A Monster ükapja, másfél lóerővel - Ducati Cucciolo (1949) veteránteszt

Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Számos biciklis vonása van, de elődjéhez, a T1-hez képest már-már komoly motorkerékpárnak hat
Vágólapra másolva!
Ugatásra hasonlító hangja miatt kapta a könyökkutya (cucciolo) becenevet az 50 köbcentis, négyütemű motor, amely a mára sportos gépeiről híres Ducati legelső paripáját hajtotta. Kipróbáltuk a II. világháború utáni ínséges időkre szánt mopedet, amely elsősorban Európában vált híressé, de a világ más tájain is előfordult, Che Guevara például ilyennel indult több ezer kilométeres útjára.
Vágólapra másolva!

Aldo Farinelli 1920-ban szerzett jogi diplomát, majd közlekedési ügyekre specializálódott. Ugyanakkor tehetséges gépész is volt, még ifjú korában, az első világháború előtt, a nagybátyjánál Svájcban komoly műszaki tudásra tett szert. Újságírással is foglalkozott, a Motor Italia című lap egyik alapítója volt. 1943-ban került a Siatához, a kis, sportkocsigyártóhoz, a cég jogásza lett, de itt is előbújt belőle a mérnök: 1944-ben Aldo Leoni segítségével megépített egy 48 köbcentis, 1 lóerős, biciklivázakra szerelhető négyütemű, léghűtéses kismotort (később nálunk e megoldás Dongó néven vált ismertté).

Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt

Licencmotor köré tervezték az első Ducatit

Bár a prototípus már 1944 őszén elkészült, a másik világháború miatt hivatalosan csak 1946-ban mutatták be, Milánóban; és a hangja után Cucciolónak (kiskutya) keresztelték. Olaszországban az ínséges időkben nagy szükség volt az efféle olcsó szerkezetekre, gyorsan híre ment, és hamarosan sorban álltak érte. Annyira nagy volt a kereslet, hogy a Siata nem is tudott eleget gyártani, így eladta a jogokat a Ducatinak. Az akkoriban Società Scientifica Radio Brevetti Ducati néven működő vállalat rádiókhoz gyártott elektroncsöveket, kondenzátorokat és egyéb alkatrészeket.

Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt

Ez a cég ekkoriban épp újjászületőben volt, mert 1944-ben az amerikaiak földig bombázták. Mire az Olasz Nemzeti Befektetési Bank segítségével elindult a termelés,

a Ducati már profilt váltott, és pont a Cucciolo lett a fő terméke. 1946-ban csak 15 motor készült, de 1947-től már évente 25 000 darab.

A kezdeti T1 jelű modellt csak egy évig gyártották, és leváltotta az 1,5 lóerős T2, már saját vázzal. Rengeteg változat, átmeneti és keverék-modell létezett, sokféle kialakítással. Rugózásból is nagy volt a választék: elöl trapéz-villával, pedig hátul merev vázzal, bakteleszkóppal vagy lengővillával.

Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt

Versenypályákon is helytállt a moped: 1948-ban a Milánói GP-n 60 induló közül egy gyári kivitel lett az első, 1949-ben egy francia, licencmodell győzött a 11 185 mérföldes Párizs-Tokió futamon, egy évvel később pedig a monzai pályán sebességi rekordot állítottak fel vele. Ugyanebben az évben Che Guevara egy Cucciolo-val utazta be Argentinát. A modellt 21 olasz, angol és főleg francia vállalat gyártotta. 1950 körül a Ducati kihozta az erősebb T3-ast, már 60 cm3-s motorral és háromfokozatú váltóval, pedálok nélkül. Ehhez a vázat a neves Caproni repülőgépgyár leányvállalata konstruálta.

Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt

Pedálozva indítjuk, mint a Babettát

Tesztmopedünk 1949-es évjáratú T2-es, dobfékekkel, első-hátsó rugózással és kétfokozatú váltóval. Abban az időszakban, amikor elhagyta a gyárat, Giovanni Fiorio főmérnök több ponton is áttervezte a konstrukciót, többek között leszerelhetővé alakította a hengerfejet, és három gyűrűt tett a dugattyúra. Mai tulajdonosa a Cucciolót egy holland gyűjtőtől vette négy évvel ezelőtt, hibátlan állapotban. Tíz évvel korábban Olaszországban egy Ducati specialista újította fel;

pénzt és időt nem sajnálva gyűjtötte össze hozzá a gyári vagy azzal megegyező alkatrészeket, profi munkát végzett.

Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt

Pofonegyszerű az indítás: pedálozni kell, közben a kormány bal oldalán lévő dekompresszort behúzva. Aztán, amikor elengedjük a kart, a gép életre kel, ez a művelet amúgy gurulás közben is elvégezhető. Bár éles, ugató motorhangja miatt nevezték el a motort kiskutyának, mi semmi ilyesmit nem fedeztünk fel az orgánumában. A tankváltó is érdekes szerkezet, a kart nem előre-hátra kell tologatni, mint a kortársak többségén, hanem le és fel. Fent található az egyes, lent pedig a kettes, ezzel fel is soroltuk a fokozatokat, a kuplungkar pedig a szokásos helyén, a bal szektoron található.

Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt

Ugat, de nem harap?

Nehézkesen, lomhán lódul neki a Ducati, nyugodtan rá lehet segíteni a pedállal, hogy felvegye a tempót. Nagyjából 20-25 km/h-nál (ez persze csak tipp, mert sebességmérője nincs) már fel is lehet kapcsolni második fokozatba, a végsebesség körülbelül 35-40 km/h. Ezt sík úton tartani is tudja, de ilyenkor már erőlködik a pöttöm gép, és minden porcikájában remeg. Nagyjából úgy viselkedik az úton, mint egy bicikli: magas építésű, nagy és keskeny kerekekkel, az úthibák könnyen megdobják, viszont nagyon könnyen lehet manőverezni a 44 kilós (plusz vezető) járművet.

Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt

Elöl trapéz rendszerű lemezvillával és egyetlen rugóval – ilyet a korszak kismotorjain gyakran látni – tervezték a futóművet a Ducati mérnökei, a hátsó pedig kifejezetten érdekes, fekvő húzórugós kialakítású.

Természetesen ez nagy szó volt a merev villás kerékpárokhoz vagy Dongó-szerűségekhez képest, még ha alig pár centi is a rugóút,

és így kevéssé is hatásos. Szerencsére a nyereg is leng kicsit, ez enyhíti a zötyögést, de azért így is megérezzük az összes hepehupát. Szokatlan a fék, a jobb karba van bekötve az első és hátsó fél dob bovdenje (az integrál őse), így egyszerre működnek.

Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt

Nagyon fontos a lassítórendszer precíz beállítása ahhoz, hogy ne álljunk fejre, vagy kanyarban ne csússzon ki alólunk a motor. Mindezekkel együtt szerethető szerkezet a Monsterek és Multistradák ükapja, amely a háború utáni szegénységben az egyedüli lehetőséget jelentette a motorizált közlekedésre Olaszországban és a világ sok más táján. Veteránként itthon kifejezetten ritkaságnak számít, hiszen itt az ötvenes években az egri Bervák kezdtek elterjedni, később pedig a Komarok, Rigák, Verhovinák, majd a jól ismert csehszlovák Jawa Babetták alkották a mopedek kínálatát.

Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt
Ducati Cucciolo T2 veteránteszt

Műszaki adatok - Ducati Cucciolo T2

Motor: OHV-vezérlésű négyütemű, léghűtéses egyhengeres. Hengerűrtartalom: 48 cm3. Furat x löket: 39,0 x 40,0 mm. Kompresszióviszony: 6,5:1. Teljesítmény: 1,5 LE 5500/perc fordulaton. Erőátvitel: kétfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltó, lánchajtás.

Felfüggesztés: elöl trapézvilla, hátul lengővilla fekvő rugóstagokkal és dörzs-lengéscsillapítókkal.

Váz: hegesztett acél csőváz, mechanikus dobfékek. Hosszúság x szélesség x magasság: 1852 x 601 x 994 mm. Tengelytáv: 1154 mm. Tank: 4,0 l. Tank: 4,0 l.

Végsebesség: 40 km/h.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil decemberi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!