Amerika első igazi kanyarvadásza - Chevrolet Corvette C4 veteránteszt

Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Ebből a Corvette-generációból összesen 358 180 példány készült, természetesen műanyag karosszériával
Vágólapra másolva!
Közel hatvan éve mutatkozott be az ikonikus Corvette, és a mostani új generációig a jól bevált recept szerint készült: bivalyerős (a kezdeteket leszámítva V8-as) motor elöl, hajtott kerekek hátul, látványos műanyag karosszéria nyitott vagy zárt kivitelben. A negyedik, mára klasszikusnak számító sorozat egyik szép példányát vezettük, amely a régi izomautókkal ellentétben nem gumifüstölésre és negyed mérföldes gyorsulásra való, hanem sztrádán száguldásra – vagy akár szerpentinre is.
Vágólapra másolva!
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt

Bár sokáig az „Amerika legmenőbb sportkocsija" címet viselte a kólásüveg formájú Corvette C3, a nyolcvanas évek elejére megkopott a presztízse. Azonnal több aspiráns is jelentkezett a megüresedni látszó trónra, például a Porsche 944, a Mazda RX-7 és a Nissan 300ZX, de a házon belüli, szintén General Motors-családtag Pontiac Firebirdöt is a trónkövetelők közé sorolhatjuk. A Chevrolet mérnökei nekigyürkőztek a következő sorozat megalkotásának, és másfél évtizedes modellciklust lezárva 1983-ban állt kerékre a C4 jelzésű utódmodell.

Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt

Simább vonalak és digitális műszerfal

Dave McLellan főkonstruktőr és Jerry Palmer vezető formatervező irányította a csapatot, szakítottak a régi, Zora Arkus-Duntov-féle cápás, hullámzó idomokkal. A kasztni maradt műanyag kompozit, de laposabb és nagyobb is lett. Átlátszó plexiből készült a targatető, és a korábbi kettő helyett immár egyetlen darabból állt, hátul pedig megjelent az üvegfedeles csomagtartó. Műszaki érdekesség volt a könnyűfém, hátul immár független futómű, a Corvette könnyű, egylapos műanyag keresztlaprugókon mozgott. Akkoriban egyetlen amerikai szériaautó sem ért el hasonló kanyarsebességeket.

Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt

Utasterét jócskán teletömték elektronikával, minden kijelző digitális, folyadékkristályos lett. Az ablakok, a tükrök, és az ülések motoros mozgatásúak, utóbbiak még masszázsfunkciót is kaphattak.

Hosszú gyártási ciklusa alatt több V8-as motor váltotta egymást, mindegyik a legendás Small Block családhoz tartozott.

1989-ig az 5,7 literes vitte az alap C4-eseket (205 lóerő), 1989 és 1991 között pedig ugyanekkora gép 230-245 lóerővel. 1990-ben érkezett, a Lotus tuninggal 375-405 lóerősre izmosított ZR1, és emlékezetes volt a 330 lovas, Grand Sport nevű limitált búcsúszéria is.

Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt

Többféle váltót is lehetett rendelni: az alap a négyfokozatú, overdrive-os automata volt, ezt 1994-től a GM Hydramatic váltotta. 1984 ás 1988 között kapható volt a Doug Nash (egy dragster versenyzőből lett mérnök) által konstruált négyfokozatú manuális erőátvitel is, a felső három sebességben overdrive-val. Ezt később egy modernebb, hatfokozatú ZF gyártmányú kézire cserélték. A C4-est 13 évig gyártották több mint 350 ezer példányban, de népszerűsége nem érte el a korábbi modellekét. Tízévnyi szünet után '86-ban vezettek be a kabrió kivitelt, a kupéhoz képest 5000 dolláros felárral.

Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt

Nem kell pörgetni, nyomatékból tol a V8

Tesztautónk 1987-es példány, és ahhoz a rövid, két éves időszakhoz tartozik, amikor 240 lóerős volt az 5,7 literes, V8-as motor. Előző gazdája egy amerikai aukción vásárolta kitűnő állapotban, mindössze 27 000 mérfölddel. Jelenlegi tulajának korábban volt már egy C4-ese, de eladta, és később meg is bánta a döntését. Amikor ismerősénél felfedezte ezt a példányt, azonnal meg akarta szerezni, de két évbe került, mire sikerült. Csak a kipufogót kellett javítani meg lecserélni a folyadékokat és a repedezett gumikat, ma a piros kupé OT-rendszámmal rója az utakat.

Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt

Nagyon alacsonyra, a vaskos küszöböt átlépve kell beszállni, az ülések kényelmesek és keskenyek, jól tartanak. Pontosan beállíthatók, még a kartámaszokat is motor mozgatja, természetesen állítható a kormányoszlop.

Ha elhelyezkedtünk, lehet ismerkedni a pulttal, ami a '80-as évek fantasztikus filmjeiből való.

Gombok, gombok és újabb gombok mindenütt, a képernyő pedig indítás előtt sötét, csak később válnak láthatóvá a sárgán világító számok. A jókora lökettérfogatú, kipufogógázait négy csövön eregető motor alapjáraton fojtottan mormog, jóval csendesebb, mint olajválság előtti ősei.

Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt

Karakterét meghatározza, hogy hatalmas nyomatékraktárból dolgozik, a fordulatszámmérő viszont már 5500-nál pirosba fordul. A 240 lóerős autó nem présel az ülésbe, de igen rugalmas, úgyhogy erőteljesen képes gyorsulni - ha rendesen odalépünk, 7,1 másodperc alatt eléri a 100 km/h-t. A GM mindig nagyszerű automata váltókat gyártott, ebben a Corvette-ben a THM-700R4 jelű, háromfokozatú, overdrive-os változat dolgozik, méghozzá nagyon jól. Külön élmény a 0,69:1 áttételű (tehát gyorsító) negyedik fokozat, tulajdonosa szerint a Chevy a 200 km/h-t gond nélkül tudja tartani.

Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt

Ha jó az út, elképesztően kanyarodik

Fred Schaafsma, a detroiti óriáscég holland származású mérnöke olyan egzotikus, elől kettős keresztlengőkaros, hátul összetett karrendszerű futóművet tervezett, ami a nyolcsávos autópályákon kiválóan teljesített, de a mi kátyúinkkal nem nagyon tud mit kezdeni. Kellemetlenül ráz, pattog, és olykor a kormánnyal is korrigálni kell. Cserébe a kanyarokban elképesztően stabilan, szinte dőlés nélkül fut nagy sebességekkel is. A kormányzást természetesen szervo segíti, méghozzá nagyon jól, mert nem szuperkönnyű - csak annyira segít, hogy a vezetőnek megmaradjon a kontrollérzete.

Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt

Ilyen képességű sportkocsihoz rásegítős, nagy és erős fékek illenek, ez itt szerencsére stimmel (a hátsók is belső hűtésűek),

de rendesen kell taposni a pedált. Későbbi évjáratai már nem csak ABS-t, hanem kipörgésgátlót is kaptak. A C4-es megjelenésekor megosztotta a Corvette rajongókat, sokan csalódtak benne, de a fanatikusok megkapták, amire vágytak: egy elektronikával megrakott, élvezetes műanyag játékszert, remek menettulajdonságokkal. Ugyanezt a forgatókönyvet követték az utódgenerációk is egészen 2019-ig, amikor megjelent a C8 széria – és középmotorjával szintet lépett.

Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt
Chevrolet Corvette C4 (1987) veteránteszt

Műszaki adatok - Chevrolet Corvette C4 (1987)

Motor: OHV-vezérlésű V8-as benzinmotor elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 5733 cm3. Furat x löket: 101,6 x 88,4 mm. Kompresszióviszony: 9,0:1. Teljesítmény: 240 LE 4000/perc fordulaton. Nyomaték: 468 Nm 3200/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú automataváltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros, hátul független, öt lengőkaros futómű, műanyag keresztlaprugókkal. Elöl-hátul hűtött tárcsafékek rásegítővel.

Felépítmény: kétajtós kétüléses műanyag karosszéria, alvázon. Hosszúság x szélesség x magasság: 4483 x 1803 x 1186 mm. Tengelytáv: 2443 mm. Csomagtartó: 254 l. Tank: 76 l. Saját tömeg: 1459 kg.

Végsebesség: 241 km/h.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil áprilisi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!