Idén nyártól több új biztonsági felszerelést is kötelező jelleggel be kell szerelni minden új autóba. Ezek egyike a sávtartó, ami figyelmeztet, ha a vezető átlépi a felfestett útburkolati jelet – szaggatott vagy záróvonalat –, illetve képes az autók sávban tartására is - írta a Vezess.hu.
A sávelhagyásra figyelmeztető rendszernek
65 és 130 km/h-s, míg az aktív sávtartó berendezésnek 70 és 130 km/h-s sebesség között kell működnie, és legalább 30 centiméterrel a felfestett jelen áthaladáskor hallható, vagy érezhető jelzést adni, illetve visszakormányozni az autót a felfestések közé. Szerencsére a rendszer felülbírálható, ha az autó magától menne rossz irányba, a sofőr bármikor könnyedén átveheti az irányítást.
Szintén kötelezővé válik az automatikus sebességkorlátozó,
ami táblák, térképadatok, és a GPS információi alapján határozza meg az autó sebességét. Persze, ez is felülbírálható, padlóig nyomva a gázpedált nem fog megtorpanni az autó, hanem gyorsul, ameddig a vezető akarja, illetve ameddig a motor erejéből telik.
2022-től automatikusan vészfékeznie is tudnia kell egy új autónak,
szembejövő autó, kerékpár vagy gyalogos esetén is.
Idén nyártól a feketedoboz is kötelező lesz,
de az aggódóknak jó hír, hogy az utastérben zajló beszélgetéseket nem rögzíti. A rendszernek kikapcsolhatatlannak kell lennie, de egyszerre csak kevés adatot tárol, amit folyamatosan újra és újra felülír, az aktuális menetadatokkal.
Ha baleset történik, a feketedobozból kinyerhető az autó sebessége, a biztonsági, vezetőtámogató rendszerek állapota, a fékpedál és a kormány állása, a biztonsági övek állapota, és tengernyi, a baleset okainak megállapításához szükséges információ.
A sofőrt figyelő kamerarendszer
is idén nyártól lesz kötelező, amitől szintén a balesetek csökkenését várják. A rendszernek úgy kell felismernie, hogy fárad a sofőr, vagy elkalandozik a figyelme, hogy közben nem tárolhat olyan adatot, ami alapján azonosítható a vezető. A berendezés a szemmozgás mellett egyéb adatokat is figyel – a rövid időn belül többször aktiválódó sávelhagyást jelző rendszer is ilyen – és ha szükséges, figyelmezteti a sofőrt, hogy ideje pihenőt tartania.
Hamarosan várható, hogy beépített alkoholszonda is kerül az autókba,
hogy csökkentsék az ittasan okozott balesetek számát. A rendszer addig nem indítaná el a járművet, míg a vezető nem produkál negatív alkoholtesztet.