Merészet léptek 1986-ban a wolfsburgi stratégák: megpróbálkoztak a sikeres Golf II. összkerékhajtású változatával, valószínűleg a rokon prémiummárka Audi jó menettulajdonságokat nyújtó Quattro modelljein felbátorodva. Ám az osztrák Steyr-Daimler-Puch céggel közösen kifejlesztett viszkokuplungos hajtáslánc magas ára, illetve az alapmodelleknél 160 kilóval nehezebb Syncro Golfok kisebb csomagtere miatt a siker elmaradt.
Ez azonban nem gátolta meg a vezetőséget, hogy továbbvigye az ötletet: 1989-ben bemutatták az off-road változatot, a partner pedig ezúttal is a Steyr volt, a katonai terepjárók specialistája.
A Syncrót masszív létra-segédvázzal erősítették meg,
amitől 21 cm-re nőtt a hasmagasság, ehhez már a futóművet is át kellett alakítani: megemelték a lengőkarokat, másmilyenek lettek a rugóstagok és hosszabbak a lengéscsillapítók.
Előre kartervédőt és a fényszórókat is befedő gallytörőt szereltek, hátul kihozták a pótkereket a csomagtérből és nyitható keretre rögzítették. Megnőtt az abroncsméret is, 195/60 R 15-re. A Golf gazdag motorkínálatából csak egyet, a 98 lóerős, 1,8-as benzinest használták, ötfokozatú kézi váltóval; legalábbis eleinte. Az újdonságot Montana néven mutatták be az 1989-es Genfi Autószalonon és kezdetben nem is akarták gyártani.
Csakhogy a közönség imádta, így márkakereskedői nyomásra, Country néven sorozatba vitték a megemelt népautót.
Hamarosan megjelent a Chrome Edition nevű különkiadás 558 példányban,
krómozott vadráccsal, felnikkel és pótkeréktartóval. Erre oldalfellépőket és tetőléceket is szereltek, az üléseket pedig valódi bőrrel húzták be. A másik véglet az 1500 darabos Allround volt, a fapados kivitel, kényelmi kütyük és matricák nélkül, illetve kisebb ráccsal, ami nem védte a fényszórókat.
Létezett még egy változat – ez volt a legritkább: a Wolfsburg Editionből csak ötven darab készült, felszereltsége meggyezett az alap Countryéval, de a GTI, 107 lóerős motorja vitte! Ezekhez állítólag csak a projektben részt vevő munkatársak juthattak hozzá. Terepváltó és diffizár híján nem nevezhető valódi terepvitéznek, a Country inkább szabadidő-autó. Egy kis homoktól, sártól vagy hótól nem ijed meg, ezért a farmerek, a vadászok és a vidéki orvosok is kedvelték, és a hegyes vidékeken is bevált.
Csak 1991-ig gyártották, és utód nélkül múlt ki, 7735 darab után. Bár a Golf III-ból is készült összkerékhajtású, nem faragtak belőle terepjárót.
Itthon nagyon kevés Golf Country fut, általában viharvert, átépített példányok.
Egyébként az itt bemutatott példány sem teljesen eredeti, mert nem az a motor dolgozik az orrában, amit a gyárban beletettek. A többi része viszont tökéletes, ráadásul nagyon korai, 1989. decemberi gyártású, jóformán még az előszériából való.
Az 1,8-as benzines helyett KPM-engedéllyel beszerelt 1,9-es Volkswagen turbódízel viszi (a műszaki táblázatban ennek adatait adtuk meg). Könnyű volt beépíteni, semmilyen átalakítást nem igényelt, ugyanazok a felfogatási pontjai, mint az 1,8-asnak. 98 helyett csak 90 lóerőt szolgáltat, de cserébe a nyomatéka majdnem duplája (210 Nm), és természetesen jóval takarékosabb.
A kocsi csereüzlettel került mai gazdájához. Épp egy Toyota Land Cruisert adott el az érdeklődőnek, aki a beszélgetés közben említette, van egy Countryja, így beszámításban egyeztek meg.
Szép állapotban volt, de sok mindennel foglalkozni kellett;
a féltengely szimmeringeket, a porvédőket, és a féktárcsákat is cserélték. A hajtáslánchoz, a futóműhöz nem kellett nyúlni, az újabb motor már az előző gazdánál megvolt, ő is ezzel vette.
Azon kívül, hogy picivel magasabbra kell ülni, elsőre kevés a különbség az egyszerű Golf II. és a Country között. Ugyanaz a pult, a kormány, és a kissé kemény tömésű ülések is ismerősek. Menet közben azonban másképp viselkedik, mint „utcai" testvérei. Magasabb, több a menetzaj, felfüggesztése puhább, szorgalmasan nyeldesi az úthibákat, kanyarokban azonban kissé dől. Csak burkolt úton próbáltuk, egyszer sem kapcsolt az amúgy késedelemre hajlamos, viszkós hátsó hajtás.
Sajátossága miatt (az ívmeneti gyors megcsúszások ellen) a nyomaték 5%-a folyamatosan hátra megy, amitől rövidebb a reakcióidő. Mai gazdája télen-nyáron használja, és
nagyon elégedett a terepképességeivel, még sosem akadt el vele.
Persze, ha túlzásba visszük a dagonyázást, összeragad a viszkokuplung, ami végzetes is lehet. Egyenesben – már tömegénél fogva is – magabiztos, és stabil, kormányát jó markolni, de nem kell vizet facsarni belőle, szervóval könnyen forog.
Ötfokozatú kézi váltó dolgozik alatta, a tömegtöbblet miatt már a sima Syncronál is rövidebbre vették az áttételeket. Szépen, pontosan betalál a fokozatokba, a rövid ötödik miatt 120-130 km/h a kellemes utazótempó. A Country nagyjából 200 kilóval nehezebb a mezei Golfnál, de fékeit nem erősítették meg: az elöl tárcsa, hátul dob együttes így nehezebben állítja meg, a rásegítő ellenére határozottan oda kell lépni a pedálra. Mára igazi kuriózum ez a modell, a maga korában pedig alig akadt riválisa.
Műszaki adatok - Volkswagen Golf Country TD (1989)
Motor: SOHC-vezérlésű közvetlen befecskendezéses turbódízel motor, elöl keresztben beépítve. Hengerűrtartalom: 1896 cm3. Furat x löket: 79,5 x 95,5 mm. Kompresszióviszony: 19,5:1. Teljesítmény: 90 LE, 3750/perc fordulaton. Nyomaték: 210 Nm, 1900/perc fordulaton.
Erőátvitel: ötfokozatú kézi váltó, viszkokuplungos összkerékhajtás.
Felfüggesztés: elöl McPherson, hátul ferde lengőkaros. Elöl tárcsa- hátul dobfékek, kétkörös fékrendszer szervóval.
Felépítmény: ötajtós, ötüléses önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4255 x 1705 x 1555 mm. Tengelytáv: 2470 mm. Csomagtartó: 329 l. Saját tömeg: 1245 kg.
Még több olvasnivaló a Retro Mobil augusztusi számában: