A Tatraplan formai és technikai vérvonala a háború előtti T97-ig és a briliáns mérnökig, Hans Ledwinkáig vezethető vissza, bár utóbbi a történetünkben csak fontos mellékszereplő. 1946-ban Vladimir Souček, a brnói egyetem professzora és Josef Chalupa, a formatervező részleg vezetője állította fel az új áramvonalas modell fő irányelveit.
Vladimir Korbel gépészmérnök, Vladimir Popelál formatervező és egy külsős ipari dizájner, František Kardaus építette meg az első öt prototípust, a márka hagyományaihoz híven púposhátú és szenzációs, 0,32-es alaktényezőjű, önhordó karosszériával, léghűtéses farmotorral, elöl-hátul független futóművel.
Több ponton is elakadtak a tervezéssel és a kísérletekkel, így
a legenda szerint 1947 májusában meglátogatták a börtönben ülő Ledwinkát
(akit náci kollaboránsként ítéltek el), és tanácsot kértek tőle. Az új modellhez Jiří Klos motorkonstruktőr szerkesztett teljesen új, 1953 cm3-s, 52 lóerős, léghűtéses, négyhengeres boxermotort és négyfokozatú váltót.
1947-ben a Prágai Autószalonon mutatták be az újdonságot, akkor még Autoplan néven, a Tatraplan elnevezést Kardaus javasolta.
1949-ben T201 gyári kóddal készítettek egy orrmotoros kombit,
egy pickupot (Dakota) és egy 2,5 literes, alukarosszériás változatot is, sőt dízellel is próbálkoztak, de egyikből sem lett sorozatgyártmány.
A Tatraplanról a nép természetesen csak álmodozhatott, állami intézmények és vállalatok használhatták, és rengeteget exportáltak belőle nyugatra. Magyarországra összesen 146 darab érkezett, de az exportpiacok között Malajzia, Kenya és Szudán is szerepelt. A Tatra gyári versenycsapata a 67 lóerőre izmosított együléses sportváltozattal több versenyen is sikereket ért el.
1951-ben a pártvezetés úgy döntött, megszünteti Tatra-személyautó-programját, így
4242 darab után leállt a Tatraplan gyártása is,
maradtak a teherautók. Állítólag a gyár vezetői és a munkások egy életnagyságú modellel és gyászmenettel megrendezték a típus temetését, ami aztán belügyi zűröket is okozott a gyárban.
Mivel azonban a pártelit nem mondott le a mutatós limuzinról,
áttették a gyártását Mladá Boleslavba, a Skodához,
ahol 1952-ig még 2100 darab készült belőle. A Tatraplan 1953 elején futott ki végleg, a következő Tatra, a titokban fejlesztett, nyolchengeres T603-as limuzin csak 1956-ban jelent meg (lényegében ez váltotta fel a világháború előtt fejlesztett T87-est).
Még több veterános cikk a Retro Mobil novemberi számában: