A kétütemű motorok rocksztárja - Yamaha RD250 (1977) veteránteszt

Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Bár a korai, lekerekített tankosok látványosabbak, a megjelenés így is karakteres. Az öntött kerekek a 70-es évek végén nagyon modern dolognak számítottak
Vágólapra másolva!
Ugyanúgy benzin-olaj keveréken él, és minden főtengelyfordulatra végrehajt egy munkaütemet, mint a korszakot nálunk meghatározó MZ-k és Jawák. Ám a japán csodamotor, amire oly sokan vágytak a szögesdrót innenső oldalán, teljesen más ligában játszik, és szürreális előadásra képes – feltéve, hogy tisztességesen pörgetik. Kipróbálunk egy szépen felújított RD250-et a korábbi, léghűtéses szériából.
Vágólapra másolva!

Bár Európában már más szelek fújtak, a '70-es évek japán motorkerékpár iparában javában tombolt a kétütemű-láz (sőt, még a kei car nevű apró autócskákat is nagy számban érintette). A Honda kivételével az összes márkának volt ilyen 250-es kétkerekűje, és vérre menő küzdelmet vívtak a vevők kegyeiért. Versengésük ráadásul szó szerint értendő, esetünkben például az RD, vagyis Race Developed név arra utal, hogy a Yamaha kétütemű fejlesztései 1957 óta számos versenyen brillíroztak, ezeket a sikereket pedig igyekezett a márka a szériagép-eladásaiban is kamatoztatni.

Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt

Műszaki műremek a 250-es kategóriában

1973-ban dobták piacra bemutatónk főszereplőjét, az RD250-et, a Suzuki támadásait sikeresen visszaverő YDS7 utódjaként. Az YDS sorozatnak egyébként van magyar vonatkozása is, a Pannónia P20 megtervezésekor ugyanis részben e család korai modelljeit vették alapul a csepeliek a '60-as évek közepén. Bár a másolás túl erős kifejezés lenne, tagadhatatlan a műszaki és formai hasonlóság. A Yamaha amúgy először 1972-ben gyártott rezgőszelepes vezérlésű kétüteműt az RD-család első tagjánál, a 350-esnél, amely különolajozást és hengerenkénti egy-egy karburátort is kapott.

Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt

Ezt a rendszert a kisebbik, negyedliteres új modell is megkapta, amelyből a mérnökök 30 lóerőt tudtak kicsikarni,

végsebessége pedig a kategóriában szédítő 160 km/h volt. Ezeken kívül az RD250
elektronikus gyújtása, merev és könnyű dupla bölcsőváza, hatfokozatú váltója és sportos, természetesen fordulatszámmérős műszerfala is hamar felkeltette a benzinvérűek figyelmét. Az első, elöl tárcsafékes változat a Bike Magazine 1975-ös összehasonlító tesztjén szinte az összes kihívóját (Kawasaki, Honda, Suzuki, Ducati, CZ és MZ) legyőzte, igaz a Kawasakival holtversenyben nyert.

Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt

Természetesen a Yamaha nem ült a babérjain, folyamatosan fejlesztett, az altípusokat pedig az ábécé betűvel jelölték. 1976-ban a C-modellen jelent meg először a formája miatt „koporsótanknak" csúfolt szögletes tartály, egy évvel később a D-széria öntött könnyűfém felniket, hátsó tárcsaféket és ülésvégi idomot kapott, 1978-ban pedig megérkezett az indítómotoros kivitel, az RD250E. 1980-ban a léghűtést is lecserélték, megjelent a 35 lóerőre izmosított RD250LC (Liquid Cooled), miközben egyes piacok zajnormához a hatfokozatú váltó végáttételének átdolgozásával próbáltak alkalmazkodni.

Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt

Kéthengeres Pannónia helyett akadt horogra

Egy 1983-as brit rendelet azonban szinte kivégezte az RD sorozatot az egyik legnagyobb piacán: a kezdő jogosítvánnyal vezethető motorok maximális hengerűrtartalmát 250-ről 125 köbcentire szállították le. A nyugati világban a szigorodó károsanyag kibocsátási szabályok általánosságban is egyre jobban korlátozták a kétüteműeket (persze a kismotorok kivételével), de az RD-t így is egészen 1987-ig sikerült életben tartani. Nálunk újonnan felbecsülhetetlen kincs volt egy ilyen gép az MZ-k és társaik között, de jellemzően csak a rendszerváltás után, használtan hoztak be kétütemű Yamahákat.

Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt

A mi tesztpéldányunk D-változat, szögletes tartállyal, két tárcsafékkel és könnyűfém kerekekkel. Jelenlegi tulaja egy Pannónia P21-et ment beszerezni Debrecenbe, ott látta meg, majdnem készre restaurált állapotban.

Meg is akarta vásárolni, de akkor még a gazdája bízott abban, hogy be tudja fejezni, így nem adta el.

Fél évvel később aztán mégis kötélnek állt, és egy halom vadonatúj alkatrészt is adott a motorhoz. Azóta a tulaj mindössze néhány próbaútra vitte el, és alig tett bele többet 100 kilométernél, fontos cél a sötétszürke Yamaha tökéletes, lényegében szalonállapotának megőrzése.

Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt

Szerencsére azért volt lehetőségünk próbakörre vinni, még ha meg is kellett dolgozni érte: ennek a szériának nincs indítómotorja, a hosszú állás miatt csak tucatnyi rúgás után kelt életre. Fantasztikus a
hangja, nyers, harapós, a szívászaj pedig külön élmény, azonnal egy motorverseny startvonalára képzeljük tőle magunkat. Ahogy megmarkoljuk a kormányt, érezhető a nagyfrekvenciájú „zizegés", a hideg alapjárat kicsit darabos, de gyorsan kisimul, és melegen már az indítás is gyerekjáték. A nyereg széles és kényelmes, a kormányt jó szögben ívelték, tényleg kellemes a kompakt RD-n ülni.

Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt

5000/perc fölött kezdődik a tűzijáték

Szűk a váltó fokozatkiosztása, rövid, de határozott mozdulatokkal lehet kapcsolgatni. Vigyázat, irtó pörgős a motor, a legkisebb gázmozdulatra is vehemensen reagál, könnyű véletlenül egy kerékre emelni! Egyesben-kettesben a fordulatszám villámgyorsan felugrik a 7000-7500-as tartományba, gyorsan tovább kell váltani. A harmadik fokozat valamivel hosszabb, de csak a negyedikben kezdenek megnyugodni a dolgok, az ötödik pedig már országúti, és a hatodik már alig hosszabb nála. Sokáig bírja a pörgetést a kéthengeres, 4000 felett kezd feléledni, de igazán szépen 6000/perctől szól.

Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt

Persze, ha nem akarjuk, nem kell forgatni, 3000 körül is jól elvan, és 5000/perc körüli fordulatszámon könnyen tartja a 120 km/h-s utazótempót. Kellemes meglepetés volt a teljesen átlagos, közepes feszességű futómű; egyenesben rendíthetetlenül fut, még kanyarokban lassításnál is rettentően stabil. A dönthetőség kiváló, a fékrendszer pedig meglepően hatásos, a két nagy tárcsa gyorsan és biztonságosan állítja meg, a motor szinte horgonyt vet a betonba. Sokat elárul a képességeiről, hogy 6,6 másodperces százas sprintidejével a legtöbb mai autót faképnél hagyja ez a 45 éves masina.

Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt
Yamaha RD250 (1977) veteránteszt

Való igaz, hogy nem a legtakarékosabb, miként az is, hogy nem a grafitszürke, szögletes tankos kivitel nem éppen a legmutatósabb RD250 változat - a lekerekített tartályos narancs, kék vagy piros korábbi kiadások látványosabbak. Ugyanakkor a vezetési élmény így is hibátlan,

a pörgetve megérkező teljesítmény és hozzá a vészjósló kétütemű motorhang könnyen függővé tehet,

a másfél mázsás gép kezessége pedig hab a tortán. Veteránként ezek a rezgőszelepes Yamahák rég megtalálták a maguk rajongótáborát, így az áraik is egészen máshol járnak, mint a korabeli négyütemű 250-eseké.

Műszaki adatok - Yamaha RD250 (1977)

Motor: kétütemű, kéthengeres, léghűtéses. Hengerűrtartalom: 247 cm3. Furat x löket: 54,0 x 54,0 mm. Kompresszióviszony: 6,7:1. Teljesítmény: 30 LE, 7500/perc fordulaton. Nyomaték: 28,4 Nm, 7000/perc fordulaton.

Erőátvitel: hatfokozatú váltó, többtárcsás olajfürdős kuplung, lánchajtás.

Felfüggesztés: elöl teleszkóp-, hátul lengővilla, hidraulikus lengéscsillapítással. Elöl-hátul hidraulikus tárcsafékek.

Felépítés: hegesztett dupla acél-bölcsőváz. Hosszúság x szélesség x magasság: 1995 x 830 x 1085 mm. Tengelytáv: 1325 mm. Tank: 16,6 l. Saját tömeg: 152 kg.

Végsebesség: 160 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 6,6 s.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil májusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!