Az utóbbi években hihetetlen növekedést produkáló Rimac Automobilit
2009-ben alapította Mate Rimac egy Zágráb melletti kivárosban, Sveta Neveljában, afféle garázs-vállalkozásként.
Első autójuk egy elektromosra átalakított, gyorsulási rekordokat döntő, 601 lóerős BMW M3-as (E30) volt. Azóta hatalmas fejlődésen ment át a horvát vállalat, idén a második saját autóját mutatta be, és több másik autógyártónak segít elektromos hajtásláncok fejlesztésében.
A Rimac és a Porsche idén nyáron állapodott meg arról, hogy a Bugatti márka és a Rimac részvételével vegyesválallatot hoznak létre.
Az új cég, a Bugatti Rimac 55 százaléka a Rimac, 45 százaléka a Porsche tulajdonában van.
Mindkét gyártó önállóan működik tovább az új közös vállalat keretében, és továbbra is saját márkanévvel állítja elő termékeit Franciaországban és Horvátországban.
A két gyártó tulajdonosi köre
A Volkswagen-konszern 1998-ban vásárolta meg a sokáig tetszhalott állapotban vegetáló Bugatti tervezési és márkanévhasználati jogait, melyeket az új közös vállalat létesítése érdekében idén júliusban adott át a Porschének. A Volkswagen-konszernhez tartozó zuffenhauseni márka 2018 óta résztulajdonosa a Rimac Groupnak, jelenleg 22 százalékban. Emellett a Hyundai 11 százalékos hányaddal rendelkezik a horvát vállalatban, amelynek legnagyobb tulajdonosa 35 százalékos részesedéssel maga az alapító, Mate Rimac.A Rimac elektromos hajtásláncokat, akkumulátorokat és egyéb komponenseket fejlesztő részlege elkülönítve, Rimac Technolgy néven folytatja, és továbbra is együttműködik majd más autógyártókkal is. Jelenleg a Rimac KERS rendszert gyárt az Aston Martin Valkyrie számára, akkumulátort a Koenigsegg Regera, a Jaguar E-Type Zero és a Cupra e-Racer számára, emellett a Pininfarina Battista komplett hajtását (amely megegyezik a Rimac Neveráéval) is szállítja Olaszországba.
Jelenleg a Bugatti Rimac vegyesvállalatnak 430 alkalmazottja van, ebből 300 a Rimac zágrábi üzemében, 130 pedig a Bugatti franciaországi manufaktúrájában, Molsheimben.
2023-tól a cég központja a Zágráb mellett, 70 milliárd forintból épülő, 200 ezer négyzetméteres Rimac Campus lesz,
ahol 2500 alkalmazottal közösen folytatják majd a két márka kutatási és fejlesztési munkáit.
Köszönhetően a fúziónak, a Bugatti modellpalettája középtávon teljesen elektromos modellekkel, pár éven belül pedig hibrid modellekkel bővül majd a bejelentés szerint. Erre már szüksége is van a gyártónak, mert az ezredforduló óta csak egyetlen, magas fogyasztású és kibocsátású W16-os motorja van, amelyet persze folyamatosan fejlesztettek a Veyron 2005-ös bemutatása óta (az autóipari kuriózumnak számító erőforrás kifejlesztésében annak idején a magyar Hanula Barna is fontos szerepet játszott).
A Bugatti Rimac vállalatot a Rimac Automobili alapító-vezérigazgatója,
a mindössze 33 éves Mate Rimac vezeti,
ügyvezetőnek pedig a korábbi Bugatti-vezért, Christophe Piochont nevezték ki. Az igazgazgatótanács tagja lesz a Porsche elnöke és elnökhelyettese, Oliver Blume és Lutz Meschke is.
"Megtiszteltetés számomra, hogy én vezethetem az autóipari elmék új fúzióját, és elkezdhetem azt, ami kétségtelenül sikeres, forradalmi és izgalmas új fejezet lesz minden érintett számára" - nyilatkozta Mate Rimac a fúzió kapcsán. "Rendkívül kíváncsi vagyok arra is, hogy a Bugatti Rimac milyen mélyreható hatást gyakorol majd az iparágra. Alig várom, hogy új, innovatív hiperautókat és technológiákat fejlesszünk ki"- tette hozzá.