Hányan használták ki a 60 perccel késleltetett matricavásárlás lehetőségét január óta? Mennyit változott a pótdíjakból befolyt össze 2017-hez képest?
Erre vonatkozóan még zajlik az adatok összesítése és elemzése, így jelen pillanatban nem tudunk válaszolni. Az összesítés egyébként azért a félév végéhez közeledve szerencsés, mert
szintén idéntől a pótdíj befizetésére a korábbi 30 nap helyett már 60 nap áll rendelkezésre,
ahogy a rendszámelírásokat is már ennyi idő alatt lehet rendezni (amely alapján esetleg a pótdíj visszavonására is sor kerülhet). A pótdíjak maximalizálásra január óta 15 nap helyett 75 nap áll rendelkezésre, így ezek a határidők jelentősen befolyásolhatják az első negyedévben keletkezett esetek alakulását.
Mi a teendő, ha egy óránál több idő telt el a pályára felhajtás óta, és akkor jövünk rá, hogy nincs matricánk?
Továbbra is alapszabály, hogy a díjköteles gyorsforgalmi úthálózatra csak érvényes e‑matrica birtokában lehet felhajtani. Ha az autós ennek a kötelezettségének nem tesz eleget, a Díjrendelet 2018. január 1-jei módosítása értelmében mulasztását egy órán belül korrigálhatja.
A 60 perces szabály azt a célt szolgálja, hogy az időben felismert tévedésnél elkerülhető legyen a pótdíj.
Aki ennyi idő alatt nem tudja megtenni a szükséges intézkedéseket, az olyan mértékben figyelmetlen, amit a jogszabály már nem tud tolerálni. A módosítás emellett lehetőséget ad arra, hogy az utazási tervet az úthasználó a valós igényekhez igazítsa, és ne ahhoz, hogy a felhajtás előtt hol tudja megváltani az e-matricát.
A díjköteles úthálózatra minden esetben tábla figyelmeztet. Ez tulajdonképpen egybeesik a gyorsforgalmi úthálózattal, így könnyen felismerhető, ha az illető díjköteles úthálózaton közlekedik. Minden ilyen szakaszon lehetősége van az autósoknak arra, hogy a felhajtást követő 60 percen belül megvásárolják az e-matricát.
Hány bírságot kap valaki, ha egy nap többször hajt fel az autópályára érvényes matrica nélkül?
Az érvényes úthasználati jogosultság nélkül közlekedő járműre naponta egy pótdíj szabható ki. Ezzel kapcsolatban 2018. január 1-én változott a Díjrendelet. Ha az érvényes e-matrica nélkül közlekedő jármű rövid terjedelmű úthasználata időben átnyúlt a naptári napon (vagyis az éjfél előtt megkezdett út éjfél után ért véget), a korábbi szabályozás szerint két pótfizetési kötelezettség keletkezett.
A módosítás óta abban az esetben,
ha a naptári napon átnyúló jogosulatlan úthasználat első és utolsó észlelése között legfeljebb 60 perc telik el, csak egy pótdíj szabható ki.
Az enyhébb szankcionálás szigorú feltétele még, hogy az ellenőrzési rendszer sem az első észlelés, sem az utolsó észlelés napján nem regisztrált további jogosulatlan úthasználatot.
Hogyan működik a gyakorlatban a pótdíj-maximalizálás?
Ez lehetőséget ad az úthasználónak, hogy az adott időszakban keletkezett
kettőnél több pótdíjfizetési kötelezettségét egy maximalizált, két alappótdíjnak megfelelő összeggel egyenlítse ki.
Az esetek egy részében a járművezető több alkalommal is abban a tudatban használja a díjköteles útszakaszokat, hogy járműve rendelkezik érvényes e-matricával, és ennek ellenkezője csak akkor válik világossá számára, amikor az első pótdíjfizetési felszólítást kézhez kapja.
A 2018. január 1. előtti szabályozás szerint a maximalizálást az első felszólító levél kézhezvételét követő 15 naptári napon belül kellett kérvényeznie. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatták, hogy
a rövid határidő miatt sokan maradtak le erről a lehetőségről,
ezért a módosított díjrendelet alapján 2018. január 1-től a kérelem benyújtására az első felszólító levél kézhezvételétől számítottan 75 nap áll rendelkezésre. Ezzel párhuzamosan megszűnt az a korlát is, hogy a maximalizálási kérelmet egy rendszámra vonatkozóan évente csak egy alkalommal lehet benyújtani.
Lényeges, hogy
a maximalizálás nem automatikus, kezdeményezni kell,
és az minden esetben jóváhagyáshoz kötött. A NÚSZ a jogszabály alapján jóváhagy minden kezdeményezést, amely megfelel a jogszabálynak (azaz határidőben érkezett), de csak ha erre az érintett kérelmet terjesztett elő. Lényeges az is, hogy az elkésett, megalapozatlan kérelem nem érinti a határidők múlását, azaz ha elutasításra kerül, könnyen lehet, hogy addigra már a magasabb összegű pótdíj válik esedékessé. Fontos tehát a kérelem benyújtása, és a határidők figyelése.
Mennyire gyakori, hogy nem az adott járműhöz való matricát vásárolják meg tévedésből vagy csalási szándékkal? Mely kategóriáknál fordul elő leggyakrabban ilyen tévedés?
Az ellenőrzési rendszer az objektív felelősség elve alapján történik, azaz a NÚSZ nem mérlegel, nem vizsgálja az okokat, csak azt rögzíti, hogy az adott járműnek az ellenőrzés pillanatában van-e érvényes e-matricája. Éppen ezért a NÚSZ arról sem vezet nyilvántartást, hogy tévedésből vagy csalási szándékkal vásárol valaki tévesen e-matricát.
A legjellemzőbb esetek a tévesztésre: rendszám vagy felségjel elírása, díjkategória nem helyes megválasztása vagy időn túli e-matricavásárlás.
Az úthasználók tavaly több mint 20 ezer esetben keresték fel ügyfélszolgálati irodáinkat, hogy a tévesen megadott vagy rögzített rendszámadatot korrigálják, míg a kategóriamódosítás érdekében indított ügyintézések száma közel 3200 darab volt.
Technikailag hogyan ellenőrzik az e-matricák meglétét a személyautókon?
Az úthasználati jogosultságok ellenőrzését a NÚSZ egy integrált (e-útdíj és e-matrica) rendszer segítségével, a jármű rendszáma (hatósági jelzése) alapján végzi. Ezt az e-matricák esetében közel 1400 km hosszúságú gyorsforgalmi úthálózaton, a 3,5 tonna össztömeg feletti teherjárművekre érvényes e-útdíj esetén közel 6900 km hosszúságú gyorsforgalmi és főúthálózaton látja el.
Az adatgyűjtést 123 darab fixen telepített díjellenőrző állomás, 45 darab mobil adatgyűjtő jármű és 8 darab mobil ellenőrző csoport végzi.
Mobil adatgyűjtő és ellenőrző egységeinkkel folyamatosan változó helyszíneken és időben látjuk el feladatainkat.
A NÚSZ a legmodernebb rendszám és tengelyszám felismerő technológiákat, optikai oldalszkennereket és lézeres burkoló görbét alkalmazza a járművek hosszának, formájának és osztályának megállapításához. Az adatgyűjtési rendszer által detektált adatokat egy zárt rendszer összeveti az értékesítési és a jogszabályban meghatározott mentességi adatbázisokban szereplő adatokkal. Az ellenőrzési tranzakciók száma 2017-ben 384 millió volt.
Kell-e utánfutóra/lakókocsira matricát vásárolni?
A D1 díjkategóriába tartozó járművek által vontatott utánfutók után nem, a D2 és B2 díjkategóriába tartozó járművek által vontatott utánfutók esetén igen. Ezek az U díjkategóriába tartoznak (a díjak mértéke itt érhető el).
A D2 díjkategóriába tartozó jármű tulajdonosa részleges díjmentesség okán (nagycsaládosok és mozgáskorlátozottak) kedvezményesen, a D1 díjkategória e-matrica megvásárlásával használhatják a díjköteles úthálózatot. Érdemes azonban kiemelni, hogy a kedvezmény nem vonatkozik az ezekkel a járművekkel vontatott utánfutókra, vagyis azokra meg kell vásárolni az e-matricát.
Az interjú nem ért véget, kattintson a második oldalra!