Az Electric Brands nevű német startup az elektromos robogók és rollerek után valami nagyobb, négykerekű járművel akart előrukkolni, ami végül egy kompakt mikrobusz/kisteherautó lett. A mopedautók (L7e) kategóriájába tartozó, vagyis nálunk segédmotoros rendszámra kötelezendő
3,64 méter hosszú, 1,6 méter széles és 1,94 méter magas
eBussy nagy erőssége a vonzó, letisztult dizájn, amelyről a 80-as évek japán kei car minibuszain kívül az első Volkswagen Transporter, de akár a Honda új villanyautója, az e is eszünkbe juthat.
A dizájn mellett a variálhatóság, a
moduláris felépítés
a kis villanyautó másik nagy erőssége. Mivel a hajtáslánc meglehetősen egyszerű (kerékagy-villanymotorok, hátra beépített akku), a raktér teljesen sík lehetett, és a padlólemezre rögtön tízféle felépítményt álmodtak meg a négyüléses kombitól a platós pickupon át a dobozos haszonjárműig.
De még izgalmasabb, hogy a kormányt nemcsak ki-be és föl-le lehet állítani, hanem egy sínen el is lehet tolni, így
pillanatok alatt lehet jobbkormányossá alakítani az eBussy-t,
sőt, a volánt akár középre is lehet tenni, természetesen a pedálokkal együtt. Azért van lehetőség a szabad mozgatásra, mert a kezelőszervek „by wire" rendszer szerint működnek, vagyis nincs bennük mechanikai kapcsolat, csak elektromos.
Az Electric Brands szerint a 10 kWh-s akkumulátorral szerelt alapmodell akár 200 kilométert is meg tud tenni két töltés között, a háromszor ekkora kapacitású, feláras akkuval pedig Teslákat megszégyenítő
600 kilométerre nő az eBussy hatótávja.
Sőt, ha a vevő tetőbe beépített napelemeket is kér az autójához, akkor megfelelő időjárás esetén a hatótáv (naponta) ennél 200 kilométerrel nagyobb is lehet, legalábbis a hangzatos ígéretek szerint.
De vannak még itt egyéb meglepetések is: a négykerék-meghajtást négy kerékagy-villanymotorral érik el, melyek összteljesítménye ugyan csak 82 lóerő, de
az össznyomatékuk állítólag eléri az 1000 Newtonmétert (!),
ami bőségesen elegendő a karosszériától és akkumulátortól függően 450-600 kilót nyomó, akár 1 tonnás terhelhetőségű jármű mozgatásához. A gyorsulást nem adták meg, a végsebesség 90 km/óra körül alakul, tehát nem autópályára való (ne feledjük, mopedautó). Bár a karosszéria hossza és tengelytávja is csekély, a manőverezést négykerék-kormányzás is javíthatja, hogy a városi teherautó a legszűkebb helyeken is meg tudjon fordulni.
A 2021-től kapható eBussy tervezett fogyasztói ára Németországban 15 800-28 800 euró között lesz verziótól függően, ami
5,46-9,96 millió forintnak felel meg.
A legdrágább a nagy akkumulátoros, gallytörő ráccsal felszerelt, terepjáró kempingbusz kivitel lesz beépített franciaággyal, sátras tetővel és kibővíthető karosszériával. Reméljük, a szép tervek nem jutnak az Isetta-szerű, szintén elektromos Microlino sorsára, amelynek egyre csak tolódik a gyártása.