A forgalomba helyezett új autók között is jelentősen csökkent a dízelüzeműek aránya, 46-ról 32 százalékra esett vissza a szegmens. A Jóautók.hu szerint
nem kell attól tartani, hogy a behajtási korlátozások miatt olcsóbbá váló idősebb német dízelautók elöntik az országot:
az elmúlt évek kedvezőtlen tapasztalatai miatt a közeljövőben nem várható, hogy tömegek fordulnának újra a dízelmotoros személyautók felé.
Míg a korábbi években főként az idősebb, bizonytalan előéletű dízelautók jóval magasabb javítási költségeire vonatkozó fogyasztói tapasztalatok rombolták a fogyasztói bizalmat, másfél éve már a dízelbotrány és
a nyugat-európai nagyvárosok közeljövőre tervezett behajtási tilalmai is jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy a magyar autósok is egyre nagyobb arányban kerülik az ilyen dízeljárműveket.
Ezt a hozzáállást vélhetően az sem fogja komolyan megingatni, hogy a németországi intézkedések előbb-utóbb 10-15 százaléknyi árcsökkenést okozhatnak ennél a járműfajtánál.
Korábban a hazai vásárlók a kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást tartották az autófenntartás legfontosabb paraméterének, ám mostanra az autóvásárlók szélesebb körében is tudatosultak a kockázatok:
a magasabb szervizköltségek mellett a kilométeróra-tekerés gyakorisága is magasabb lehet ebben a körben, ami abból adódik, hogy a dízelautók futásteljesítménye átlagosan magasabb, mint a benzineseké. Ezért, bár bizonyára
lesznek olyan árérzékeny vásárlók, akik lehetőséget fognak látni a használt dízelautók árának csökkenésében, jelentős változást ez a jelenleg zajló folyamatokhoz képest nem okoz majd.
A vásárlók preferenciáit jól mutatják a Jóautók.hu keresési statisztikái is.
Az elmúlt félév során indított kereséseknek csupán 21 százaléka irányult dízel személyautókra,
a benzines keresések aránya ennek háromszorosa volt. Azonban míg a korábbi években a dízelhajtás népszerűségének hanyatlása egyértelműen a benzines keresletet növelte, ma már az alternatív hajtású járművek is komoly vonzerőt jelentenek a dízelautóktól elpártolók egy része számára. A keresések 11 százaléka ugyanis már hibrid, további 6 százalékuk elektromos autókra vonatkozott.
A dízelek koporsójába a legújabb németországi fejlemények verhetik be az utolsó szögeket: a szövetségi közigazgatási bíróság ítélete szerint ki lehet tiltani az Euro 6-osnál régebbi, korszerűtlenebb dízelmotorral működő járműveket a szennyezett levegőjű városokból Németországban.
A döntés több millió tulajdonost érinthet Németországban,
járműveik értéke a használat korlátozásának lehetősége miatt csökkenhet, és ebbe Andreas Korbmacher tanácsvezető bíró szavai szerint bele kell törődniük, kártérítést nem követelhetnek.
A levetett dízelek azonban egy ideig még nyújthatnak alternatívát itthon, a dízelüzemű járművek kitiltása Budapesten ugyanis legkorábban nyolc-tíz év múlva lehet reális.
Budapesten is kell majd foglalkozni a kérdéssel, mi ezt a szakmai szempontok szerint legkorábban nyolc vagy tíz év múlva tudjuk bevezetni"
- mondta korábban Tarlós István főpolgármester.