teljes piac egyharmadát jelenti.
Persze ez a szám önmagában nem sokat jelent, mert az eladási adatokat összegző Data House ebbe a kategóriába sorolja a 3 millió forintba kerülő Lada 4x4-et és a 65 millió forintba kerülő Bentley Bentaygát is.
Még az sem alapfeltétel a bekerüléshez, hogy a kocsihoz legyen összkerékhajtás, egyszerűen
elég, ha a gyártója SUV-nak tartja az adott modellt, mérettől függetlenül.
Az abszolút top10-be a Vitarán és a Dusteren kívül bekerült a jóval drágább Ford Kuga, Suzuki SX4 S-Cross és a kategória megalapítójának tartott Nissan Qashqai is.
SUV toplista | |
1. Suzuki Vitara | 8786 db |
2. Dacia Duster | 4018 db |
3. Suzuki SX4 S-Cross | 3407 db |
4. Ford Kuga | 2414 db |
5. Nissan Qashqai | 1999 db |
6. Hyundai Tucson | 1627 db |
7. Opel Mokka X | 1335 db |
8. Toyota RAV4 | 1292 db |
9. Kia Sportage | 1182 db |
10. Toyota C-HR | 1135 db |
Az elektromos autók iránti kereslet öt év alatt a hatszorosára emelkedett a bővülő választék, töltő-infrastruktúra és az 1,5 millió forintos állami támogatás hatására, azonban a tisztán elektromos hajtású kocsik aránya
az értékesítésben még így sem éri el az 1 százalékot,
a teljes magyar autóállományt tekintve pedig az 1 ezreléket. 2017-ben 749 tisztán elektromos és 463 konnektoros hibrid autót helyeztek forgalomba, ami azért jelentős növekedés a 2016-os számokhoz (172, illetve 231 db) képest.
Ugron Gábor, az állami tulajdonú e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója elárulta, hogy tavaly 735 elektromos autóra igényeltek állami támogatást, de ebből csak 260-at fizettek ki (utólag), idén állítólag felgyorsul majd az ügyintézés. Tavaly
a legnépszerűbb villanyautó a Nissan Leaf volt 229 eladott példánnyal,
jövőre még nagyobb lehet a Leaf előnye a nagyobb hatótávú, erősebb és szebb új generáció érkezésével.
Ugron arra számít, hogy 2023-ban lépi majd át az elektromos autók aránya teljes hazai autóparkban az 1, 2030-ben pedig a 10 százalékot, ami akkor 37, illetve 415 ezer autót jelent majd. Jelenleg 3157 tisztán elektromos hajtású autó közlekedik magyar rendszámmal, körülbelül 10 autóra jut egy töltő, de év közepéig körülbelül 200 új állami és önkormányzati telepítésű töltőpontot fognak átadni.
A használt import még mindig nagyobb az újautó-piacnál
Tavaly 155 ezernél több használt autót hoztak be és helyeztek forgalomba Magyarországon, ezek átlagéletkora 12 év fölött van. Sajnos a bővülő újautó-eladások ellenére a belföldi autópark átlagéletkora még magas, 13,7 év, míg az uniós átlag ennél 4 évvel kevesebb. A magas átlagéletkor oka, hogy a válság után összezuhant az autópiac, az utakon futó kocsik többségét még a válság előtt, hitelre vásárolták. Jelenleg a hazai autópark 67 százaléka 10 évesnél idősebb, és csak a 10 százaléka fiatalabb 5 évesnél. Az Európai Unióban 1000 lakosra átlagosan 573 autó jut, nálunk ez a szám 355 db.