Nagytakarítás a sztráda belső sávjában - BMW 850i (1991) veteránteszt

BMW 850i (E31) veteránteszt
Az 1991-től egészen a sorozat kifutásáig, 1999-ig gyártott 850i-ből 16 402 darab automata készült összesen, ebből csak 1046 volt jobbkormányos
Vágólapra másolva!
Amikor 1989-ben bemutatkozott az E31-es sorozat, egyik addigi BMW-hez sem hasonlított. Ez a jókora, 12 hengeres luxuskupé a Mercedes-Benz C126, a Jaguar XJ-S és részben a Porsche 928 ellen indult csatába, telezsúfolva high-tech megoldásokkal, de a siker elmaradt, egy évtizedes pályafutása alatt csak 30 ezret sikerült eladni belőle. Így mára különleges (és szélvészgyors) veteránná érett.
Vágólapra másolva!

Nagyon igyekeztek maradandót alkotni a müncheniek, és ehhez az összes szellemi és anyagi erőforrásukat hadba küldték. Deklarált céljuk egy technikai színvonalában kompromisszum nélküli luxuskupé megalkotása volt. A fejlesztés döbbenetesen sokba, másfél milliárd márkába került, mert a legmodernebb technikákat használták: elektronikus „drive-be-wire" gázpedál, oldalankénti öt lengőkaros multilink hátsó felfüggesztés, ABS, kipörgésgátló, ESP, tempomat és az utastérből állítható lengéscsillapítás. Mindez nem csak a végnapjait élő NDK-ból nézve tűnt felfoghatatlanul fejlettnek.

BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt

Ugyanakkor a legnagyobb dobás a Bosch-sal közösen kifejlesztett, számítógépes szabályozású, elektrohidraulikus hátsókerék-kormányzás, az Aktive Hinterachskinematik (AHK) volt. Kezdetben kizárólag V12-es motorral kínálták, amire még a Mercedes sem tudott azonnal lépni, később pedig a 840i-ben és a 840Ci-ben megjelentek a kisebb nyolchengeresek is 4,0, illetve 4,4 literes hengerűrtartalommal. Mindkettő 286 lóerőt generált, de utóbbinak nagyobb volt a nyomatéka és kisebb a fogyasztása. Ötfokozatú automata, vagy hatgangos kézi váltót kapcsoltak hozzájuk.

BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt

B-oszlop nélküli kupé Luthe részlegéről

Az igazi presztízsmodellnek számító, tizenkét hengeres 850i-nél felfedezhető egy kis turpisság: bizonyos szempontból nem volt friss konstrukció, ugyanis két M20 jelű soros hatosból komponálták össze. Érdekessége a két Bosch Motronic motorirányítás (hengersoronként egy-egy), a két generátor, a dupla gyújtáselosztó és a kettős üzemanyag-pumpa. 300 lóerős 5,0 literes, majd 326 lovas 5,4-es hajtotta a „polgári" kiviteleket, a csúcsmodell pedig a bivalyerős, 380 lovas 850CSi volt. A V12-esekhez négyfokozatú (1994-től ötsebességes) automata, vagy hatos kézi Getrag váltót társítottak.

BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt

Luxusban is az élen állt a 8-as, alapból járt hozzá a motoros állítású bőrülés, az elektromos tolótető, a fedélzeti számítógép és természetesen a légkondicionáló is.

Karosszériáját az osztrák származású briliáns formatervező, Klaus Kapitza rajzolta, aki 1984-ben érkezett a Fordtól,

miután közreműködött a Capri III., az Escort és a Sierra formatervében is; főnöke pedig a nem kevésbé tehetséges Claus Luthe volt. A tervezés négy évig tartott, a törésteszteken több tucat autót zúztak össze, a prototípusok darabja pedig 1,5 millió (!) márkát kóstált – a BMW tényleg nagyon bizonyítani akart.

Nincsenek B-oszlopok, ami lehúzott oldalablakokkal nagyon jót tesz a megjelenésnek Forrás: Retro Mobil

Tesztelték a Nürburgringen, az amerikai Halál völgyében és az északi sarkkörön túl is, mielőtt zöld lámpát kapott volna a gyártás. Végül 1989-ben mutatták be a luxuskupét a Frankfurti Autószalonon, de az eladások nem hozták az elvárásokat. Fő célpiacán, az Egyesült Államokban az első évben csak 8 ezer darabot tudtak eladni, és az európaiak sem álltak sorba a méregdrága, 130 000 márkás alapárú újdonságért. Végül a kész kabrió prototípus nem került gyártásba, miként a szélvészgyors M8 sem – utóbbi eredetileg 550 lóerősre tervezett motorját kapta meg végül a McLaren F1 szupersportkocsi.

BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt

Fölényes dinamizmus tizenkét hengerrel

Tesztautónkat a legnépszerűbb kivitelnek számító ötliteres, V12-es motor hajtja négyfokozatú ZF 4HP24 automata váltón át. Mai gazdája Magyarországon találta, egy ismerőse hozta Spanyolországból. Elég rossz állapotban volt hajtáslánc, szinte mindent fel kellett újítani. A motor négy hengerrel járt, ezt olcsón, a két rotor és gyújtókábelek cseréjével javítottak. Felújították a váltót, és a futóműben is rengeteg alkatrészt kicseréltek, a féktárcsák és a betétek újak. Szintén javítani kellett a tolótetőt, a beltérben viszont a kissé repedezett bőrüléseken kívül minden rendben volt.

BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt

Mélyre kell beülni a kényelmes, jó oldaltartású ülésekbe és a rengeteg kapcsoló, kijelző birodalmába. Elöl bőven elég a lábtér, de ez a hátsó sorra ez már nem mondható el.

Nem lehet panasz az üléspozícióra, pontosan beállítható, szűk határok között még az ülőlap is billenthető.

Egyedül a feláras memória és a fűtés hiányzik a kipróbált BMW-ből. A kormány is elektromosan állítható le-fel és előre-hátra, kell ennél több? A tizenkét henger alapjáraton halkan, végtelenül kifinomultan surrog, és menet közben is csendes, a váltó áttételei hosszúak; a piros tartomány 5700/percnél indul.

BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt

Automataváltóval is lélegzetelállító a rugalmasság, nagyszerűen dolgozik a szerkezet, amit egyébként nagyteljesítményű Audikban, Jaguarokban és más BMW-típusokban is használták. Economy, azaz gazdaságos és Sport üzemmódja is van, utóbbiban később kapcsol fel, igazából teljesen feleslegesen. Villámgyorsak a visszakapcsolások, csak hidegen érezni időnként apró rántásokat, a 850-es ülésbe préselően tud gyorsítani nagyobb sebességről is. A kényelmes utazótempó 180 km/h körüli, ilyenkor is minden csendes és vibrációmentes, csak némi motorzaj hallható, a hangszigetelés kiváló.

BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt

Hétköznapokra is jó lenne, de kár elhasználni

Alapállásban kellemesen lágy az állítható karakterisztikájú futómű, a nagyon rossz felületeket is szépen vasalja ki. A legsportosabb beállítás már ráz, de cserébe teljesen eltűnteti a billegést, a hátsókerék-kormányzással pedig tökéletesen semlegesen viselkedik, miközben hihetetlenül szűken fordul. Élvezet így rajzolgatni az íveket. A kellemes fogású kormánnyal könnyen és halálpontosan lehet irányítani a nagy kupét, ám számolni kell azzal, hogy a nagy és lapos karosszéria nehezen átlátható. Kiváló négy nagy hűtött tárcsafék, szinte túlterhelhetetlen és pontosan adagolható.

BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt

Érdekes, hogy elődje és utódja is 6-os sorozatként került a szalonokba, de 2018 óta újra 8-as jelenti a márka kínálatának csúcsát.

Persze a tizenkét henger presztízséről és selymes járásáról az E31 óta szó sem lehet bajor kupéban,

és vele a bukólámpák rövid pályafutása is véget ért a BMW-nél. Ma nagyjából 22-28 ezer eurótól indul a használható 850i-k kínálata Németországban, de a keveset futott vagy restaurált darabokért illetve CSi-kért olykor kétszer ennyit is elérnek azoktól, akik anno gyerekszobájuk poszterét bámulva megfogadták: egyszer ilyet állítanak majd be a garázsukba.

BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt
BMW 850i (E31) veteránteszt

Műszaki adatok - BMW 850i (E31)

Motor: SOHC-vezérlésű, V12-es benzinmotor elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 4988 cm3. Furat x löket: 84,0 x 75,0 mm. Kompresszióviszony: 8,8:1. Teljesítmény: 300 LE, 5200/perc fordulaton. Nyomaték: 450 Nm, 4100/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú automataváltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl keresztlengőkaros, tekercsrugókkal és hidraulikus lengéscsillapítókkal; hátul kereszt- és hosszanti lengőkaros multilink, csavarrugókkal és hidraulikus lengéscsillapítókkal. Elöl-hátul hűtött tárcsafékek szervóval.

Felépítmény: kétajtós négyüléses önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4780 x 1855 x 1340 mm. Tengelytáv: 2684 mm. Csomagtartó: 320 l. Tank: 90 l. Saját tömeg: 1790 kg.

Gyorsulás (0-100 km/h): 7,4 s. Végsebesség: 250 km/h.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil augusztusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!