Négy ütem járt az alpesi felderítőknek - Condor A250 veteránteszt

Condor A250 veteránteszt
Csak 573 darab A250-est gyártottak. A hadsereg keveset használta őket, és a 80-as évek elején mindet le is selejtezte, így ma sok a jó állapotú
Vágólapra másolva!
Kevesen ismerik a Condort márkát: svájci, és jó 80 éven át főleg a hadsereget látta el biciklikkel és motorokkal. Az A250 igazi ritkaság, különösen Magyarországon és mindössze 6435 kilométeres futásteljesítménnyel. Elvittük egy körre a veterán harcost, amely egészen más célszerszám volt, mint a civil gépek, vagy éppen a Varsói Szerződés tagállamaiban a seregek kétütemű motorkerékpárjai.
Vágólapra másolva!

A bankok, csokoládék és patinás óramanufaktúrák országa hadseregének egészen a 80-as évek elejéig a helyi Condor (Keselyű) márka szállította a kétkerekűeket. Egy francia vállalkozó, Edouard Scheffer alapította a vállalatot Jules nevű fivérével együtt, 1893-ban. A fémmegmunkáló üzem a századforduló táján kezdett előbb kerékpárokat, majd Otto Fricker főmérnök jóvoltából segédmotoros bicikliket is gyártani.

Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt

Átvett blokkok után saját egyhengeres

Masszív, jól megkonstruált gépeikre hamarosan a posta és a hadsereg is felfigyelt, így a közben „Condor-Werke AG."-ra keresztelt cég a két szervezet fő beszállítója lett. A paletta 98 köbcentitől az egyliteres gépekig terjedt, döntő többségük katonai kivitel volt, de készültek civil változatok, sőt versenygépek is. Általában más márkák blokkjait használták (MAG, Zedel, Villiers, Moser vagy M&V gyártmányokat), csak a második világháború után álltak át a saját fejlesztésekre.

Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt

Ilyen volt az A580-as és az A750-es is, motorjukat Raymond Schaller főkonstruktőr a BMW és a Zündapp boxereinek részletes tanulmányozása után alkotta meg.

Az ötvenes évek végétől a hadsereg könnyebb, fordulékonyabb, fürgébb gépet rendelt,

kisebb hengerűrtartalommal, de lehetőleg változatlan teljesítménnyel. Schallernek erre nem volt azonnali megoldása, ezért a Maserati 246 köbcentis egyhengereseit szerelte Condor vázakba. Ebből aztán 30 darabos előszéria is készült.

Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt

A motorokat két évig tesztelték, de végül nem váltak be, így főkonstruktőrük nekilátott egy másik egyhengeres megtervezésének, amihez a BMW R25-ös egyhengerese adta a mintát. Ez a nyugodt járású, strapabíró OHV-vezérlésű 250-es már sokkal használhatóbbnak bizonyult, egyből 50 példányt gyártottak belőle. Gyorsan kijöttek a nyűgök is, a túlmelegedés és a vezérműtengely hibái, ezeket csak az 1960-ban megjelent harmadik sorozaton sikerült teljesen kijavítani.

Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt

Kisebb műhelynyi szerszám lapult a táskákban

Az A250-es célszerűen megszerkesztett masina volt kardánhajtással, hegyi áttételezésű négyfokozatú váltóval és masszív dupla bölcsővázzal, melyhez a blokk és a kipufogó gumi szilenteken csatlakozott.

Ezzel szinte teljesen eltűnt az egyhengeresekre jellemző vibráció.

1969-ben jött egy újabb szemléletváltás, a hadügy úgy döntött, mégiscsak jobb lenne egy nagyobb és erősebb gépezet. Shallert ez ismét készületlenül érte, de már nem kezdett újabb fejlesztésekbe, 350-es Ducati motorokat használt, így született meg az A350.

Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt

A hadsereg minden példányt lelkiismeretesen gondozott, pontosan vezették a szervizkönyveket, sőt a motorok minden útjáról menetnapló készült. Aztán az A350 szolgálatba állítása után az A250-eseket leselejtezték, és a hatalmas alkatrészkészlettel együtt eladták. A mi Condorunk három évvel ezelőtt került Magyarországra, mai tulajdonosához. Két évig állt, csak aztán indult el a restaurálás.

Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt

Remek kondiban volt, de akadt vele tennivaló: a kopott fényezés helyett jött az új, és az oxidálódott alumínium-alkatrészeket is rendbe tették, a kipufogót pedig újrakrómozták.

Újrakárpitozták a viseltes ülést, az oldaltáskák a gyári alapján készültek.

A motorban az összes tömítést kicserélték; és mivel a tank rozsdás volt, belső bevonatot kapott. Ma is megvan a háromnyelvű (német, francia, olasz) gépkönyv, a kipufogó-tisztító kefe, és a két szerszámcsomag is, izzókészlettel és defektjavítóval.

Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt

Érződik, hogy terepre és alpesi utakra szánták

Még láncos lakatot is adott hozzá a gyár, amin rajta van az alvázszám. Csak a '69-es es Honda CB 750-nel vált először szériatartozékká a motorkerékpár önindító, így a Condort is klasszikus berúgókarral lehet életre kelteni. Alapjáraton csendesen, simán, de méretéhez képest meglepően mély, öblös hangon dohog. A nyereg kényelmes, de az alacsony és jóformán egyenes kormány miatt kissé előre kell dőlni. Cirkáláshoz alkalmasabb lenne egy magasabb, de terepre vitathatatlanul ez a jobb.

Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt

Indulás előtt fejbe kell vésni, hogy a „pedálkiosztás" fordított: a fék a bal-, a váltókar a jobb oldalon van. A négy fokozatot hegymászásra és terepre méretezték, a negyedik áttétele is csak 1,71:1. Hajszálpontosan működik a szerkezet, de csak ha kivárással kapcsolgatunk: hosszú úton, könnyen jár, de hajszát a motor és a váltó sem szereti.

A rövid negyedik miatt a végsebesség mindössze 100 km/h,

az utazótempó pedig 80. Elöl-hátul puha a rugózás, ez terepen is kényelmes, akár két személlyel is.

Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt
Condor A250 veteránteszt

Egyenesben országúton stabilan, nyugodtan gurul, nem szitál, de ha mégis, akkor el lehet kísérletezni a kormányszorítóval. Öreg harcosunk országúti gumikon fut, így a kanyarban sem bizonytalankodik, fékeit pedig az Alpok lejtőire tervezték, erősek, pontosan adagolhatóak és a hosszadalmas terheléstől sem ijednek meg. A Condor elsősorban harci jármű (speciális célgép), tehát nem a vezetési élmény a legfőbb erénye; veteránként fő értékét leginkább ritkasága és kifogástalan állapota adja.

Műszaki adatok - Condor A250 (1968)

Motor: OHV-vezérlésű léghűtéses egyhengeres négyütemű. Hengerűrtartalom: 249 cm3. Furat x löket: 68,0 x 68,0 mm. Teljesítmény: 15 LE, 5500/perc fordulaton. Nyomaték: 18,5 Nm, 5000/perc fordulaton. Kompresszió: 8,4:1.

Erőátvitel: négyfokozatú, lábkapcsolású sebességváltó, hátsókerék-hajtás kardánnal. Egytárcsás szárazkuplung.

Felépítés: acél bölcsőváz. Felfüggesztés: elöl teleszkópvilla, hátul lengővilla, tekercsrugókkal, hidraulikus lengéscsillapítással. Elöl-hátul mechanikus működtetésű dobfék.

Hossz x szélesség x magasság: 2040 x 690 x 1050 mm. Tengelytáv: 1335 mm. Ülésmagasság: 800 mm. Tank: 14 l. Saját tömeg: 165 kg.

Végsebesség: 100 km/h.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil júliusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!