A BMW kabriók és roadsterek mindig vászontetősek voltak, egészen 2007-ig, amikor az új 3-as kabrió (E93) összecsukható keménytetőt kapott, reagálva a divathullámra, amit főleg a francia kupé-kabriók indítottak az ezredforduló után. Aztán a 2014-ben bemutatott utód, a 4-esre átkeresztelt kabrió (F33) is megtartotta az összehajtható acéltetőt, amelynek az előnye a fokozott védelem az időjárás, a menetzaj és a késes vandálok ellen, a nagyobb karosszériamerevség (zárt tetővel) és ütközésbiztonság.
Mostanában viszont az autógyártók kezdenek visszatérni a vászontetők felé, amelyek nemcsak elegánsabbak, de könnyebbek és kevésbé bonyolultak, mint az acéltetők, ráadásul kisebb helyigényük miatt kevesebb kompromisszumot igényelnek a formatervezőktől is, ami egy nyitott kocsi esetében talán mindennél fontosabb. Mivel a 2-es és a 8-as kabrió is vászontetős, várható volt, hogy az új 4-es kabrió (G23) is ilyet kap, ami végül be is igazolódott. A többrétegű, gondosan hangszigetelt, a felső vászonréteg alatt panelekből álló puha tető
40 százalékkal könnyebb, mint az előd összecsukható keményteteje, és 50 km/h-ig menet közben is nyitható-zárható.
Csakhogy a könnyebb tetővel és az alumínium karosszériapanelekkel együtt is nehezebb lett az új 4-es kabrió, mert 13 centivel hosszabb és közel 3 centivel szélesebb elődjénél, lágy hibrid rendszert kapott a motorja, ráadásul gazdagabb a felszereltsége. Összesen 40 kilót szedett fel az elődhöz képest, a tesztelt 440i xDrive kivitel például 1890 kilót nyom üresen; a legelső 3-as kabrió, az 1985-ben bemutatott E30 alapváltozata még csak 1220 kilós volt.
Viszont a megnövelt hossz, szélesség és tengelytáv révén az új 4-es helykínálata is érezhetően javult közvetlen elődjéhez képest, olyannyira, hogy rövid távokon már akár két felnőtt is nyugodtan bevállalhatja a kissé meredek háttámlájú hátsó üléseket, már ha ki bírják várni, amíg a csigalassan dolgozó villanymotorok előretolják az elsőket a beszálláshoz. Nemcsak a hátsó lábtér, hanem a csomagtartó is nagyobb lett: nyitott tetővel 300, zárttal 385 literes a térfogata, ami 80, illetve 15 literes bővülést jelent.
Jobbak lettek a karosszéria arányai, de a külső dizájnban a legnagyobb különbséget az új, függőleges hűtőrácsvesék jelentik, melyekre megjelenésük óta már mondtak hideget-meleget az újságírók és a márka rajongói. A BMW szerint azért volt szükség rájuk, mert korábban sok panaszt kaptak a 4-es vásárlóktól arra, hogy elegáns kupéjukat, illetve kabriójukat alig lehet megkülönböztetni az alapokat adó 3-as limuzintól.
Ez jól hangzik, de nem menti fel teljesen Domagoj Dukecet, a BMW márka dizájnigazgatóját.
Most már nemcsak elnevezésében, hanem megjelenésében is élesebben elkülönül a 3-as és a 4-es sorozat, persze a lemezek alatti technikában nincs nagy különbség. Érdekes, hogy a hódfogakra emlékeztető hűtőmaszk a sötétzöld tesztautón valahogy élőben nem volt olyan zavaró, fehér fényezéssel lehet, hogy más lett volna a helyzet. Ízlésről nem lehet vitatkozni, az viszont biztos, hogy ezekkel az óriásvesékkel nagyobb tekintélye van a 4-esnek az utakon, általában akkor is lehúzódnak előle, ha nem is akarunk előzni.
Pedig a háromliteres, soros hathengeres turbómotorral nehéz megállni, hogy betartsuk a sebességhatárokat, ugyanis a százas gyorsulás mindössze 4,9 másodpercet vesz igénybe, így a legtöbb hot hatch már nem ellenfél. Igaz,
0,4 másodperccel így is rosszabb a gyorsulása, mint a 150 kilóval könnyebb 440i kupéé,
de ez nem fogja zavarni a tulajdonosokat, ugyanis egy kabriózás sokkal inkább szól a kényelmes túrázásról, mint az utolsó tizedmásodpercek lefaragásáról.
Cikkünk folytatódik a második oldalon, kérjük, lapozzon!