Az offroad világában nincsenek bonyolult feltételrendszerek, többlépcsős tesztek, nem kell mérlegelni – vagy helyt áll a mobilitást biztosító eszközünk a létező legextrémebb helyzetekben, vagy sem. A túlélés bináris fogalom: a majdnem jó nem jó, a kis kudarc teljes kudarc. Persze nincsenek univerzális zsenik,
minden szituáció más és más célszerszámot igényel.
A Smarter Media összeállításában szereplő járművek némelyikét már több évtizede nem gyártják sorozatban, mások soha nem is kerültek a szériagyártás közelébe. Közös jellemzőjük, hogy akadályokat nem, csak kihívásokat ismernek.
Az izlandi Arctic Trucks fennállásának két évtizede során számos neves márka terepjárójából épített már lenyűgöző terepképességű és megjelenésű járműveket, de ha a világ végére kell menni, valahogy újra és újra egy Toyota alapjaira húzzák fel legnagyszerűbb alkotásaikat. Az ultra ballonos, 44 colos abroncsokkal szerelt Tacomákat, Land Cruisereket és Hiluxokat olyan természetességgel készítik antarktiszi expedíciók számára, mintha azokat orvos írta volna fel a sarkkutatóknak.
Munkásságuk csúcsa a dupla hajtott hátsó tengellyel szerelt Hilux AT44 6x6. A passzív hátsó kormányzású futómű saját fejlesztés, a teherbírást megkétszerezték.
A hatalmas jármű üzemanyagtartálya 400 liter gázolajat tárol,
amelyet 1300 kilométer alatt el is éget a szériakivitelben hagyott 171 lóerős, 3.0 literes dízelmotor. Nem szerepel a tervekben a déli-sark meghódítása? Semmi gond, az Arctic Trucks kisebb, akár 33 colos terepabroncsokkal is kínálja hatlábú túlélőjét.
Mit keres egy 210 kilós, 310 centiméteres, kétszemélyes, karosszéria nélküli jármű a világ legkülönlegesebb terepjárói között? A válasz nagyon egyszerű: a dolgok jelen állása szerint éveken belül valósággá válik a polgári űrutazás, és ha valakinek az az álma, hogy a Földet hátra hagyva egy másik égitesten áldozzon a terepezés isteneinek, arra a mai napig nem született jobb opció, mint az Apollo űrprogramban használt holdjáró.
A járművet négy darab, egyenként negyed (igen, 0,25) lóerős villanymotor hajtotta; a kormányzás feladatát egytized lóerős villanymotorokra bízták. De nem is kell különösebb motorteljesítmény egy olyan járműnek, amelyet
értékelhető gravitáció és légellenállás sem gátol a haladásban.
Összeállításunk leggyengébb, legkisebb és leglassabb járműve egyben a legdrágább is: a 38 millió dolláros programban összesen négy darab LRV készült.
Az ötven évvel ezelőtt alapított Argo hat- és nyolckerekű járgányai a Ripsaw abszolút ellenpólusát képviselik. Nincs elszigetelt, klimatizált utastér – még a szélvédőért, az utasülésért és a fűtésért is külön kell fizetni –, nincs kifinomult futómű, a motorteljesítmény alig pár tíz lóerő.
A dizájn pedig őszintén elénk tárja a járművek lényegét:
voltaképpen egy hatalmas műanyag kádról van szó,
amely azonban bármin átküzdi magát, ha nem sietünk, beleértve a folyókat, mocsarakat, homokdűnéket és sziklákat – mindezt akár egy városi kisautó áráért. Tucatnyi különböző típust kínálnak vadászoknak, erdészeknek, ipari felhasználóknak, amelyekhez opcióként gumi vagy műanyag lánctalp, illetve külmotor is vásárolható.
Az extrém lakóautók építésére szakosodott ausztrál EarthCruiser és az offroad munkagépeket gyártó Unimog együttműködéséből született meg az az expedíciós jármű, amellyel
akár egy egész család hónapokra maga mögött hagyhatja a civilizációt,
anélkül, hogy le kellene mondania annak kényelmi szolgáltatásairól. Az Unimog U 430 modellre épülő lakóautó 860 liternyi vizet és 800 liter gázolajat képes magával vinni, így hasznos hatótávolsága 3500 kilométer. Alapfelszereléséhez hűtőszekrény, mélyhűtő, mosógép, mikrohullámú sütő, elektromos grillsütő, valamint láncfűrész tartozik.
A kívül elhelyezett kamerák segítségével akár 45 napon át rögzíthetjük kalandjainkat, sőt, azokat akár rögtön közzé is tehetjük a világhálón. A 4,4 méteres jármű rövidebb, mint egy alsó-középkategóriás kombi, mégis négy fő számára kínál kényelmes fekhelyet – ha erre nincs szükség, 3,8 méteres kivitelben is megrendelhető a jármű. A hatalmas kerekek cseréjét beépített hidraulikus emelő segíti, a kormánykerék és a pedálsor pedig szabadon áttolható balról jobbra, vagy viszont, így tényleg a világ bármely pontján megállja a helyét az offroad otthon.
Ne tévesszen meg az elnevezés: az EV ez esetben nem elektromos, hanem extrém járművet jelöl. A 2018-ban bemutatott, harmadik generációs sporttank minden idők leggyorsabb lánctalpas járműveként vonul be a történelemkönyvekbe. 40 centis rugóút, akár 1500 lóerős motorteljesítmény, áttételezéstől függően
akár 120 km/h végsebesség teszi félelmetessé a járművet,
de a választhatóan egy-, két- vagy négyszemélyes utastér légrugókon csatlakozik a futóműre, így nem túlzás, amikor fényűző kényelemről beszél a gyártó – ennél közelebb sehol nem juthatunk a Batmobil-élményhez.
Nem csupán Bruce Wayne igényességére, de vagyonára is szükségünk lesz, ha rendelnénk egy Ripsaw-t, az árak valahol félmillió dollárnál kezdődnek, de mint minden egyedi építésű szerkezetnél, itt is a csillagos ég a felső határ.
Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!