Királyi karosszériáktól a Skoda-furgonig – autók Vrchlabiból

Petera veterán autó
Vágólapra másolva!
Csehszlovákiában a háború előtt több kiváló felépítménygyártó cég is működött, egyikük a Petera volt. A sors fintora, hogy pont az autókarosszéria-gyártás centenáriumán kellett profilt váltania, a hőskor azonban így is érdekes fejezet marad a kelet-európai járműipar történetében.
Vágólapra másolva!

Ignaz Theodor Petera bognármester 1864-ben alapította lovaskocsigyártó műhelyét Vrchlabiban. A cég sokféle szerkezetet készített, az elegáns Mylord hintóktól a postakocsikig, szánokig, sőt még babakocsikat is. 1904-ben az alapító meghalt, így öt fia közül három – Theodor, Jozef és Robert – vette át az irányítást.

A „mini Mercedesnek” becézett Linser 12PS limuzin volt a Petera egyik első munkája Forrás: Retro Mobil

Az automobil megjelenése nagy változást hozott a Petera család életében: 1908-ban teljesen átálltak az autókarosszériák gyártására.

Azonnal akadt is megrendelő, a libereci RAF

(Reichenberger Automobil Fabrik), és nem sokra rá a szintén hazai Linser. A személykocsik mellett buszokat is építettek, s nagyon magasra tették a lécet, minden termékük igényes műszakisággal és kiváló minőségben készült.

Ez a belga Minerva Phaeton egykor Magyarországon szolgált Forrás: Retro Mobil

Fejedelmi karosszériák az óceán túlpartjára

Mindent házon belül gyártottak, a lakatosok, bognárok, esztergályosok, kárpitosok és varrónők Čenek Kouba műszaki vezető felügyelete alatt dolgoztak. A megrendelők között hamarosan megjelent a Tatra, a Skoda, a Praga, a Zbrojovka és Walter is, de ez még csak a kezdet volt.

A Chrysler csúcsmodellje, az Imperial kabrió-limuzin kivitelben Forrás: Retro Mobil

Valamit nagyon tudhattak a Petera fiúk, mert az európai márkák is hamarosan egymásnak adták a kilincset: Adler, Fiat, Renault, Mathis, Wanderer, Lancia, Opel, Steyr, Audi, Stoewer, Minerva, Austro-Daimler.

A királykategória sem maradt el, jött a Mercedes, a Bugatti,

sőt, az Isotta-Fraschini, a Maybach és a Hispano Suiza is. Állítólag Rolls-Royce-okat is karosszáltak, de ezt sem dokumentum, sem fotó nem támasztja alá.

Több Packard-típuson is dolgoztak, a soros nyolcas One-Twentyből négy- és kétajtós kabriók is készültek Forrás: Retro Mobil

Ám még távolról sincs vége a sikerlistának, hiszen az európaiak után befutottak az amerikaiak is. A Petera legalább 13 (!) amerikai márkának dolgozott. Ezt nem úgy kell elképzelni, hogy elvétve egy-egy mágnás vagy arisztokrata betévedt hozzájuk: egy-egy márkából több példányt, különféle típusokat és kiviteleket is építettek, és több nagyvárosban – Bécs, Budapest, Berlin, Prága, Lipcse – is volt bemutatótermük.

Az egyetlen megmaradt Petera-Maybach SW38 Spezial Cabriolet értéke ma egymillió dollár körüli Forrás: Retro Mobil

Neves manufaktúrából Skoda-telephely

Aztán a második világháború vetett véget az aranykornak és a függetlenségnek,

addig nagyjából ezer karosszériát gyártottak,

de csak alig néhány maradt meg; a leglátványosabbakat csupán régi fotókon tudjuk megmutatni. A német megszállás alatt az üzem teherautókat, mentőkocsikat és siklórepülőket épített náci követelésre.

A klasszikus kor egyik legpazarabb szupersportkocsijából, a Mercedes 540K-ból a Petera csak egyet épített Forrás: Retro Mobil

De a háború után sem jártak jobban, a kommunista hatalom előbb államosította a gyárat, később pedig beolvasztotta a Skodába. A cég ennek ellenére sem szűnt meg, a Tudor-változatokkal indítva a sort egyedi modelleket, kombikat (1202), haszonjárműveket és mentőket is készített (1203), sőt később besegített még a Skoda Favorit és a kombi Forman gyártásába is.

A hatliteres, 120 lóerős, V12-es flottavezér, a Tatra 80 Petera-változata 1932-ből Forrás: Retro Mobil

Vrchlabi régi üzemében utoljára az Octavia sorozatot készítették 2008-ig, aztán megszűnt az autókarosszériák készítése – pont az évszázados jubileum idején.

De az nem jelenti azt, hogy bezárták volna kapuit,

ma is itt készülnek a hétfokozatú DSG-sebességváltók, immár automata szállítórobotok közreműködésével.

Olyan Skoda-modellek gyártását száműzték ide a szocializmusban, amelyeknek nem volt hely a központi üzemben (Mladá Boleslav) vagy a sportos modelleket készítő Kvasinyban Forrás: Skoda

Még több veterános olvasnivalót talál a Retro Mobil novemberi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!