Masszív audis imidzset sugall az új A3 Sportback (magyarul ötajtós kivitel), mégpedig nem csak az orra, hanem minden vonala miatt. Az előző generáció még ívesebb formákkal operált, a mostani annyira német, hogy már szinte vágnak az élek.
A tesztautó S-Line kivitelének hozadéka, hogy 15 milliméterrel alacsonyabban ül a 19 colos kerekein,
úgyhogy még a kevésbé megkapó fehér fényezése ellenére is könnyen forgatja meg az emberek fejét a parkolóban. Ütős látványt nyújt, dacára annak, hogy közelebb érve a sok kamu rács a lökhárítón kicsit lankaszt a lelkesedésen.
Az első lámpától a hátsóig egy határozott vonal vezet át a kilincsek fölött, aztán hátul még erősebb meglépetés vár. Két króm keretbe foglalt, de műanyaggal zárt lyuk tátong kipufogóvég imitációként, miközben a lökhárító alatt keresztben lévő dobból lefelé fújja a gázokat, legalábbis a dízel változat. Szemből akár A4 is lehetne, hátulról a gonosz kissrác, akit legszívesebben megölelnél és megbocsátanád egyből a prémium világ nagyvonalúságához egyáltalán nem illő, szükségtelenül kamu részleteit. Amúgy egyetlen más karosszériaváltozata van még, a négyajtós Limousine.
Amikor halk puffanással bezárjuk az ajtót, már megnyugszunk, itt minden igazi. Talán az olvasóknál jobban senki nem tudja, hogy az újságírói kukacoskodás lyukat fúr bármilyen példásan összerakott beltérbe: addig megy a szem, addig tapogat a kéz, amíg nem talál valamit. Egyes modellekben egyszerű dolga van az embernek, megjegyzünk hármat-négy hibát, a többire már ügyet sem vetünk. De az Audi más. Még itt, az inkább feleségautónak szánt, kisebb A3-ban is mérhetetlen (vagy inkább nagyon is mérhető) pontossággal futnak a varrások párhuzamosai a puha műszerfalon.
A kormány érintése a legeldugottabb zugban sem rejteget ujjbegy-zaklató részletet, pont mintha ugyanebben a karikás márkában, csak nagyobb modellben ülnénk.
Ez is volt a cél, mert nem mindenkinek van szüksége nagyméretű autóra attól, hogy van pénze,
viszont igényt is tart az efféle lelket kényeztető tökéletességre, amit ez a fajta beltér ad. Nyilván nagyrészt legfeljebb másodmaga utazik, ezért az első élettér a fontos számára. Itt bátran lehet terpeszkedni a sportos, keményebb tömésű, de hosszútávon is kényelmes, combtámaszos ülésekben.
Miközben a nagyobb autókhoz mért nyugalomban gyűrűnk magunk alá párszáz kilométernyi autópályát, a kormány előtti kijelzőt kedvünkre konfigurálhatjuk, akár audis hagyományként a teljes felületen a térképet futtatva. A központi kijelző már nem egy kiálló, hanem egy beépített és nagyobb tablet, ami miatt elegánsan az utas elé kerültek a finom klattyanással állítható légrostélyok. A prémiumság valahol ezekben a mechanikusnak meghagyott, kezet kényeztető részletekben bújik meg, amit annyira sokan spórolnak le.
Szerencsére a sokat használt funkcióknak, mint például a hőmérséklet- és hangerőállítás vagy az ülésfűtés, megmaradtak fizikai gombjai, ezt mindenképp óriási pozitívumként érjük meg a túldigitalizált VW Golfhoz, Seat Leonhoz és Skoda Octaviához képest.
Bár valahol azért elég groteszk, hogy a fizikai kapcsoló az új világ luxuscikke,
nyilván mindent a kijelzőre tenni olcsóbb megoldás. Ugyanakkor minden más funkciót az Audiban is a szégyenteljesen magyarított, érthetetlen bonyolultságú, olvashatatlan mondatokkal kommunikáló érintőképernyőn tudunk állítani.
Hamar megtanulja az ember, melyik almenüben találja a minden indításkor újra élesedő sávtartó kiiktatását, mert vagy indokolatlanul állóra fékezi az autót egy messze oldalt lévő biciklisre is, vagy csak egyszerűen nem engedi a kormányt elhúzni. A többi vezetéssegítő, mint a távolságit és reflektort is magától kapcsoló, a szembejövőt kitakargató LED-es fényszórók, az esőérzékelős ablaktörlők, az adaptív tempomat és társai hiba nélkül működtek szerencsére. Valójában minden akkor végzi jól a dolgát, ha a létezését nem is érezzük vezetés közben - és ezt nagyon jól tudja az A3.
Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!