Tojásból lesz a csoda - BMW Isetta 300 teszt

BMW Isetta 300 veterán
Ajtónyitáskor a műszerfal és a kormány is mozdul
Vágólapra másolva!
A háború utáni autóínségben született az Isetta, amely négy nyomon halad, motorkerékpár „erőforrást” kapott, egyetlen ajtaját pedig elöl hordja. Mára igazi kultusztárggyá érett, itthon viszont kevés a szép példány belőle. Mi mégis találtunk egyet, ráadásul 300-as motorral és tolóablakkal.
Vágólapra másolva!

Olaszországban született a vastojás, 1953-ban, Iso Isetta néven. Nehéz elhinni, hogy az a vállalat gyártotta, amelyik később olyan luxus-GT-ket épített, mint a Rivolta, a Grifo vagy a Lele, de az ötvenes évek elején még csak mopedekkel és hűtőszekrényekkel foglalkoztak (ez látszik is a mikróautón). A kétütemű, egyhengeres, 250-es motorral hajtott Isetta jól fogyott az elszegényedett Olaszországban.

BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán

Kell egy törpeautó a Barokk Angyal mellé

Aztán az ISO gyorsan, már 1955-ben leállította a gyártását, a licencet pedig több országnak is eladta: Argentínának, Spanyolországnak, Franciaországnak, Belgiumnak, Brazíliának és Németországnak is. Az ötvenes években az idén 130 éves BMW remek motorkerékpár-programja és az 501-es Barokk Angyal elfogadható sikere ellenére nehéz anyagi helyzetben volt. Eberhard Wolffnak, a BMW fejlesztési vezetőjének kapóra jött az ISO ajánlata, cége megmentőjét látta a miniautóban.

BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán

Megvette a gyártási jogokat, de a németek nem lennének németek, ha azonnal nem alakítottak volna a technikán. A formaterv nagy részét megtartották, de néhány ponton átalakították: az olasz félig a sárvédőbe épített fényszórói helyett magasabbra emelteket szereltek, az indexek átvándoroltak a kocsi oldalára,

más formájúak lettek a lökhárítók, és megjelent a kétszínű fényezés.

A ventilátoros hűtés kiváló, a feláras (45 DM) fűtés gyenge. Balra fent a Bing gyártmányú porlasztó Forrás: Retro Mobil

De a lényeg a borítás alatt volt: az R25/3 motorkerékpár jól bevált 250-es, 12 lóerős négyütemű egyhengeresét tették a kétütemű helyére, négyfokozatú váltóval. A nyomatékátadáshoz szokatlan megoldást választottak: a váltó kihajtása egy gumi Hardy tárcsához csatlakozik, ebbe kapaszkodik a keresztben forgó kardán, ami a másik végén ismét egy Hardyval kapcsolódik a tokozott, dupla láncos kerékhajtáshoz. A hátsó kerekek olyan közel vannak egymáshoz, hogy felesleges a differenciálmű.

Jobb, mint motoron ázni-fázni

Dinastarteres az indítás, a fékrendszer pedig három pici hidraulikus dobból áll: kettő elöl, egy a jobb hátsó kerékben dolgozik.

Több spéci változat is készült, a Jagdwagen (vadászautó), a Pickup hátul kicsi ponyvás platóval,

a kabrió a hátsó szélvédő helyén ponyvatetővel és a Dreirad Spezial egyetlen hátsó kerékkel. Utóbbi adóügyi szükségmegoldásként született, mert így motorkerékpárként lehetett a gépet vizsgáztatni – ennek különösen Nagy-Britanniában volt kiemelt jelentősége.

BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán

Az első sorozatok mutatósabb, de fix ívelt oldalablakokkal futottak, az utasok csak a hátrahajtható bőrtetőn át jutottak levegőhöz. 1956-ben ezt leváltotta a sík tolóablakos, 7 cm-rel hosszabb Export változat, és ebben az évben 298 cm³-esre nőtt a motor is. Megemelték a kompressziót, 6,8:1-ről 7,0:1-re, ami egy plusz lóerőt eredményezett – ezeket a változatokat az NSZK rendőrsége is használta.

BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán

A BMW Isetta a nagyszámú konkurencia ellenére

a gazdasági csoda éveit megkezdő Nyugat-Németországban is siker lett,

az összes licencmodell közül a leghíresebb. Sok motoros is áttért a kis „vastojásra”, mégiscsak jobb volt, mint ázni-fázni a nyeregben. Nagy tömegben gyártották, de hozzánk csak kevés érkezett, egy 1973-as adat szerint 37, 250-es és 49, 300-as volt forgalomban.

Tessék vigyázni, az ajtó záródik!

Tesztautónk az erősebb, 300-as változat sík tolóablakokkal. Mai tulajdonosa 2001-ben, Szarvason találta, és viszonylag kedvező áron meg is vette. A fotókon látható állapotban volt, a fényezéshez és karosszériához nem is kellett hozzányúlni. Motorját csak azért szedték szét, mert a próbaúton gyengének tűnt, de mivel mindent rendben találtak, össze is rakták.

BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán

Kidobálta a negyedik fokozatot a váltó, úgyhogy ezt rendbe hozták, a fékekkel nem volt gond, de kicserélték a betéteket.

A viseltes krómalkatrészeket olcsóbb volt utángyártottakkal pótolni, mint felújítani,

ráadásul a régieket be is számították, így még kedvezőbb volt az ár. A gumikéderek és a kárpitozás is új, az üléseket nem a gyári specifikáció szerinti szövetbetétes műbőrrel húzták át, hanem bézs színű valódival, a tető is ugyanilyen árnyalatú műbőrt kapott.

BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán

Beülni a szélesre tárható egyetlen első ajtón át, speciális technikával lehet. Bent kicsit hatalmába keríti az embert a bezártságérzet. Rövid indítózás után életre is kel mögöttünk a kis gép (miután kinyitottuk a kalaptartón a benzincsapot). Két átlagos utas jól elfér, ha nem klausztrofóbiások. A váltókar bal oldalon, a falon ül, H-sémája fordított, tanulni és szokni kell a működést.

A mai forgalom dinamikája távol áll tőle

Tovább nehezíti a helyzetet, hogy a váltókar rövid, és a fokozatokat sem könnyű megtalálni vele, az oldalfal is útban van.

A gyorsulás itt elméleti fogalom, mérésére alkalmasabb a naptár, mint a stopperóra.

Ha nehezen is, de felküzdöttük magunkat 50 km/h-ra, a rövid tengelytáv és a kis kerekek miatt pattog és ráz is. Szokatlan a kialakítás: elöl a lengéscsillapító és a csavarrugó a merev tengely végén, függőleges toronyban dolgozik, így korlátozott, és bakteleszkópszerű a mozgása.

BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán

Hátul a két hosszanti laprugó a vázkerethez, és a lánchajtás házához rögzül, az elsőknél jóval nagyobb hidraulikus lengéscsillapítók ferdén állnak. Az Isetta támolyog és pattog egyenesben, kóvályog kanyarban, és el akar mászni oldalra. A markáns holtjátékkal dolgozó kormányt nem nehéz forgatni, még álló helyzetben sem, a pici pedálok is könnyen mozognak, de a féket nagyon kell nyomni, hogy megálljon.

BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán
BMW Isetta 300 veterán

Nem tanácsos az antik törpeautóval bemerészkedni vele a mindennapi városi forgalomba, és 85 km/h-s végsebessége országútra is kevés. De vidéki mellékutakon vagy

hétvégenként a városban nagyon jókat lehet vele autózni,

mindenütt nagyon megnézik. A német Classic Data árbecslése szerint egy ilyen autó kiváló (2-es) állapotban közel 20 ezer eurót ér, ennyiből nemsokára bőven meg lehet vásárolni újonnan a koncepciót és dizájnt feltámasztó Microlino elektromos mopedautót is.

Műszaki adatok - BMW Isetta 300 (1957)

Motor: egyhengeres, léghűtéses, OHV-vezérlésű benzinmotor hátul keresztben beépítve. Hengerűrtartalom: 298 cm3. Teljesítmény: 13 LE, 5800/perc fordulaton. Nyomaték: 18,4 Nm, 4600/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú, kézi váltó, hátsókerék-hajtás lánccal.

Felfüggesztés: elöl független, tekercsrugókkal, lengéscsillapítókkal, hátul rövid merev tengely laprugókon, lengéscsillapítókkal. Egykörös hidraulikus fékrendszer, elöl-hátul dobfékek.

Felépítmény: egyajtós, kétüléses acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 2355 x 1380 x 1340 mm. Tengelytáv: 1501 mm. Saját tömeg: 340 kg.

Végsebesség: 85 km/h. Gyári átlagfogyasztás: 3,9 l/100 km.

Még több veterános olvasnivalót talál a Retro Mobil júniusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!