Sokan kapkodnak levegő után, amikor megnézik az importőrök honlapjain az árlistákat. Vegyük példának a kisautókat: a legolcsóbb Skoda Fabia 4,84 millió forinttól vihető el, míg a Ford Fiesta árcéduláján 5,01, a Mazda 2-esén pedig 5,73 millió szerepel. Aki új Honda Jazzt szeretne, már csak hibridet kaphat legalább 7,32 millió forintért, a jelentős – akár 5-10 százalékos – áremelés szinte minden márkát utolért. Ennek egyik, sokszor hangoztatott oka a forint-euro árfolyam alakulása.
Másfelől viszont ahhoz, hogy ne szerepeljenek le az Euro-NCAP törésteszten, a gyártóknak már minden modell alapkivitelébe sok biztonsági extrát is be kell építenie, ezek többletköltsége a vevőkre hárul.
Aztán ott vannak még az európai uniós széndioxidkvóták is,
hiszen az átlagosan 95 g/km-es határértéket átlépve már a 2020-as modellek után is bírságokat kell fizetni. Ahhoz, hogy a kibocsátás csökkenjen, diétára kell fogni a motorokat (legalább lágy-hibrid techológiával), ami szintén drága.
Összeállításunkban a piac legolcsóbb, négymillió forint alatti típusait vesszük sorra úgy, hogy nem számolunk az állami támogatásokkal, de figyelembe vesszük az országos kedvezményeket. Persze futnak kereskedői akciók és sokszor alkudni is lehet, összességében mégis kevesebb a diszkontautó: a Lada kivonult egész EU-ból, sőt, a főleg fejlődő piacokra szánt lépcsőshátúak, vagy előző generációs modellek is lassan kikopnak a kínálatból. Lássuk, mi maradt pénztárcabarát!
Fényezett a lökhárító, de a kilincs és a tükörház nem, és a tengerészkéken kívül minden szín feláras, még a cégautó-fehér is. Széria a központi zár és a villanyablak, sőt, a ködlámpa is, de a pótkerék, az állítható magasságú kormányoszlop, illetve a klíma feláras, utóbbi 100 ezer forint. Ilyen érdekességet találunk a hosszú modellciklusa vége felé közeledő Dacia Sandero extralistáján, na meg 2,75 millió forintos alapárat. Ráadásul még a csinosabb, gázüzemű TCe100 LPG Stepway is kijön 3,69 millióból.
Létezik ennél olcsóbb autótípus Magyarországon? A válasz igen, a neve még többeknek ismerős: Logan. A sokkal kevésé divatos, de literre nagyobb csomagterű Sandero-rokon
már 2,65 millió forinttól kapható ugyanezzel a vérszegény, háromhengeres szívómotorral,
de még egy jobban felszerelt dízel is bőven kijönne a négymilliós keretből. Persze a lépcsőshátú Logan szűk választéka is jelzi, hogy nem a vevők kedvence, inkább a praktikus kombit keresik (abból az SCe 75 Ambiance alapára: 2,92 millió).
Még népszerűbb választás összeállításunk egyetlen kompakt SUV-modellje, az aránylag új fejlesztésű (2018) és divatos Duster. A háromhengeres, turbós TCe Access alapmodell mindössze 3,39 millió forint, ám használhatóság és újraeladhatóság szempontjából muszáj a félmillióval drágább Essential felszereltséget választani, mert csak ahhoz lehet felárért klímát rendelni. Ugyanakkor a legjobb ár-érték arányú változatok, az LPG-üzeműeket beleértve már négymillió felett járnak.
Már kilenc éve az olasz márka kínálatának része a Panda, de nem úgy tűnik, mintha nyugdíjaznák: idéntől a jópofa, 4x4-es Twinair változatok mellett már lágy hibridként is megrendelhető. Ám nem ezek a két- vagy három-, hanem a négyhengeres változatok kaphatók olcsón, a jó öreg 69 lóerős szívómotorral és Easy felszereltséggel már 3,55 millió forintért.A praktikum nincs ingyen, az ötüléses kivitel felára 50-60 ezer forint, még a hátsó fejtámla és az osztott ülésdöntés is opciós.
Ugyanakkor a Fiat legjobb ajánlata nem a jellegzetes mini, hanem az akciósan már 3,89 (listaáron 4,05) millió forintos Tipo 1.4 Sedan.
Igaz, hogy csak 95 lóerős, és a műszerfala sem csúcsminőségű,
de listánkban egyedüliként egy klasszikus kompakt autó, családi autóhoz illő helykínálattal, minimálisan elvárható felszereltséggel, vagyis hat légzsákkal, rádióval és klímával. Amióta nem kapható a Peugeot 301 és a szerényebb képességű Lada Vesta, ennél több autót kevesebb pénzért sehol sem kínálnak.
Bár egyre több gyártó törli kínálatából a klasszikus miniket, vagy kizárólag elektromosként árulja (lásd VW-Skoda, illetve Smart), a koreai konszern új típussal érkezett a kategóriába. Év elején kezdődött meg a friss Hyundai i10 kiszállítása, amely 3,45 millió forinttól érhető el, de ehhez érdemes rögtön hozzászámolni a 300 ezres Life Plus csomagot klímával és más alap extrákkal. Titkos tipp: ennyiért a kifutó szériás, de egy számmal nagyobb i20 is elvihető jelentős (465 ezer forintos) kedvezménnyel.
A korai testvérmárka kínálatában ennyiért nem találunk kisautót, városi minit viszont igen,
úgy, hogy és még tankolásra is megmaradnak százezrek. Már 2,99 milliótól meg lehet venni ugyanis a modellciklusa félidejénél járó, haragos tekintetű Kia Picantót, igaz, négyüléses és 67 lóerős Bronze alapkivitelben. Jobban megéri inkább a 84 lóerős, ötszemélyes változat 3,19 millióért. Fontos tudni, hogy ezek még a 2020-as modellévű készletes Picanto-árak, a '21-es verziókat rendelve némi drágulással számoljunk.
Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!