A 70 éve alapított Seat azon autógyártók közé tartozik, amely
története során még sosem gyártott motorkerékpárt.
Ez azonban hamarosan megváltozik, mivel a spanyol márka kapta a Volkswagen-konszernen belül az a fontos feladatot, hogy megoldásokat keressen a nagyvárosi közlekedéssel kapcsolatos új igényekre.
Egyre többen ismerik fel ugyanis, hogy nem érdemes autót használni a belvárosban, és nemcsak a parkolási nehézségek, költségek, hanem a torlódások miatt sem.
Egy átlagos európai városi autós ugyanis évi hat napot tölt azzal, hogy autójában ülve araszol egy dugóban,
ezt az időt szeretné mindenki hasznosabban eltölteni.
Ennek a problémának a megoldását keresik a különböző mikromobilitási lehetőségek, jellemzően azok a fél tonna alatti járművek, amelyeket
arra terveztek, hogy 8-10 km-nél rövidebb távokat tegyenek meg velük
urbánus környezetben, akár ott is, ahonnan a belső égésű motorral szerelt járművek ki vannak tiltva. A mikromobilok lehetnek autók csomagtartóiban elférő e-rollerek, nagyobb e-robogók, Segway-szerű személyszállítók, elektromos rásegítésű és hagyományos kerékpárok.
A Seat tavaly nyitott először a mikromobilitás felé, amikor a barcelonai Smart City Expo világkongresszuson bemutatta a Segway-től vásárolt, és saját logójával ellátott e-rollerét,
a nálunk 265 ezer forintba kerülő eXS Kickscootert,
amiből azóta már több mint 10 ezret tudtak eladni Európa-szerte. Aztán második lépésként idén februárban, a barcelonai Mobile World Congressen bemutatták a kétszemélyes, négykerekű Minimót, amely leginkább egy motorkerékpár és egy autó szerelemgyerekének tűnik.
Az idei Smart City Expón, november közepén máris bővült a Seat mikomobilitási palettája, hiszen
megérkeztek az új kétkerekűek, az eScooter robogó és az eKickscooter villanyroller.
Mindhárom járműben közös vonás, hogy elektromos hajtásúak, és egyéni, illetve járműmegosztó szolgáltatók számára egyaránt vonzóak lehetnek.
A Smart City Expón még bejelentették a márka egész mikromobilitási stratégiáját felügyelő Seat Urban Mobility részleg felállítását is, amelynek célja, hogy a járműgyártáson felül a kapcsolódó szoftverfejlesztést, a megosztó szolgáltatások üzemeltetését, a városokkal való együttműködést, és a fenntartható közlekedés kutatását összefogja.
Amit itt fejleszt a Seat, abból a Volkswagen-konszern összes márkája profitál majd.
Például az új városi járművek a Volkswagen Up!/Skoda Citigo/Seat Mii trióhoz hasonlóan valószínűleg több márkanévvel is megjelennek majd a piacon, de a robogók átemblémázása sem elképzelhetetlen. De lássuk a három újdonságot részletesen is!
Autós szemmel nézve ez a legizgalmasabb a három közül, mivel ez az egyetlen, aminek négy kereke van.
Koncepcióját tekintve a Renault Twizyhez áll közel,
hiszen ez is elektromos hajtású és kétszemélyes, az utas a vezető mögött foglalhat helyet. Fontos különbség viszont, hogy a Seat teljesen zárt karosszériájú, vagyis csapadékos időjárás és baleset esetén is jobb védelmet nyújt, mint a francia konkurense.
A 2,5 m hosszú és 1,24 m széles Minimó mindössze 3,1 m2-es alapterületű, ami kevesebb, mint a fele egy hagyományos miniautóénak, például egy Seat Mii-ének.
Egy parkolóhelyen így kettő is simán elfér belőle,
és az első generációs Smarthoz hasonlóan akár keresztben is lehet vele parkolni. Az ajtók aszimmetrikusak, és csuklósan, felfelé nyílnak a legszűkebb helyeken is. A kisebb baloldali ajtón több hely jut az üvegfelületeknek, ami javítja a kilátást, míg a nagyobb jobboldali könnyebbé teszi a be- és kiszállást.
Ha jogosítvány nélküli ember vezeti a Minimót (megosztó szolgáltatásnál az azonosításnál kiderül), a teljesítmény 9 lóerőre, a végsebesség 45 km/órára csökken, egyébként
20,4 lóerővel és 90 km/órás végsebességgel lehet számolni.
A kormány mögötti központi digitális kijelző egyesíti a műszerfal funkcióit és a felhasználói okostelefonról származó digitális tartalmat, az infotainment rendszer ugyanis vezeték nélküli Android Auto kapcsolat létesítésére is képes. Miután ez megtörtént, a Google-asszisztens segítségével a sofőr vagy utasa hangutasításokkal kezelheti a hívásokat és az üzeneteket, és vezérelheti a médiaközpontot.
Kereken 100 km a Minimó hatótávja.
Négy darab 12 kilós modulból áll az akkumulátor, és mind könnyen kivehető,
így percekkel a lemerülés után újra lehet menni. A kis kocsit úgy tervezték meg, hogy az önvezetéshez szükséges szenzorok, radarok, lidaroknak is legyen hely a karosszériában, de a gyártás valószínűsíthető kezdetén, 2021-ben ennek még nem lesz jelentősége.
Nem véletlen, hogy a Smart City Expón a Silent nevű barcelonai elektromos robogó startup standja volt a Seaté mellett, a két cég ugyanis közösen fejlesztette ki az új e-Scootert, ami
a Seat legfontosabb újdonsága volt a kiállításon.
A kétszemélyes elektromos motorkerékpár már 2020-ban forgalomba kerül, a Silent Barcelona és Martorell között félúton lévő üzemben gyártják majd, így nem lesz messze a Seat-központtól.
Az e-Scooter hátsó kerékagyba integrált villanymotorjának állandó teljesítménye 9,5, csúcsteljesítménye viszont 14,8 lóerő, ami nagyjából egyenértékű egy 125-ös robogó teljesítményével, viszont
a nyomaték annyi, mint egy kétliteres benzinmotoré: 240 Nm.
Így már nem csoda, hogy kellően fürge a kétkerekű: 3,8 másodperc alatt tud felgyorsulni 50 km/h-ra, a végsebessége kétszer ennyi. Egy töltéssel akár 115 kilométert is meg lehet tenni vele, a Seat szerint az üzemeltetési költsége nem haladja meg a 2,5 forintot kilométerenként.
A kocka alakú akkucsomag ennél is kivehető és pillanatok alatt cserélhető,
az oldalán lévő kerek LED csík világítása jelzi a töltöttségi szintet. Kivétel után a 35 kilós akku aljából kerekek pattannak ki, így a nehéz kockát kiskocsiként el lehet húzni a lakásig vagy a következő töltési lehetőségig, ahol 5-6 órát vesz igénybe a töltés normál hálózatról. A felhasználók egy mobilalkalmazáson keresztül nyomon követhetik az akkumulátor töltöttségi szintjét vagy megtudhatják az e-Scooter tartózkodási helyét és menetadatait (átlagsebesség, fogyasztás, stb.).
Az elektromos roller második, szintén a Segway által fejlesztett generációja is bemutatkozott a barcelonai Smart City Expón. Pontos műszaki adatokat még nem mondtak, csak annyit, hogy akár egy 100 kilós emberrel akár egy 20 százalékos emelkedőn is felmegy. Ez a meredekség durvább, mint ami a Tour de France kerékpáros körverseny bármelyik szakaszán előfordul.
Elődjéhez, az eXS Kickscooterhez képest hatalmasat fejlődött hatótávban az új e-Kickscooter, hiszen
25 helyett már 65 kilométert tud megtenni egy töltéssel.
Az akkumulátora 187 helyett 551 Wattóra kapacitású, így a töltési ideje is megnőtt 2 órára. Sajnos a nagyobb akku miatt biztosan nő majd a roller ára is (mint már feljebb írtam, a jelenlegi verzió 265 ezer forintba kerül), de konkrét összeget még nem hallottunk.