Biciklipótló járat - Simson SR2E veterán teszt

Simson SR2E veterán teszt
Belpiacos szín volt a vörös és a bézs, külföldre zöld és kék is ment, és volt ezüsttankos is
Vágólapra másolva!
A mopedgyártás a Simsonnál felsőbb utasításra indult, ezért kellett feladniuk jól menő vadászfegyver- és kerékpár-üzletágukat. Összességében sikeres volt a 30 km/h-s utazósebességre tervezett SR2E-széria, melynek egy magyarországi, régen felújított példányát próbáltuk ki.
Vágólapra másolva!

A tervben a gyártásindítás időpontja (1955. január) és a darabszám (évi 50-60 000) is szerepelt, az NDK-beli Suhl-ban működő üzemet mégis felkészületlenül érte a dolog. Holott a Simsonnál csak a vasmunkák folytak: ott készült a váz, a sárvédők, a villa, a tank, a kerekek, illetve helyben szerelték össze. Magát motort (Sachs alapokon) az MZ-nél Herbert Friedrich, a kétüteműek mestere tervezte, és a VEB Rheinmetall írógép és fényképezőgépgyár gyártotta.

Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt

Evolúció: kevésbé tűnik kerékpárnak

Végül több hónap késéssel, de megérkezett az SR1-es (SR: Simson-Rheinmetall). Egyhengeres, 48 cm3-s 1,5 lóerős kétütemű vitte, kétfokozatú markolatváltóval. Elöl gumituskós lengőkarok, hátul gumipufferes lengővilla dolgozott benne, a végsebessége 45 km/h volt.

A 990 márkás motorocska nem várt sikert aratott,

hamarosan hosszú várólisták alakultak ki.

Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt

Nem állt meg az evolúció, az 1957-es Lipcsei Tavaszi Vásáron bemutatták az erősebb és modernebb SR2-t, ugyanazzal a motorral, de a 6:1 helyett 7:1-re emelt kompresszióval. A tankot 4,5-ről 6,0 literesre növelték, a vékonyka kerékpár-sárvédők helyére mélyebbeket, mutatósabbakat szereltek, a karburátor két oldalára aluborítás került és megjelent az elemről működő (!) kürt is.

Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt

Ekkor a kerékméretet 26-ról 23 colra csökkentették, az abroncsok szélesebbek lettek, a nyerget pedig alacsonyabbra helyezték, így javult a stabilitás.

Már nem bicikliként (a pedált betekerve) kellett indítani,

második fokozatban behúzott kuplunggal állványról is indítható volt. Az SR2-esből 390 000, utódjából az SR2E-ből pedig 515 000 készült összesen, de még így is nehezen tudták kielégíteni a keresletet.

Boltokba kerül a Berva NDK-s vetélytársa

Hozzánk két hullámban, 1957-1958-ban és 1963-1964-ben érkeztek először Simsonok, de itthon is hasonló helyzet alakult ki, mint az NDK-ban: sokat kellett várni rájuk, és csak a kiváltságosok juthattak hozzá a mi Bervánkhoz képest luxuscikknek számító kismotorokhoz. Az utolsó SR2-es modellváltozat 1960-ban érkezett: az E exportot jelent, de belföldön is értékesítették.

Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt

7,5:1-es kompresszióval 1,8 lóerőre „mérgesítették", és az átalakított kipufogótól csendesebb is lett. Kemény rumirugózását csavarrugók váltották le, elöl kettő a villaszárakban, hátul egy központi a nyereg alatt. A felnik immár alumíniumból készültek, a csomagtartó és az ülés tartócsöve pedig erősebb lett.

1963-ra már átlépett felette az idő, ideje volt újítani,

utódja a híres „madaras" sorozat első tagja, a Spatz, azaz Veréb lett (nálunk főleg a Schwalbe, vagyis Fecske vált ismertté).

Két kismotorból épült egy jó épült a hőskorban

A kipróbált gép tulajdonosa Szilágyi István, fiatalkorában szeretett volna egyet, de akkoriban csak kiutalással lehetett hozzájutni. Nem akart éveket várni, így később szerzett két roncsot, az egyiknek a váza, a másiknak a motorja volt jó. Ezután a jó vázba a másikból csak a motor tartalmát ültette át, így a kisgép számai is stimmelnek. A hengert öt tizeddel meg kellett fúrni, és Kelet-Németországból sikerült beszerezni a túlméretes dugattyút is.

Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt

A hátsó kerékagy kónuszai hiányosak és kopottak voltak, jó ideig hiába kereste őket, már az is megfordult István fejében, hogy átalakítja golyóscsapágyassá, de végül egy itthoni börzén sikerült beszerezni egy használtat.

A fékpofák mindkét mopednél problémásak voltak,

az épségben maradtak alapján újakat öntetett és első lánckereket is készíttetnie kellett.

Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt

A porlasztó úszója lyukas volt, a váltó pedig - a kuplungbowden csatlakozásánál - engedte az olajat. Gyári alkatrészekkel mindkét hibát sikerült kijavítani. A szerszámosláda belsejében megmaradt az eredeti szín, így az új fényezés árnyalatra is egyezik a gyári vörössel, a csíkozást a gyári specifikáció alapján egy porcelánfestő készítette el. Mindez nagyon régen, 1972-ben tájékán történt, azóta Istvánnál van a moped és használja is.

A világból kimegy, csak győzzük kivárni

Egyszerű a motor indítása, nincsen szivató, csak a porlasztót meg kell úsztatni, de nyáron elég elzárni a légszűrőt (a gép bal oldalán, a burkolaton vágott nyíláson át kikandikáló karral). Egy-két rúgásra indul és csendesen zümmög.

A kuplung-váltó együttes a bal markolaton van,

határozott csuklómozdulattal lefelé forgatva kapcsolható az egyes: jól kell csinálni, különben kiugrik a fokozatból.

Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt

30 km/h körüli az utazótempó, ilyenkor szépen szól, és takarékos is az SR2-es, messzire elérhetünk vele, csak győzzük kivárni. 40-nél már hangos és remeg is, de szépen fut egyenesen, nyugodtan lehet fél kézzel is vezetni. A vékony gumik miatt kanyarban nem árt az óvatosság. A rugózásra sem lehet panasz: finom, közepesen feszes és a nyeregnek is van rugója.

Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt
Simson SR2E veterán teszt

Két azonos átmérőjű kis dob fékez, de hátul hosszabb a fékkar, ugyanakkor az első is hatásos, csak ajánlatos finoman adagolni. A hátsót a bicikli-stílusú pedál működteti, és bármelyikkel felével fékezhetünk, azzal a lábbal, amelyik épp hátul van.

Hatékonyan fog, akár blokkolásig lehet nyomni,

mint a kontrás bringákon. Igazán kedves szerkezet az SR2E, és teljesen más, mint amit a Simson név alapján sokan gondolnának – még ha nem is akkora csoda, mint a márka négyütemű nagymotorja.

Műszaki adatok - Simson SR2E (1963)

Motor: egyhengeres léghűtéses kétütemű. Hengerűrtartalom: 48 cm3. Furat x löket: 38,0 x 42,0 mm. Teljesítmény: 1,8 LE, 5000/perc fordulaton. Kompresszió: 7,5:1.

Erőátvitel: kétfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltó, hátsókerék-hajtás lánccal. Többtárcsás olajfürdős kuplung.
Felépítés: acél csőváz. Felfüggesztés: elöl teleszkópvilla, hátul lengőkar, tekercsrugókkal (lengéscsillapítás nincs). Egykulcsos, mechanikus működtetésű dobfékek.

Hossz x szélesség x magasság: 1850 x 640 x 1000 mm. Tank: 6,0 l. Saját tömeg: 48 kg.

Végsebesség: 45 km/h.

Még több veterános olvasnivaló a Retro Mobil aktuális számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!