Több mint húsz év alatt az Opel sikeresen égette az emberek tudatába a Zafira típusnevet, ezért fordulhatott elő a teszthét alatt kétszer is, hogy tisztes családapák szólítottak le: mi is ez a jármű és miért van ráírva, hogy Zafira? Ezért a kérdést jobb, ha rögtön az elején tisztázzuk. A Zafira nevű kompakt egyterű halott, miután az Opelt 2017-ben feleségül vette egy gazdag kérő, a PSA konszern. Azóta végre nyereséges ugyan a rüsselsheimi cég, de ehhez arra volt szükség, hogy franciák az amúgy egyre versenyképesebb termékekkel előrukkoló modellpalettát radikálisan átalakítsák.
Így került például kukába a bemutatás előtt álló új Corsa, helyette átfazonírozták a 208-as Peugeot-t, a kooperáció előfutára pedig a Grandland és Crossland SUV-páros volt. Az Astra és az Insignia még a régi GM-érából való ugyan, de a generációváltásnál szintén francia technikát kap majd. Tavaly kifutott a Zafira Tourer is,
az új tulajdonos pedig benézett a raktárba, és előhúzta a 2016 óta piacon lévő Peugeot Travellert,
amit a Citroen Spacetourer, a Toyota pedig ProAce Versóként árul. Átrajzolták rajta az első lámpákat, rátettek egy Opel logót és kilökték a piacra. Sok sikert!
A köztudatban még nincs benne, hogy az Opel francia, ezért az évtizedek alatt felépített imázs hajtja a keresletet. Sokan Opellel kezdték és nem akarnak másba ülni, az árak kedvezőek, a szervízhálózat príma, ezért vettem én is Opelnek öltöztetett Berlingót. Persze nem mindenhol áll olyan erős alapokon a rüsselsheimi márka, mint a német és a kelet-európai piacokon – ott mi szól mellette? A személyautó-alapokra épülő modelleknél (például Corsa és Mokka) német fejlesztésű marad a formaterv, a kezelőszervek kialakítása és a futóműhangolás – vagyis van saját karakter. De a Zafira esete más.
Klasszikus hétüléses kompakt egyterű tehát már nincs az Opel kínálatban (ezek sok más gyártónál is kihalóban vannak), helyette ott van a kisáruszállító-alapú Combo Life, illetve cikkünk főhőse, ez a másfél kategóriával nagyobb busz, ami sokféle verzióban kapható.
A furgon változat a Vivaro, a melósjárat a Vivaro Combi, az igényesebb személyszállító változat pedig a Zafira Life.
Ezek a nevek persze mind ugyanazt az autót takarják. Háromféle méretben kapható, de az S-es (4,60 méter) és az M-es (4,96 méter) is esetlennek tűnik a rövid hátsó túlnyúlás miatt a tesztelt, hosszú L-es mellett.
Stimmelnek tehát az arányok a nyújtott kisbusznál, ám mivel 5,3 méternél is hosszabb, némi gyakorlatot kíván vele a közlekedés szűkebb helyeken. Magassága is pont a határon mozog, mert legfeljebb 194 centi, amivel még épphogy beférünk minden mélygarázsba: sok helyen éppen 195 centiméter a limit. Egyébként az 5 és 9 személyes verzió között mindenféle opció és variáció van az utastér berendezésére, el lehet szöszölni a konfigurátorral. A gyártás helyszíne amúgy a francia Valenciennes, de helyi piacra Nagy-Britanniában is Oroszországban is összeszerelik.
Nagy csodák nincsenek a forma tekintetében ebben a kategóriában, de azt legalább elmondhatjuk, hogy a négyes ikrek közül talán az Opel sikerült a legvonzóbbra. Legalábbis elölről legalábbis, mert oldal és hátulnézetben semmi, de semmi különbséget nem lehet felfedezni a rokonokhoz képest a feliratokon kívül. Az ezüstpöttyös hűtőrács, a felhúzott fényszórók szépen feldobják, ebben a fekete és sötétített üveges színösszeállításban pedig talán fontos üzletember vagy döntéshozó érkezésére számítanak a járókelők. Vagy temetkezési vállalkozóra? Kérhető szerencsére sok más árnyalatban is.
Az Innovation nevű csúcsfelszereltséghez jár a távirányítóról vezérelhető kétoldali tolóajtó, ami újabb jelzés a körülöttünk lévőknek, hogy micsoda VIP-személyek vagyunk. Bár látványos, sok év múlva nyilván hibalehetőséget is tartogat.
Ebben az autóban egyértelműen nem az első sor a hangsúlyos, hanem a második,
ahol fürdeni lehet a fényben a nagyszerű üvegtetőnek köszönhetően. Persze a hely fejedelmi, a második sorban található két fotel tényleg kompromisszummentes. Hiányzik viszont belőlük az ülésfűtés (extraként sem rendelhető), a bőrkárpit kellemetlenül hideg tud lenni télen.
Leghátul, a harmadik sorban egy háromszemélyes pad kapott helyet, itt sem rossz ülni és az egészet sínen lehet csúsztatni. A második sor székeit rövid legózás után meg tudtam fordítani 180 fokkal, ilyenkor van értelme a középső konzolból kihajtható asztalkának is. Alapból egyébként ötszemélyes a Zafira Life, ezen a felszereltségi szinten pedig a bőrkárpit széria. Aki három sor ülést szeretne, az középre ezeket a foteleket 880 000 forintért kérheti pluszba (a Business Innovation esetén 50 ezer forintért), ami elég húzós ár, de nincs más opció arra az esetre, ha hétüléses buszra van szükség.
Összességében ez az autóméret az, amiben tényleg kényelmesen tud hét felnőtt hosszútávon utazni és még a csomagjaik is el fognak bőven férni mögöttük az akár 1000 literig pakolható hátsó traktusban.
Elöl sem rossz az élet, de azért ez már érezhetően a kisteherautó kategória.
Jó magasan ülünk a kényelmes fotelben, ami fűthető és van benne masszázsfunkció is, ennek az értelméről annyit, hogy egy vastagabb nadrágban már nem lehet érezni. Nem rossz a kormány, van kis lapra vetítő head-up kijelző is, mégsem nyújtja egy másodpercre sem a személyautó illúzióját.
Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!