Célkeresztben az esztergomi Vitara – Seat Arona 1.0 TSI teszt

Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Vágólapra másolva!
Tarolnak a kisméretű SUV-ok, már a hagyományos kompakt autókból is egyre többen ilyenekbe ülnek át - hiszen ugyanolyan helykínálatot nyújtanak, nagyjából hasonló áron, sokkal divatosabb fazonnal. A Volkswagen-konszern későn kapcsolódik be a buliba, de az Aronáról eszünkbe jutott egy mondás a leleményes magyarokról a forgóajtónál: lehet, hogy aki utolsóként lép be, mégis elsőként jön ki.
Vágólapra másolva!

Nehéz éveken van túl az annak idején Fiat-lányvállalatként alapított spanyol márka, de

a mostani Leon bemutatása óta jobban megy a szekér,

és a VW-konszern újabban kegyeket gyakorol: a Seatokat gyakran testvérmárkáinál korábban kiengedi a kifutóra. Az új Ibiza fél évvel a Volkswagen Polo előtt mutatkozott be, és elsőként épülhetett az MQB A0 padlólemezre (a Fabia egyelőre marad a régin).

Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.
Seat Arona, teszt, 2018.01.18.

Most pedig elértünk a következő felvonáshoz, a mini SUV-hoz (ha úgy tetszik, crossoverhez), amelyet a márka szokása szerint egy spanyol városról, Aronáról neveztek el. Ugyanarra a vadonatúj platformra épül, mint a kisautók, és most is néhány hónappal beelőzi kétpetéjű ikertestvéreit, a Volkswagen T-Crosst és a szintén idén érkező, a Seathoz kialakításában várhatóan még közelebb álló Skoda Polart. Vajon fontos előny ez?

Már két Seat SUV kapható (ez a legkisebb), és jön a harmadik is: Tarraco lesz a neve, és a Skoda Kodiaq hétüléses rokona Fotó: Szabó Gábor - Origo

Alighanem minden egyes nap számít,

annyira rászoktak a vevők erre a kategóriára.

Az elmúlt években főleg francia, japán modellek (Peugeot 2008, Renault Captur, Mazda CX-3 és társai) uralták a piacot, most pedig a koreaiak is nagyon jönnek fel, a fejlesztés elsődleges célja tehát az volt, hogy a Seat SUV mindent jobban tudjon: meggyőzze próbaúton a vásárlójelölteket, nyerje az összehasonlító teszteket.

Oldalra és előre nagyon jól ki lehet látni belőle, hátrafelé viszont nehezen – ezen radar és tolatókamera segített a tesztautóban Fotó: Szabó Gábor - Origo

Trend a lelke mindennek

Az Ibizánál nyolc centivel hosszabb és tízzel magasabb a kasztni jellegzetes újkori Seat-dizájnt kapott. Korunk marketinfogása, a személyre szabhatóság jegyében eltérő színű tetővel, ezüstös D-oszlop borítással és persze nagy (akár 18 colos) felnikkel parádézik, de lesznek, akik unalmasnak fogják tartani, főleg így, fehérben. Még többen azt mondják rá viszont, hogy kortalan és sportos – megosztó, bohókás fazonból úgyis kapható elég, lásd Nissan Juke, Hyundai Kona és Citroen C3 Aircross.

Kellemes, élhető beltér. Még idén érkezik a digitális műszerfal és az Amazon Alexa hangvezérelt személyi asszisztens (így hirtelen elavulhat az Opel operátoros On Star-rendszere) Fotó: Szabó Gábor - Origo

Öt centiméter. Ennyivel került magasabbra a vezetőülés, mint az Ibizában, ami nem tűnik soknak, mégis más világ: jobban rá lehet látni a forgalomra,

ad némi SUV-os biztonságérzetet,

és megkönnyíti a beszállást. Maga a gyár úgy definiálja a célcsoportot, hogy nagy arányban idősekből áll, akik szeretnek torna helyett simán behuppanni az ülésre. Másrészt azzal számolnak, hogy fiatal középkorúak veszik majd, legfeljebb egy gyerekkel.

Szellős tér hátul, akár 1,90-es felnőtteknek is megfelelő helykínálattal. Ennyit tesz 2,5 méteres tengelytáv mellett a SUV-formátum, ezt jó néhány kompakt autó is megirigyelhetné Fotó: Szabó Gábor - Origo

Utóbbi kitétel pesszimizmusról árulkodik, bár nyilván a drágább Atecát is el kell adni valakinek. A kis SUV helykínálata ugyanis remek,

hátul akár két felnőtt is kényelmesen elutazgathat,

fej- és lábtérből sincs hiány. Csomagtartója is nagyvonalú a maga 400-1280 literével, a spórolás azonban látszik a variálhatóság hiányán: állítható magasságú a padló és dönthető a háttámla, ennyi. Tologatható pad vagy Honda HR-V-féle üléstrükk felárért sincs.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!