A nagyfőnök visszatért - Indian Chief (1946) bemutató

Indian Big Chief veterán motor
Weaver, a formatervező, maradandó art deco remekművet alkotott. 1946-ban 3621 Chief készült összesen
Vágólapra másolva!
Amerika legendás motormárkájaként mindenki a Harley-Davidsont ismeri, pedig még régebbi az Indian, amelyet több évtized kényszerpihenő után hat éve élesztettek újjá. A hőskorban hagyományosan a Chief volt a kínálat csúcssorozata, lenyűgöző art déco formatervvel. Egy tökéletesre restaurált II. világháború utáni példányt próbáltunk ki, a nagyobbik V2-es motorral.
Vágólapra másolva!

Az 1901-es alapítású, majd nevét 1922-ben Indian-re változtató Hendee Manufacturing Co. Springfieldben, Massachusettsben működött, két fő sorozatát, az 1920-ban bemutatott kisebb, (előbb 602, majd 740 köbcentis) Scoutot, és a nagyobb, alapváltozatában is egyliteres Chiefet ugyanaz az ír származású mérnök, Charles B. Franklin konstruálta.

Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor

A Scout oldaltszelepelt, 42 fokos hengerszögű léghűtéses V2-ese adta a Chief műszaki alapjait is, a felfüggesztés elöl laprugós, hátul merevvázas volt, és csak a hátsó keréken volt fék.

1923-ban mutatták be a nagyobb, 1200 köbcentis változatot,

amelynek hivatalos neve továbbra is Chief maradt - a népnyelv csak Big Chief-ként (Nagyfőnök) emlegette.

Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor

1928-ig párhuzamosan futott a két változat, majd a kisebbet megszüntették, és innentől az első kerékre is szereltek féket. A Big Chiefet eredetileg oldalkocsizásra szánták, de sokkal népszerűbb volt szólóban. Az oldalkocsis Indianek a második világháborúban fontos szerephez jutottak, a gyár az amerikai hadseregnek 3000, a franciának 5000 katonai kivitelt szállított.

Hiába a széles kínálat, '53-ban jött a csőd

Imponáló számok, de míg a háborús megrendelésekből szinte az összes beszállító jól megélt, az Indian veszteséget termelt.

A márka állandóan rivalizált a Harley-Davidsonnal,

és bár a gépei kifinomultabbak voltak, 1953-ban elbukott: csődbe ment és bezárt. Azóta többször is újraélesztették, a legutóbbi, és végre sikeresnek tűnő 2013-as megújulás mögött a motoros szánokkal és quadokkal nevet szerzett amerikai Polaris-csoport áll, és nálunk is forgalmazzák.

Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor

Az 1930-as évektől a háborúig, a milliárdos festékgyáros E. Paul DuPont tulajdonlása alatt az Indian virágzott: remek autóipari gépészmérnök-formatervezője, Briggs Weaver 1940-ben műszakilag és megjelenésében is átszerkesztette a Chiefet - a vázat is átszabta, hogy beleférjenek a hátsó bakteleszkópok. Hat évvel később az elavult laprugós első futómű helyére gerendavillát szereltek.

A világító és a lehúzott vonalú sárvédő indiánfej a márka védjegye ma is Forrás: Retro Mobil

1950-ben jött az utolsó változat 1300-as motorral és első teleszkópokkal, és 1953-ig, csődig három felszereltségi csomaggal készült: a Clubman volt a kevésbé csicsás alapmodell,

a Sportsman bukócsövekkel és helyzetjelzőkkel futott,

a Roadmaster pedig ezeken felül krómozott fényszóróházzal, vastagon párnázott nyereggel, bőr oldaltáskákkal és szélvédővel készült.

Lenyűgöző eredménye lett a restaurálásnak

Tesztmotorunk egy Model 346 (a 3-as a Chief gyári kódjele, 46 az évjárat) és Csehországból érkezett, hazai veteránkarrierje Mórocz „Művész" Zoltánnál, a híres motorépítő-restaurátornál indult. A rá jellemző alapossággal az utolsó csavarig szétszedte, és elkezdte a felújítását, de a projekt félúton megrekedt. Ekkor lépett a képbe a mostani tulaj, Juhász Zsolt, aki egy tranzakció során, amelyben egy másik régi motor is szerepelt, megszerezte a Chiefet.

42 fok a hengerszög, 6V-os dinamó tölti a fekete dobozban (jobbra lent) lévő akkut Forrás: Retro Mobil

Folytatódott a rendbetétel, a gépmunkákat az azóta elhunyt, és igényes munkáiról híres Harley- és Indian-szakértő Csík József végezte. Az összes alkatrész eredetiben vagy méretpontos utángyártott formában került a helyére,

sőt, az összes korabeli kiegészítőt is sikerült beszerezni,

még az olyan apróságokat is, mint az ülés alatti hővédő.

Kis zárható szerszámosláda bújik meg a bakteleszkóp mellett Forrás: Retro Mobil

Semmije sem ott van, és ráadásul nem is úgy működik, mint a későbbi korok vasparipáin. A bal markolattal állítható az előgyújtás, lent balra a kuplungpedál, a váltókar pedig a tartály oldalán. Indítása és vezetése is bonyolult, mind a négy végtagot keményen igénybe veszi: indításkor szívató, majd gyújtásállító teljesen előre, azaz a lehető legkisebb előgyújtásra. Néhány rúgás után életre is kel, közben kiköhög pár sötét felhőt, és ügyelni kell, hogy ne álljon le.

Zseniális hangja van, de megdolgoztat

Miután kicsit bemelegszik, beáll a stabil alapjárat, de gázadásra felhorkan, a szívászaj és a mechanika hangja is komoly. Elindulás előtt ki a kuplungpedált, egyesbe a váltót – csak hogy ne legyen egyszerű a motoros élete,

a váltókar reteszelés nélküli, nem kattan a helyére,

érzéssel kell megkeresni a fokozatokat. Majd kuplung fel, miközben húzzuk a gázt, és folyamatosan állítunk az előgyújtáson is. Rengeteg rutin kell hozzá, hogy simán haladjon a bődületes nyomatékú és rázósan forgó nagyvas.

A lábtartó kényelmes, a kuplung pedálos. Ha kinyomjuk a pedált, a kuplung nyitva marad, sarokkal visszahúzva lehet zárni – természetesen elindulni is így kell Forrás: Retro Mobil

Futóműve kellemesen puha – a kényelemhez a nagy, rugókon ringó tányérülés is hozzájárul – de a kanyarokban sem bizonytalankodik, már csak alacsony súlypontja miatt is stabil. A fokozatok hosszúak, a harmadik majdnem megállásig maradhat! Szerencsére a hidraulikus lengéscsillapítós első villával nincs szitálás. A Chief felépítése, villaszöge, üléspozíciója és tömege harmonikus egységet alkot, kellemesen motorozható masina.

Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor
Indian Big Chief veterán motor

A mai forgalomban is megállja a helyét, de a dugóban ácsorgást, az araszolást nem szereti. Két dobféke inkább csak „lassító berendezés", nem elég csak rájuk hagyatkozni, a motorféket is ki kell használni. 1950-ben megérkezett az új Chief,

de már akkor elkezdődött a csendes haldoklás,

1952-1953-ban csak évi 500-700 darab készült. A New York-i rendőrség 1955-ben még 50 darabot rendelt, ezeket a gépeket a gyárban már a csődbiztos felügyelete alatt rakták össze.

Műszaki adatok - Indian Chief (1946)

Motor: függőszelepes vezérlésű, léghűtéses, kéthengeres V-motor. Hengerűrtartalom: 1207 cm3. Furat x löket: 83,5 x 112,7 mm. Teljesítmény: 32 LE, 3000/perc fordulaton. Nyomaték: 80 Nm, 2400/perc fordulaton. Kompresszió: 5,5:1.

Erőátvitel: háromfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltó, hátsókerék-hajtás lánccal. Többtárcsás olajfürdős kuplung.

Felépítés: dupla acél bölcsőváz. Felfüggesztés: elöl gerendavilla hidraulikus lengéscsillapítással, lengővilla, bakteleszkópokkal. Egykulcsos, mechanikus működtetésű dobfékek.

Hossz x szélesség x magasság: 2450 mm x 920 mm x 980 mm. Tengelytáv: 1549 mm. Ülésmagasság: 800 mm. Tank: 12 l. Saját tömeg: 276 kg.

Végsebesség: 135 km/h.

Még több veteránteszt a Retro Mobil áprilisi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!