Ilyen, amikor Japánból jön az Alfa Romeo – Mazda3 menetpróba

Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Vágólapra másolva!
A kompakt Mazda teljesen megújult, és a negyedik generáció formaterve izgalmasabb, mint valaha. Ráadásul a szokottnál gazdagabb alapfelszereltséggel riogatja ellenfeleit. Vajon továbbra is jól elboldogul turbós benzinmotor nélkül?
Vágólapra másolva!

Amióta 2003-ban leváltotta a kispolgári 323-at a Mazda3, hatmillió kelt el belőle világszerte. Ebből minden hatodik Európában, tehát egyértelműen fontos, hogy itt is nagyot szóljon a modell. Rögtön az első generáció nevet szerzett magának csinos vonalaival és sportos vezethetőségével, ezért a második széria nem sokat változhatott.

A formaterv még mindig Kodo, de már az új generációs. Más Mazda modellek is ezen az úton indulnak majd el. Galériához kattintson a képre! Forrás: Mazda

Azonban 2013-ra a Ford kivonult a Mazda-fejlesztésekből, így a harmadik Mazda3 már a saját Skyactiv technológiai csomagra épült. Ebben ugyan csatolt futómű van hátul a Ford-féle multilink helyett, ám a Kodo-formanyelvnek köszönhetően olyan észbontó alakja lett, hogy a vásárlók e változás és az MPS sportváltozat hiánya ellenére is szerették.

Új szerepben a SUV-ok előretörése óta

A legelső 3-as nagy hatást tett rám dinamikájával, pedig csak 1.6-os volt az aranyszínű szedán, amit 2004-ben vezettem. A második széria nekem nem tetszett, annál jobban letaglózott a következő, „Skyactiv” 3-as.

Ma is ütős az alakja, és vezetőként remekül éreztem magam benne,

annak ellenére, hogy a futómű nem győzött meg teljesen. Az is feltűnt azonban, hogy a hátsó ülés vesztett a fontosságából 2013-ban.

Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) gyári
Mazda3 menetpróba (2019) saját
Mazda3 menetpróba (2019) saját
Mazda3 menetpróba (2019) saját
Mazda3 menetpróba (2019) saját
Mazda3 menetpróba (2019) saját

A Mazda a családi vásárlókat a CX-3 és a CX-5 felé terelte, a 3 inkább a sofőrről szólt. Aztán a gyáriak a bemutató során e képet azzal is színesítették, hogy az utóbbi években Európában eladott Mazda 3-ak túlnyomó többségét a középső, vagy a legmagasabb felszereltségi szinttel rendelték. Sőt, Magyarországon is ez a jellemző.

Nincs rossz szöge az ötajtósnak, mindenhonnan ütős látvány – és most odabent is minőségi a design, egységesen menő az új 3-as Forrás: Mazda

Nos, az európai újságírók számára Lisszabon környékén bemutatott új, negyedik generációs Mazda 3 még látványosabb, még inkább a vezetőről szól, és még jobban felszerelt, tehát pontosan a megkezdett úton megy tovább. Persze

a konkurenciát elnézve minden eddiginél nehezebb dolga lesz,

a Toyotának is most sikerült például divatos autót faragnia a Corollából.

Fókuszban a vezető, itt minden róla szól

Bár láthatóan kapcsolódik elődjéhez, az új 3-as új padlólemezre készül. A „Skyactiv-Vehicle Architecture” még több nagy szilárdságú acélt használ, és a struktúrán is módosítottak a tapasztalatok alapján, így még merevebb. Ezt a Mazda elmondása szerint arra használták, hogy még jobban kezeljék a futómű felől érkező vibrációkat, és a zajt is csökkentsék.

A műszerfalat alaposan áttervezték, látványos és egyedi lett, ráadásul elsőre úgy tűnik, használni is jó Forrás: Mazda

Az egész tervezési folyamat középpontjában az autót vezető ember állt, így például az ülést úgy alakították át, hogy még jobban megtámassza a medencét, és természetes tartást adjon a gerincnek, így a fejünk szabadon követheti az utat.

Átalakították a fékpedált, hogy pontosabb legyen a fékerő-adagolás,

és a váltókart is áthelyezték kicsit, hogy még jobb legyen a kapcsolási élmény – nem mintha eddig baj lett volna vele.

Nagyon precíz a hatfokozatú kézi váltó, az infotainment kezelőegysége hasonló az elődéhez Forrás: Mazda

Sőt, mostantól a kormányoszlop 70 mm-es úton állítható ki-be, az eddigi 50mm helyett, és az A-oszlopot úgy módosították, hogy javítsanak a kilátáson. Ez egy régivágású fejlesztési útvonal, mindenesetre jó hallani, hogy van még gyártó, aki ilyen nagy hangsúlyt helyez a sofőr teljesítményét növelő szempontokra.

Belépő sok asszisztenssel és kevés lóerővel

Persze azért a vezetéssegítő asszisztenseket sem hanyagolták el, sőt: most már akár 15 alrendszert fog össze az i-Activsense biztonsági csomag. Ennek része az új 360°-os kamera (melynek képe szép tiszta az új LCD-n),

a gyalogosokra és kerékpárosokra ügyelő fékasszisztens,

illetve most már nemcsak a hátsó, de az első keresztirányú forgalomra is figyel a Mazda.

Az előző generáció a harmadik „Kodo Mazda” volt a sorban, a mostani azonban maga nyitja meg a márkánál a továbbgondolt, új dizájnfejezetet Forrás: Bolla György

Lesi a kocsi a vezető fáradását, és a radaros tempomat most már a start-stop rendszerrel is együttműködik az automata váltós kocsikban, tehát ezek bizonyára dugóban sem igényelnek beavatkozást. A kocsi kanyarteljesítményét pedig elektronikus vezérlésű, az üzemi fékekkel dolgozó nyomaték-vektorálás javítja, ennek köszönhetően hamarabb adhatunk gázt. És egy meglepetés: minden új 3-asban széria a head-up display.

Mindkét motorral több mint 10 másodperc kell a 100 km/h eléréséhez, de a G122 akár 6,4 liter, a D116 pedig 5,5 liter alatt fogyaszthat (16 colos kerekekkel, már a WLTP szerint mérve) Forrás: Mazda

Jelenleg két motorváltozat kapható. A továbbfejlesztettet Skyactiv-G kétliteres szívó benzines 122 lóerős, és immár mild hibrid rendszer, azaz

24 voltos generátor-indítómotor segíti a még finomabb start-stop működést

és az alacsonyabb fogyasztást. Ha valaki feltétlen szeretné, kaphat dízelt is, 1,8 literes és 116 lóerőt tud a Skyactiv-D, e műfajban viszonylag alacsony, 270 Nm nyomaték mellett (még az említett benzinesé is 213 Nm).

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!