Hibridből enyhe, hangulatból erős - Fiat 500 Hybrid teszt

Fiat 500 Hybrid
Vágólapra másolva!
A 13 éve bemutatott retró 500-ast a vadonatúj, immár elektromos generáció érkezésével sem küldi nyugdíjba a Fiat, inkább tovább gyártja egy friss, lágy hibrid hajtással. Tesztünkön arra keressük a választ, hogy mennyit lehet spórolni az új motorral, és hogy mennyire érződik a kor az öregedő konstrukción.
Vágólapra másolva!
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett

Ha van olyan újonnan kapható autótípus, amit senkinek nem kell bemutatni, az a Fiat 500 2007-ben debütált második nemzedéke.

Az eredeti, farmotoros 500-asra emlékeztető, de annál fél méterrel hosszabb miniautó

annyira telitalálatnak bizonyult, hogy kis túlzással akkor is el lehetett volna adni, ha a 40 éve bemutatott ős-Pandához hasonlóan léghűtéses kis Polski-motorral és kivehető kempingszékekkel gyártották volna. Igaz, kéthengeres motor később tényleg választható lett hozzá, de a turbós, 0,9-es Twinair gyártását két éve abbahagyták.

A Fiat megmentője?

Csak 2,3 méter a tengelytáv, a penge alufelnik 16 colosak Forrás: Gulyás Péter

Sokak szerint a modellpalettáját hosszú ideje elhanyagoló Fiat már nem is létezne, ha nem tudott volna több mint kétmillió új 500-ast eladni Európában, ami talán igaz, talán nem, de az biztos, hogy a cég nagyon sokat köszönhet a típusnak, amelyről mindenki tudja, hogy nem a technikája vagy a praktikuma, hanem csupán a megjelenése és a kedvező ára miatt sikeres.

Persze a vezetési élmény közel sem volt olyan intenzív, mint a gokartszerű Mini esetében, de ez senkit nem érdekelt, ráadásul az 500-as iránti keresletet az egyre szaporodó, divatcégekkel kreált limitált szériák csak tovább fokozták.

Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett

A dizájn időtállóságát bizonyítja, hogy

13 év alatt eddig csak egyszer (2015-ben) kapott egy enyhe frissítést az 500-as,

és akkor is alig nyúltak hozzá (a ráncfelvarrt verziók az üreges hátsó lámpákról ismerhetőek fel, de az infotainment rendszert is lecserélték bennük). Még a vadonatúj alapokra épített, kizárólag elektromosként megvehető, idén debütált új 500-as is szinte ugyanúgy néz ki, mint a régi, leszámítva a szempillás LED-fényszórókat, valamint az opciós, 3+1 ajtós karosszériát.

Kellett bele egy új motor

Az 500-ason kívül a Panda is megkapta az ezres szívót a lágy hibrid hajtással Forrás: Gulyás Péter

Persze a Fiat is tudja, hogy egy 11 millió forintba kerülő villanyautóval nem fogja tudni leváltani a harmadannyiba kerülő, évi 200 ezer példányban fogyó régi népautót, ezért a régi 500-ast továbbra is a kínálatban tartják. De

hogy tovább élhessen, szüksége volt egy szívátültetésre,

ugyanis az ősrégi, négyhengeres Fire motor 110 g/km-es CO2 emissziója túl sok volt az Európai Unió elvárásaihoz képest. Egy új fejlesztésű 1,0 literes „hibrid" háromhengeres váltotta le, amely kisebb, könnyebb és hatékonyabb, és nem mellesleg csak 88 g/km-es kibocsátással rendelkezik.

Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett

A hengerenként kétszelepes újdonság a friss FireFly motorcsalád tagja, a Tipo 100 lóerős ezres motorjával ellentétben nem kapott turbófeltöltőt. És, hogy miért van „Hybrid" felirat a Fiat hátulján és kerek logó mindkét ajtaján? Mert a motorra rákapcsoltak egy apró, szíjhajtású indítómotor-generátort (BSG), amely fékezésnél áramot termel vissza egy kis kapacitású lítium-ion akkumulátorba, gyorsításkor pedig besegít a benzinesnek. Persze hiába hirdeti a Fiat nagy betűkkel, hogy már az 500-as is hibrid lett, ezt illik fenntartással kezelni, mivel

egy métert sem tud menni elektromosan,

és az akkumulátorát sem lehet külső forrásból tölteni.

Csak egy túlméretes indítómotor

Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett

Sokat ne várjuk a villanymotortól, mert mindössze 4,7 lóerő a teljesítménye, ami egyszerűen kevés ahhoz, hogy a kis benzinmotor gyengeségét elfedje. Ezt támasztja alá az is, hogy a 70 lóerős hibrid 500-asnak

13,8 másodpercre van szüksége a 0-100-as gyorsuláshoz,

míg a 69 lóerős 1,2-esnek 12,9 is elég volt. De a gyorsulásnál fontosabb a rugalmasság, és ebben sem remekel az új erőforrás: mindössze 92 Nm-t présel ki magából, azt is 3500-as fordulatnál, míg a régi Fire motor 3000-nél adta le a maximális 102 Nm-t. Lehet, hogy megmosolyogtatóak ezek az értékek, de ezen a szinten ez jelentős különbség.

Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett
Fiat 500 Hybrid, szerkesztett

Igaz, az alsó fordulatszám-tartományban néha érezni valamit az elektromos rásegítésből, de ez ugyanolyan jelképes segítség, mint a hibrid Suzukik esetében: ha nem tudnám, hogy van bennük villanymotor, talán sose tűnne fel.

Szerencsére a benzinmotor igazi olasz:

szereti, ha tapossák, jól veszi a fordulatot, simán elforog 6000 fölé is, amire szükség is van, ha valaki haladni szeretne. Ekkor a hangjával is mosolyt csal az utasok arcára, pedig a sportos morgás szöges ellentétben áll a gyorsulás intenzitásával, de a drámai előadás legalább megvan, a városban többre nincs is szükség.

A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra a folytatáshoz!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!