Bemutatkozott a legújabb brit autógyártó, az Ineos Automotive első modellje, a Grenadier, amely nem más, mint
a klasszikus Land Rover Defender téma újraértelmezése.
Annyira azért nem modern az autó, mint a pár hónapja leleplezett, Szlovákiában készülő Land Rover Defender II, a vonalain tisztán kivehető az 1948-ban bemutatott első generáció öröksége.
De nagyot téved az, aki azt hiszi, a Grenadier csupán egy modern LED lámpákkal felcicomázott őskövület.
Ez egy újonnan megtervezett, modern részegységekből álló, strapabíró alvázas terepjáró BMW-motorokkal és egyedi formatervvel.
Várhatóan 2021 végén kerül kereskedelmi forgalomba kb. 16 millió forintnak megfelelő alapáron, elsőre ötajtós karosszériával és nem sokkal később négyajtós pickupként is. Több mint valószínű, hogy rövid tengelytávval háromajtós modell is készül majd belőle.
A Grenadier ötlete egy brit vegyipari nagyvállalkozónak, az Ineos petrolkémiai cég alapító tulajdonosának, Sir Jim Ratcliffe-nek a fejéből pattant ki, amikor kudarcba fulladtak a tárgyalásai a Jaguar-Land Roverrel a 2016-ig gyártott régi Defender jogainak és gyártósorának megvásárlásáról. Ratcliffe célja
egy nem túlkomplikált, robusztus, jó mászóképességű terepjáró kifejlesztése volt,
egy tartós és megbízható munkagépé, amely nem hódol be a divatirányzatoknak, de ettől még jól néz ki, csak nem öncélúan.
Ratcliffe a barátját, a szuperjachtok tervezésével foglalkozó Toby Ecuyert bízta meg a Grenadier dizájncsapatának vezetésével, az Ineos Automotive vezérigazgatói székébe pedig egy kémikus mérnököt, Dirk Heilmannt ültetett be, akinek kezdetben az volt a dolga, hogy a 4x4-es hajtáslánc kifejlesztését (amellyel a grazi Magna Steyr-t bízták meg) koordinálja.
Nem kell autószakértőnek lenni ahhoz, hogy észrevegyük a hasonlóságokat a régi Defender és a Grenadier között. Mindkét terepjáró szögletes karosszériát visel a létraalvázán, az ajtózsanérjait kívül, a pótkerekét pedig hátul hordja. Persze a sokkal kidolgozottabb Grenadier nem tekinthető szolgai másolatnak, teljesen más az orr-része a négy kerek fényszórótól, a motorházteteje nem vízszintes, hanem emelkedő, az oldalán hangsúlyosabb vállakat alakítottak ki.
A Defenderen a legtöbb lemez és ablak teljesen sík, a Grenadier-n viszont csak síknak tűnnek, mert van egy enyhe ív bennük.
Elöl és hátul is 2-2 vonószemet alakítottak ki, és az alvázat strapabíró fémlemezzel védik az ütésektől. Az a terv, hogy a terepjáró ne legyen nehezebb 2,4 tonnánál, jelenleg még 80 kiló lefaragásán dolgoznak a mérnökök.
Megnyugtató, hogy a lemezek alatt jó nevű autóipari beszállítók termékeivel találkozhatunk, összesen 160 cég működött közre a fejlesztésnél. A masszív létraalvázat, a futóművet és a központi differenciálzáras, állandó 4x4 hajtást tehát a Magna Steyr készítette a Grenadier-hez,
ugyanaz a cég, amely anno a Mercedes G-osztályt megalkotta, ami elég jó ajánlólevél.
Az első és hátsó merev tengelyek a traktorgyártó Carraro termékei, a motorok a BMW-től érkeznek: háromliteres, hathengeres benzinesekre és dízelekre lehet számítani kb. 265-370 lóerős teljesítménnyel, amelyeket a ZF nyolcfokozatú automata váltójával és felezővel kapcsolnak össze.
A belső tér még a tervezés fázisában van, ezért nem adtak ki róla képeket. Korszerű, kényelmes kabint ígérnek a tervezők, amelyben megtalálhatók lesznek a legmodernebb kapcsolódási lehetőségek és érintőképernyős rendszerek is, de egyszerűen használható, nem túlbonyolított formában.
A tervek szerint a következő egy évben az Ineos Automotive és a Magna Steyr befejezi a Grenadier fejlesztését, amelynek része lesz kb. 1,8 millió tesztkilométer megtétele a világ legzordabb részein. Már tavaly tél óta nyúzzák a prototípusokat, a munkát Svédország északi részén kezdték. Azért is hozták ennyire előre a bemutatót (18 hónappal az értékesítés kezdete elé), hogy a teszteléskor többé ne kelljen álcázott autókat használni.
Jelenleg is tárgyal az Ineos a Daimlerrel az eladósorba került franciaországi Hambach üzem megvásárlásáról, ahol jelenleg a Smart miniautók készülnek. Ha összejön az üzlet, akkor
a portugáliai alvázgyárra és az Angliába tervezett összeszerelő üzemre sem lesz szükség a Grenadier gyártásához,
amely a számítások szerint évi 25 ezer példány eladásától lenne nyereséges.
A két éve alapított Ineos Automotive hosszú távú tervei között más típusok is szerepelnek, és azt sem zárják ki, hogy egyszer majd elektromos és hibrid hajtással gyártsanak autókat.