Az új magyar Mercedesszel beszélgetni is lehet

Mercedes A osztály
Vágólapra másolva!
Áldozatkész szolgaként lesi szóbeli parancsainkat az A-osztály, és néha még a mögöttes gondolatainkat is kitalálja. A mesterséges intelligencia ezzel már a kompakt autókba is beköltözött, érdekes viszont, hogy a Mercedes még csak most ismerkedik az érintőképernyővel.
Vágólapra másolva!
Az A-osztály orra a CLS-re hasonlít Fotó: Gulyás Péter

A hamarosan Kecskeméten is készülő negyedik generációs A-osztály a Mercedes modellek között elsőként kapta meg a vadonatúj, MBUX (Mercedes-Benz User Experience) nevű multimédiás rendszerét, amelynek fő jellegzetessége a mesterséges intelligenciát használó tanulóképesség és a fejlett,

akár a hétköznapi élő nyelvet is értelmezni képes beszédfelismerés.

Az MBUX nem jár alapáron, azonban ha valaki a 2x7 colos műszerfal-képernyők helyett megrendeli a nagyobb, 2x10 colos rendszert, akkor már megkapja hozzá automatikusan.

Szépek a LED-es hátsó lámpák, a csomagtartó 370 literesre nőtt Fotó: Gulyás Péter

a beszédvezérlés (egyelőre angol, német, kínai és spanyol nyelven), amire az autó fedélzeti rendszere udvariasan visszakérdez az adott nyelven, hogy „Mit tehetek önért?". A Genfi Autószalonon magunk is megbizonyosodhattunk felőle, hogy innentől kezdve a kocsi szinte bármilyen funkcióját lehet beszédvezérléssel irányítani, aminek nincs közvetlenül köze a vezetéshez.

Hosszabb, ezért tágasabb az elődjénél Fotó: Gulyás Péter

Szóbeli utasításra az A-osztály vált a rádiócsatornák között, elkezdi a párátlanítást, bekapcsolja az ülésfűtést, sőt, még a tetőablak árnyékolóját is képes kinyitni. Fejlett mesterséges intelligenciája révén akkor is kitalálja a gondolatunkat, ha nem fogalmazunk egyértelműen.

Az automata váltó előválasztó karja a volán mögött van Fotó: Gulyás Péter

Ha például azt kérdezzük tőle, hogy szükségünk lesz-e Barcelonában a napszemüvegünkre, akkor a beépített internetkapcsolat révén behozza nekünk a képernyőre a katalán nagyváros időjárás-előrejelzését. Ha pedig azt mondjuk neki, hogy melegünk van, akkor lejjebb veszi a klímaberendezésen beállított hőmérsékletet, de egy kérdésbe kerül, hogy a kedvenc gyorsétteremláncunk éttermeit megjelenítse a térképen.

Az A-osztály tudása nem merül ki ennyiben. A digitális műszerfal három területre van osztva, és mi választhatjuk ki mindhárom esetében, hogy a hat lehetséges tartalom közül mit mutasson. Így

több mint százféle elrendezés lehetséges.

Feláras a 2x10 colos dupla képernyő, de a 2x7-es alapáras lesz Forrás: Origo

A COMAND rendszer forgókapcsolója már a múlté, helyette a két első ülés közötti, rajzolásra is alkalmas érintőpaddal és a kormánykerék kapacitív, érintésérzékeny gombjaival lehet a menüben barangolni, de akár meg is lehet érinteni a jobb oldali nagy kijelzőt, ugyanis ez már érintőképernyő, a Mercedes történetében először.

A tapipadra betűket, számokat lehet rajzolni Forrás: Origo

Az új navigációs rendszer a kiterjesztett valóság segítségével javítja a felhasználói élményt, a szélvédőkamera képét ötvözi a navigáció grafikájával. Például kereszteződésnél állva a térképen is

megjeleníti a közlekedési lámpát,

így a képernyőt nézve is tudni fogjuk, mikor vált zöldre. A bonyolult, többszintes csomópontokat is élethűen jeleníti meg, és arra is jó a kiterjesztett valóság, hogy a házszámokat rávetítse a térképre, ami akkor hasznos, ha egy konkrét célt keresünk.

Az üléspozíció mély, sportos, az anyagok igényesek Forrás: Origo

A Car-to-X kommunikáción alapuló navigáció és a jármű-helymeghatározás segítséget nyújt például a leparkolt autó megtalálásában, vagy

üzenetet küld, ha az autónak nekimentek, vagy elvontatták.

Az MBUX az online frissítésnek köszönhetően számos hasznos információt is megjelenít, így például az éppen aktuális üzemanyagárakat, vagy akár azt is, hogy a közeli parkolóházban van-e szabad hely.

Sokféle stílus közül lehet választani a megjelenítésnél Forrás: Origo

A 163 lóerős, 1,4-es benzines turbómotorral szerelt A200 alapára Németországban 9,5 millió forinttól indul, ami elsőre sokkoló lehet, de a kis Mercedes alapfelszereltsége jóval gazdagabb, mint korábban.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!