Amióta 2003-ban leváltotta a kispolgári 323-at a Mazda3, hatmillió kelt el belőle világszerte. Ebből minden hatodik Európában, tehát egyértelműen fontos, hogy itt is nagyot szóljon a modell. Rögtön az első generáció nevet szerzett magának csinos vonalaival és sportos vezethetőségével, ezért a második széria nem sokat változhatott.
Azonban 2013-ra a Ford kivonult a Mazda-fejlesztésekből, így a harmadik Mazda3 már a saját Skyactiv technológiai csomagra épült. Ebben ugyan csatolt futómű van hátul a Ford-féle multilink helyett, ám a Kodo-formanyelvnek köszönhetően olyan észbontó alakja lett, hogy a vásárlók e változás és az MPS sportváltozat hiánya ellenére is szerették.
A legelső 3-as nagy hatást tett rám dinamikájával, pedig csak 1.6-os volt az aranyszínű szedán, amit 2004-ben vezettem. A második széria nekem nem tetszett, annál jobban letaglózott a következő, „Skyactiv” 3-as.
Ma is ütős az alakja, és vezetőként remekül éreztem magam benne,
annak ellenére, hogy a futómű nem győzött meg teljesen. Az is feltűnt azonban, hogy a hátsó ülés vesztett a fontosságából 2013-ban.
A Mazda a családi vásárlókat a CX-3 és a CX-5 felé terelte, a 3 inkább a sofőrről szólt. Aztán a gyáriak a bemutató során e képet azzal is színesítették, hogy az utóbbi években Európában eladott Mazda 3-ak túlnyomó többségét a középső, vagy a legmagasabb felszereltségi szinttel rendelték. Sőt, Magyarországon is ez a jellemző.
Nos, az európai újságírók számára Lisszabon környékén bemutatott új, negyedik generációs Mazda 3 még látványosabb, még inkább a vezetőről szól, és még jobban felszerelt, tehát pontosan a megkezdett úton megy tovább. Persze
a konkurenciát elnézve minden eddiginél nehezebb dolga lesz,
a Toyotának is most sikerült például divatos autót faragnia a Corollából.
Bár láthatóan kapcsolódik elődjéhez, az új 3-as új padlólemezre készül. A „Skyactiv-Vehicle Architecture” még több nagy szilárdságú acélt használ, és a struktúrán is módosítottak a tapasztalatok alapján, így még merevebb. Ezt a Mazda elmondása szerint arra használták, hogy még jobban kezeljék a futómű felől érkező vibrációkat, és a zajt is csökkentsék.
Az egész tervezési folyamat középpontjában az autót vezető ember állt, így például az ülést úgy alakították át, hogy még jobban megtámassza a medencét, és természetes tartást adjon a gerincnek, így a fejünk szabadon követheti az utat.
Átalakították a fékpedált, hogy pontosabb legyen a fékerő-adagolás,
és a váltókart is áthelyezték kicsit, hogy még jobb legyen a kapcsolási élmény – nem mintha eddig baj lett volna vele.
Sőt, mostantól a kormányoszlop 70 mm-es úton állítható ki-be, az eddigi 50mm helyett, és az A-oszlopot úgy módosították, hogy javítsanak a kilátáson. Ez egy régivágású fejlesztési útvonal, mindenesetre jó hallani, hogy van még gyártó, aki ilyen nagy hangsúlyt helyez a sofőr teljesítményét növelő szempontokra.
Persze azért a vezetéssegítő asszisztenseket sem hanyagolták el, sőt: most már akár 15 alrendszert fog össze az i-Activsense biztonsági csomag. Ennek része az új 360°-os kamera (melynek képe szép tiszta az új LCD-n),
a gyalogosokra és kerékpárosokra ügyelő fékasszisztens,
illetve most már nemcsak a hátsó, de az első keresztirányú forgalomra is figyel a Mazda.
Lesi a kocsi a vezető fáradását, és a radaros tempomat most már a start-stop rendszerrel is együttműködik az automata váltós kocsikban, tehát ezek bizonyára dugóban sem igényelnek beavatkozást. A kocsi kanyarteljesítményét pedig elektronikus vezérlésű, az üzemi fékekkel dolgozó nyomaték-vektorálás javítja, ennek köszönhetően hamarabb adhatunk gázt. És egy meglepetés: minden új 3-asban széria a head-up display.
Jelenleg két motorváltozat kapható. A továbbfejlesztettet Skyactiv-G kétliteres szívó benzines 122 lóerős, és immár mild hibrid rendszer, azaz
24 voltos generátor-indítómotor segíti a még finomabb start-stop működést
és az alacsonyabb fogyasztást. Ha valaki feltétlen szeretné, kaphat dízelt is, 1,8 literes és 116 lóerőt tud a Skyactiv-D, e műfajban viszonylag alacsony, 270 Nm nyomaték mellett (még az említett benzinesé is 213 Nm).
Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!