Idén nyáron derült ki, hogy az Aston Martin 2020 májusában
hivatalos márkaképviseletet és szervizt nyit Magyarországon
a Gablinival együttműködésben. Nos, még 2019-et írunk, de máris egy újabb Aston Martin rendezvényre kaptunk meghívást: a november 20-án, Kínában leleplezett DBX-szel randevúzhattunk két héttel később, a leendő, még építés alatt álló szalon mellett. Csak azt sajnáltuk, hogy vezetni nem lehetett (a demóautó még prototípus volt).
Elhangzott, hogy az immár 106 éves múltra visszatekintő brit gyártó komoly jövőképpel rendelkezik. A 2016-ban bejelentett, beszédes nevű Second Century Planben azt vállalták, hogy hét év alatt hét új modellt dobnak piacra, melyek közül a DB11, a Vantage, a DSB Superleggera után
a márka első SUV-ja, a DBX
a negyedik a sorban. Ideje volt már elkészíteni, hiszen a cég jelenlegi ügyfeleinek 72 százaléka rendelkezik szabadidő-autóval is, amelyet eddig máshonnan kellett beszerezniük.
Mivel a SUV-kategória ártól és mérettől függetlenül rendkívül népszerű, az Aston Martin is sikerre számít: jövőre 4-7 ezer DBX eladásával számolnak, vagyis
jó eséllyel megduplázódhatnak tőle a márka eladásai
(tavaly összesen 6441 autót értékesítettek). Ez hatalmas ugrás lenne egy ennyire kis gyártó számára, nem véletlen, hogy a DBX számára egy teljesen új gyárat is felhúztak a walesi St. Athanban.
A rövid bevezető után végre lerántották a leplet, és végre élőben is megpillanthattuk a DBX-et. Sok ismerős elemet lehet felfedezni a dizájnban a többi Aston Martin modellről,
az orr-részről azonnal felismerhető, hogy melyik márka terméke.
Ennél nagyobb maszkot és első emblémát korábban egyetlen Aston Martin sem kapott, ezzel együtt nem agresszív, inkább elegáns és persze sportos hatást kelt a SUV megjelenése.
Érdekes, de élőben valahogy sokkal kisebbnek néz ki, mint amekkora valójában:
az 5,04 méteres hosszúsághoz 2 méteres szélesség és a 3,06 méteres tengelytáv társul,
utóbbi még a Bentley Bentaygáét is lepipálja 6,5 centivel. Ez kellett ahhoz, hogy a DBX lehessen a legtágasabb típus a kategóriában. Természetesen minden fényforrás LED, a fékekhez vezető, a levegőt oldalt kivezető légnyílásokat az indexként is használt menetfény veszi körbe, amitől sötétben is rögtön felismerhető a kocsi.
Hátul az új Vantage vonalait látjuk viszont, csak magasabb hátfallal. A középen felívelt, teljes szélességben végigfutó lámpa és
a felette lévő „kacsafarok" kiképzés egyaránt izgalmas.
Gondos aerodinamikai tervezés után alakították ilyenre a fart, többek között azt is sikerült elérni, hogy a lebukó légáramlatok miatt a hátsó szélvédő öntisztító legyen, ezért ablaktörlő sem kell rá.
Teljesen új, saját fejlesztésű alumínium padlólemezre épül a kocsi, viszont a műszaki tartalom jelentős része és az elektromos rendszer a Mercedestől jön. A motor a jól bevált 4 literes AMG egység, amit az Aston a saját ízléséhez igazított, változtattak a hangján (kevésbé mély lett) és egy kicsit a karakterisztikán is. A hengerlekapcsolásra is képes biturbó V8-as
550 lóerőt és 700 Nm nyomatékot tud mozgósítani,
ezzel a 2,24 tonnás DBX 4,1 másodperc alatt gyorsul 100-ra, a száguldás pedig 291 km/h-ig tarthat.
Fontos része a hajtásnak a 9 fokozatú, hagyományos Mercedes automata váltó, amelyet első ízben kapott meg a brit gyártó. Saját fejlesztés viszont az automata összkerékhajtás, amelyet egyértelműen a vezetési élményre hangoltak. Ezért alapesetben csak a hátsó tengely hajtott, viszont ha a helyzet úgy hozza, az aktív központi differenciálmű a nyomaték 47 százalékát előre is küldheti. Hátul egy elektronikusan vezérelt önzáró differenciálmű található, aminek segítségével
akár kilinccsel előre is lehet kanyarodni, bár a tulajdonosok jó része ezt sosem fogja kipróbálni.
Jó eséllyel terepezni sem fognak a DBX-szel, ám ha mégis, akkor az elektronikusan vezérelt légrugózás segít, amely 45 mm-rel képes megnövelni (vagy autópályán 50 mm-rel csökkenteni) a szabad magasságot.
Említést érdemel még az elektromechanikus elven működő, 48 voltos, tengelyenként akár 1400 Nm nyomatékot is kifejteni képes aktív kanyarstabilizátor-rendszer (eARC), amely
kanyarban kisebb dőlést enged, mint a DB11 sportautóé,
rossz úton viszont nagyobb függőleges kitérést tesz lehetővé a kerekeknek, hogy javuljon a menetkomfort. Természetesen a lengéscsillapítók is elektromosan vezéreltek, viszont a nagy luxus SUV-oknál elterjedt hátsókerék-kormányzást az Aston Martin nem építette be, hogy természetesebb legyen a vezetési élmény. Emiatt a DBX városban nem túl könnyen manőverezhető, a fordulókörének átmérője 12,4 méter.
A cikk nem ért véget. Ha kíváncsi, milyen luxust kínál az utastér, lapozzon tovább!