Éppen a hegyomlásnyi, mégis meglepően eleven Porsche Cayenne E-Hybrid nemzetközi tesztjén jártunk Montpellier környékén, amikor szokatlan dolgot pillantottunk meg: két Kispolszki-szerűség (valójában Fiat 126-os) és egy régi piros roadster álldogál egy konténer tetején, a fenyők lombjai közt. Aztán a letakart kerítésen túl további veteránok teteje is körvonalazódott.
Mint egy vizslának a marhalábszárcsont láttán, azonnal beindult a nyálelválasztási reflexünk, és útitársammal, a Vezess-es Rácz Tamás kollégával félreálltunk, hogy jobban körülnézzünk. És milyen jól tettük! Veterános paradicsomba csöppentünk,
az udvaron hegyekben álltak a zömében restaurálás alatt álló autók,
de néhány elkészült műtárgyba, vagy épp fellelési állapotú gépbe is belefutottunk.
Két perccel később már a műhely apraja-nagyja próbálta összerakni erősen hiányos angoltudását. Hamar egyértelművé tettük, hogy bár méregdrága Porsche terepjáróval érkeztünk, nem vagyunk vásárlók, hanem csak újságírók a távoli Magyarországról. „Messieurs” – szólt az egyik úr, majd kézzel-lábbal elmagyarázta, nézzünk körül az udvaron, és azt fotózunk, amit akarunk.
Hamar egyértelművé vált, az Authentic' Garage elsősorban angol gyártású autókra szakosodott, a negyvenes évek második felétől egészen a nyolcvanas évek második feléig. Ezek bizony azok az évtizedek voltak, amikor
Nagy-Britannia roadster-nagyhatalomnak számított,
és ma veteránként világszerte nagy rajongótábora van az ilyen nyitott kétüléseseknek.
Mert igaz ugyan, hogy általánosan elterjedt volt még a primitív (laprugós és merev hidas) hátsó futómű, ráadásul a helykínálatuk, illetve az olcsóbb modelleknél elterjedt négyhengeres motorjaik teljesítménye sem számított a műfaj csúcsának, de a stílusuk lenyűgöző. Küllős kerekek, faberakások és nemes formák teszik őket klasszikussá, különleges vezetési- és szabadságélmény mellett.
Saint Cannat falu határában olyan MG-, Triumph-, Morgan- és Austin-Healey-felhozatal sorakozik, amit Nagy-Britanniában is ritkán látni egyben, emellett Jaguar kupékból (XJS) és limuzinokból (XJ) is meg lehet csodálni jó párat. A Minik sem maradhatnak el,
a cégtulaj, Pierre-André Dupont súlyos fertőzést kapott
már 14 éves korában angol autókból – amire mára egy egész restauráló műhelyt felépített.
Persze azokat a régi ügyfeleket sem hajtja el, akik a garázsukból más gyártmányokat is elhoznának, így egy-két olasz, német és amerikai járgányba is belebotlunk.
Meglepő viszont, hogy franciát alig lehet látni az udvaron,
csak két gall furgon (Citroen HY, Renault Esafette) őrzi a bejáratot, és egy fekete Traction Avant terpeszkedik a macskakövön – úgyis foglalkoznak ilyenekkel más szervizek.
Láthatóan úgyis alig győzik hellyel a megrendeléseket: a négyfős szerelőbrigád alapvetően bent dolgozik a tiszta és jól felszerelt műhelyépületben, jó időben viszont kint ügyködik az udvaron – amit ilyen éghajlaton nagyon is meg tudunk érteni. Betonozott alapokon két darab ollós és egy csápos emelőt is használnak a szabadban, egy zöld MGB pedig kinti rámpán várt éppen olajcserére.
Amikor ott jártunk, a tér közepén egyszerre végeztek kárpitozást, motorgenerált, újravezetékelést és festésre előkészítést (magát a fényezést egy partnercég kamerájában oldják meg), vagyis
teljes körű szolgáltatásra vannak berendezkedve.
Csak ámulunk és bámulunk, amikor hozzánk lép Dupont úr, és int, hogy kövessük. Zegzugos lépcsőházon keresztül egyszer csak egy pincébe érkezünk.
Vajon idelent szokták elföldelni a hívatlan vendégeket? Nem, a tulaj lámpát kapcsol, és leesik az állunk: egymás hegyén-hátán állnak itt is a félkész és kész autók, persze főleg angol gyártmányúak, poros Rover 2000 limuzin, zajszigetelés beépítésére váró Jaguar E-Type, néhány hathengeres Austin-Healey, egy őrülten dögös Triumph GT6 Coupé, és még folytathatnánk a sort.
Természetesen a szuterénnek autókapuja is van, bár őrült logisztika lehet bármivel kiállni belülről.
Az egyik Jaguar szélvédőjére felír egy számot a főnök: 30 ezer euró,
ami természetesen nem a komplett kocsi ára, hanem a felújításé – átlagos állapotú restaurálási alapról indulva. Kijövünk a műhelyből, ahol szinte egyedüli modern ügyfélautóként még MG TF-duóba botlunk – ők a jövő klasszikusai.
Ahogy elköszönünk Pierre-André Dupont csapatától, és elindulunk, azon gondolkodom, hogyan volt képes a hetvenes-nyolcvanas években egyetlen konszernbe tömörülve a szakadék felé menetelni a teljes brit autóipar. Ma néhány indiai, kínai és német kézben lévő márka maradt csak belőle, na meg a veteránként a szép idők hírnökei. Colos szerszámokkal életben tartani őket pedig szép kihívás.