Megváltás volt a Trabant és a Polski után - Maruti 800 DX teszt

Maruti 800 DX veterán teszt
Sok piros színű jött belőle, de kék, szürke, és törtfehér Marutiból is jó pár szaladgált Magyarországon. Forgalmija szerint mindössze 312 kg a terhelhetősége
Vágólapra másolva!
Ma már szinte semmibe veszik, pedig a nyolcvanas évek végén sztár volt mifelénk a Merkúrnál egyedüli „nyugati” új autóként kapható Maruti. Az indiai mini komoly előrelépést jelentett a szocialista típusokhoz képest, suzukis megbízhatóságával talán még a későbbi esztergomi Swiftek sikerének is segített megágyazni. Kipróbáltunk egy megkímélt állapotú példányt.
Vágólapra másolva!

Élénken él bennem az az időszak, amikor a nyolcvanas évek végén, kiskamaszként a murvával borított autótelepeket jártam, és vártam, hogy feltűnjön valami nyugati. Néha elsétáltunk a közeli Budaörsi Virágpiacra is, ahol hétvégénként ügyeskedők, reménykedő eladók és vevők szobroztak naphosszat a tuti üzlet reményében. Kristálytisztán emlékszem, 1989-et írtunk, amikor feltűnt a piac kapujában egy Maruti, amire sokan azonnal ráugrottak.

Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt

Fogalmam sem volt, mit látok. A Marutikat éppen egy évvel korábban kezdte importálni a Merkúr, hogy milyen államközi megállapodás vagy szerződés alapján, azt nem sikerült kideríteni. Egy biztos,

a Suzuki indiai gyárából érkező, eredetileg Altóként futó miniautó sok magyar háziasszony álma volt,

hiszen ötajtós kasztnijával praktikusabbnak, suzukiságával pedig sokkal menőbbnek számított, mint a végtelenül elavult Trabant vagy Kispolski.

Mindössze 2175 mm a tengelytáv, ez lehet a világ egyik legkisebb ötajtósa – bár teljes hosszra a szintén indiai Tata Nano is alulmúlja Forrás: Retro Mobil

De a legtöbben nem is ezért, hanem megbízhatósága és olcsó fenntartása miatt szerettek bele. Az adatok szerint a Maruti 800 volt egyébként az indiai autóipar mind ez idáig legsikeresebb modellje, 1983-as bemutatása és 2014-es (!) nyugdíjazása között 2,87 milliót adtak el belőle, a legtöbbet persze Indiában. Az alapjait az 1979-ben bemutatott Suzuki Fonte adta, de három évvel később kicserélték a karosszériáját a második sorozatú Altóéra, amit aztán a gyártás végéig meghagytak.

Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt

Plusz két ajtó hátra a gyerekeknek

A 800-as típusjelzés a motor méretére utal, az aprócska géptető alatt a japán anyavállalat tervezte, indiai gyártású háromhengeres karburátoros erőforrás dolgozik, 39 lóerővel és 59 Nm nyomatékkal. Nem nagy értékek, de a már említett szocialista konkurensekkel összevetve valódi erődemonstrátornak számított a Maruti.

Ma Európában alig ismerik, nem voltak sportsikerei,

és nem is az autógyártás legizgalmasabb korszakából való, de Arnold Gábor éppen ezek miatt vonzódik a japán-indiai törpéhez.

Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt

A bemutatott példányt 1991-ben gyártották, és dokumentumai szerint 1992 elején helyezték forgalomba Magyarországon. Nem hajszolták a végelgyengülésig, fényezése is majdnem teljesen eredeti, még sosem lakatolták, utas- és motortere szépen megmaradt. Az ötödik ajtó jobb oldalán feltűnik a DX felirat: a modernizált változatot különböztették így meg, itt már nem lap-, hanem tekercsrugós a hátsó híd, a csomagtérfedél üvege pedig fűtőszálas, és hátsó ablaktörlő is van.

Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt
Maruti 800 DX veterán teszt

A 800-as annak ellenére nagyon kicsi, hogy ötajtós. Elég keskeny a pedáltér, és a második sor is legfeljebb rövid lábúaknak való, de széltében igazán szűk a kasztni: a külső szélesség mindössze 1440 mm, azaz a Maruti 65 mm-rel keskenyebb a Trabantnál, és

csupán 63 mm-rel szélesebb, mint a 126-os Polski.

Ennek megfelelően elég keskenyek az első ülések, és hátul is csak két utas fér el (egyébként is kétszemélyes a pad, hiszen a Marutikat négy személyre vizsgáztatták).

A felső tekerőgombbal állítható a fűtés – a korong közvetlenül a fűtéscsapot nyitja-zárja, emiatt elég nehéz tekerni, és könnyen le is törik. A ventilátor fokozatait szabályozó tolattyú felett a légkondi gombjának helye látszik – Indiában lehetett rendelni hozzá Forrás: Retro Mobil

Elég pattogós, de a világból kimegy

Jelzésértékű a csomagtartója is, de mivel a hátsó ülést le lehet hajtani, legalább az esély megvan rá, hogy sok terhet elcipeljünk. A vékonyka tetőoszlopoktól példásan átlátható a karosszéria, ráadásul a kívülről állítható, kellően nagy külső tükrök is egészen jól mutatják a mögöttes forgalmat. Viszonylag sokat autóztunk a kiváló állapotú Marutival, így megtapasztalhattuk, hogy a kézi szívatóval életre kelthető háromhengeres remegős alapjárattal, de elég halkan dolgozik.

Kissé egyenetlenül jár a megszakítós gyújtású, szíjhajtású vezérlésű OHC motor. Elég takarékos: 4-5 l/100 km a vegyes fogyasztás Forrás: Retro Mobil

Elindulási hajlama nem rossz, és – megint csak az egykori konkurensekkel összevetve – fürgén szedi a lábát 640 kilós üres tömegével.

A négyfokozatú váltó karja lötyögősen jár a viszonylag hosszú kulisszában,

ám a kuplung könnyű. A szervó nélküli, vékony karimájú kormánnyal jól lehet irányítani a 12 colos kerekeken guruló indiait, elöl tárcsák, hátul dobok lassítanak, rásegítés itt sincs, a fékhatás gyenge, ráadásul a pattogós hátsó futómű és a kanyarban erősen bedőlő karosszéria is óvatosságra int.

Az aprócska lökhárító magasan húzódik, 170 mm a hasmagasság. A kis kerekek sokat rontanak a komforton Forrás: Retro Mobil

Menet közben elég sok a zaj kívülről és a rideg belső műanyagok felől, ám a tudat, hogy

a japán eredetű technika sosem makacsolja meg magát,

kárpótolja az embert ezekért. Arnold Gábor egyébként a baráti alapon megszerveződött hazai Maruti Klub egyik főszervezője. A maroknyi csapat rendszeresen szervez belföldi kirándulásokat, sőt, tavaly Horvátországba is gond nélkül eljutottak, idén pedig Erdély vagy Szlovénia a cél, ahol talán egy nemzetközi Maruti-találkozó is összejön.

Műszaki adatok - Maruti 800 DX (1991)

Motor: háromhengeres benzinmotor elöl keresztben beépítve. Egy felülfekvő vezérműtengely, hengerenként két szelep. Hengerűrtartalom: 796 cm3. Teljesítmény: 39 LE, 5000/perc fordulaton. Nyomaték: 59 Nm, 2500/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú, kézi váltó, elsőkerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl McPherson, hátul merev tengely Panhard-rúddal és tekercsrugókkal. Kétkörös fékrendszer, elöl tárcsa-, hátul dobfékek. Fogasléces kormánymű.

Felépítmény: ötajtós, négyüléses, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 3335 x 1440 x 1410 mm. Tengelytáv: 2175 mm. Üzemanyagtank: 30 l. Csomagtér: 160-1050 l. Saját tömeg: 640 kg. Gumiméret: 145/70 R12.

Végsebesség: 137 km/h.

Még több old- és youngtimerről olvashat a Retro Mobil májusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!