Érdekes autó a Mercedes végtelenül széles SUV kínálatában a második legkisebb modell, a GLB. Bár a technikája a kompakt modellcsaládból (A, B, CLA, GLA) származik, a tehetséges magyar formatervező, Filczer Balázs által megálmodott szögletes forma szándékosan az ikonikus G-osztályt idézi, és ez az egyetlen SUV-ja a márkának a 33 millió forinttól induló, hatalmas GLS-en kívül, amit hét üléssel is meg lehet vásárolni. Ez azért jó hír, mert Magyarországon
a legalább három gyereket nevelő családok így 2,5 millió forintos állami támogatással is meg tudják venni,
amit azt jelenti, hogy azonos motorizáltsággal és felszereltséggel így olcsóbban is hozzájuthatnak, mint a kisebb, ötszemélyes GLA-hoz.
Mivel manapság minden harmadik eladott új Mercedes magas építésű SUV, és minden negyedik a részben kecskeméti gyártású kompakt modellcsaládból kerül ki (a GLB mexikói gyártású), ezért a stuttgarti központban arra a logikus következtetésre jutottak, hogy ha a GLA-n kívül egy másik kompakt szabadidő-autót is kifejlesztenek, akkor az garantáltan jó eladásokat fog produkálni. Állítólag akkor dőlt el, hogy lesz GLB, amikor az igazgatótanács leszavazta a hosszított B-osztály tervét, mert nem találták elég vonzónak a formáját, ami hihetőnek tűnik. Alsó-középkategóriás, alapvetően elöl hajtó hétszemélyes családi autót viszont mindenképp akartak, ezért végül nem egyterűnek, hanem SUV-nak alkották meg.
A 4,634 méter hosszú GLB-vel maximálisan kihasználtak az A-osztállyal bevezetett, moduláris, rugalmasan átalakítható MFA platform lehetőségeit, ennél nagyobb autót valószínűleg már nem bírna el ez a struktúra. Bár a GLB
a kompakt Mercedesek technikájára épül,
méretben a hosszmotoros GLC-hez áll közel, a hossza mindössze 2, a tengelytávja pedig 4 centivel marad el tőle, a magassága pedig 1,5 centivel még nagyobb is. De nem ezért tágasabb belül, hanem azért, mert nem hosszában, hanem keresztben hordja a motorját, ami helytakarékosabb autóépítési mód. Erre még a görög származású Sir Alec Issigonis tanította meg a világot az 1959-ben, amikor az általa tervezett első Mini bemutatkozott, háromméteres karosszériában négy ülőhelyet kínálva.
Közel derékszögben nyílnak a GLB ajtajai, az üléspozíció pedig magas, így a ki- és beszállás hátfájósoknak is kényelmes. Remek a kilátás a nagy ablakfelületeken keresztül, és mivel a szélvédő meredek szögben áll, az A-oszlopok kevesebbet takarnak ki. Könnyen átlátható a karosszéria, tolatókamera nélkül sem lenne gond a parkolás, de azért érdemes áldozni erre az extrára, mert nagyon éles és jó felbontású képet ad.
Elöl és a második üléssorban elképesztően jó a térérzet,
a helykínálat a kompakt SUV kategória élvonalába tartozik,
a leghátsó üléseken azonban a Mercedes szerint is csak 1,68 méternél alacsonyabbak férnek el, de ez nagyobb hétszemélyes SUV-oknál is így van. Ha nagyon kell, azért egy magasabb felnőtt is be tud ide mászni, bár az alacsony ülőlap miatt a térdei a vállával lesznek egy magasságban.
Rövidebb utakra, szükségmegoldásnak azonban jó a harmadik üléssor, főleg akkor, ha a középső sorban utazók hajlandók feladni valamennyit a hatalmas lábterükből, és a 14 centis sínen csúsztatható padot kissé előrébb tolják. Leghátra is jár a pohártartó, USB-csatlakozós, belül gumírozott rekesz, kihúzható fejtámla, hagyományos ISOFIX és Top-Tether rögzítési lehetőség, így akár négy gyerekülés is biztonságosan rögzíthető. A hátsó ablaklégzsákok idáig is elérnek, igaz, egy hátulról történő ráfutás esetén a gyűrődőzóna minimális.
Hét kihajtott üléssel persze csak miniautó-méretű, 130 literes a csomagtartó, de ha behajtjuk a két leghátsót a padlóba, kapásból 500 literrel gazdálkodhatunk (ötüléses: 570 l). Sőt, teljesen előretolt középső üléssorral, és meredekre állított támlákkal már 690 literesre nő a tér (ötüléses: 760 l), ami alighanem rekord a kompakt szabadidő-autók között. Kár, hogy a hétüléses kivitelt csak Style-csomaggal (LED fényszóró, elektromos csomagtérajtó, bőr multikormány, ezüst tetősín) együtt lehet megrendelni, mert a kettő együtt 1,272 millió forinttal növeli a vételárat.
Aki bérelt már ki közösségi autómegosztótól Mercedes A-osztályt, otthonosan fogja érezni magát a GLB-ben is, mivel az utastérbe minimálisan betüremkedő műszerfal pár apróságtól eltekintve ugyanaz a két autóban. Masszív, jól megépített berendezés ez, viszont
aki egy nagyobb Mercedesből ül át, néhány olcsó és kemény műanyag láttán csóválni fogja a fejét,
de alapvetően rendben van a látható-tapintható minőség. Sok a tárolórekesz, és mivel az automata váltó előválasztó karja ott van, ahol más autókban az ablaktörlő bajuszkapcsolója, sok hely szabadult fel a középkonzolon, amit egy nagy, rolós rekesz és az ismert Mercedes-tapipad foglal el. Utóbbi teljesen fölösleges, mert az érintőképernyő használatával könnyebb kezelni az MBUX infotainment rendszert.
Nagyon jól mutat a reklámfilmekben és a katalógusokban a 2x10,25 colos szélesvásznú dupla kijelző, de alapáron csak a 2x7 colos képernyők járnak, ilyenek voltak a szinte alapfelszereltségű tesztautóban is. Meglehetősen bután néz ki a két apró egérmozi a hatalmas kávák közepén,
a zongoralakk fekete felületek állandóan emlékeztetik az embert arra, hogy sóher volt kifizetni a nagyképernyős rendszer több mint egymilliós felárát.
Nem a két kijelző kerül ennyibe (az ugyanis 198 ezerből meglenne), hanem az, hogy csak az Advantage csomaggal együtt lehet rendelni őket, ami navigációval, és parkolássegéddel 883 ezer forintot kóstál. Igazából a két kis kijelzővel is tökéletesen el lehet lenni, mert jó a felbontásuk, a műszerfal grafikája ugyanúgy többféle stílusú lehet, mint a nagyobb Mercedesekben, és a jól működő okostelefon-tükrözés miatt a gyári navigáció sem hiányzik.
A cikk folytatódik a második oldalon, ahol a vezetési tapasztalatokról olvashat!