A Mercedes nyilvánosságra hozta a Drive Pilot németországi értékesítésének részleteit. A feltételesen automatizált, 3-as szintű önvezetésre képes rendszer május 17-től rendelhető extraként az S-osztályhoz nettó 5000 euróért (1,9 millió forint), az elektromos EQS-hez pedig nettó 7430 euróért (2,8 millió forint, azért több, mert meg kell venni hozzá a Driver Assistance Plus csomagot is). Ezzel
a Mercedes az első olyan autógyártó a világon, amely rendelkezik a feltételes automatizált vezetéshez szükséges nemzetközi tanúsítvánnyal, és kínál is ilyen rendszert a sorozatgyártású járműveihez.
Bár korábban is voltak olyan autók, amelyek a hardverüket tekintve alkalmasak lettek volna a 3-as szint elérésére (pl. a 2018-ban debütált Audi A8), de a tesztelési és engedélyeztetési folyamatok ezeknél még nem értek véget.
Mi az a 3-as szintű önvezetés?
A SAE szabvány szerint az automatizált vezetési funkció a megfelelő feltételek teljesülése esetén átveheti a jármű irányítását, azonban emberi sofőr továbbra is szükséges a járműbe. Neki mindig készen kell állnia arra, hogy visszavegye az irányítást a jármű felett, amikor a "robotpilóta" beavatkozásra szólítja fel. Erre 10 másodperce van a Mercedesnél.Nem képes arra, hogy a navigációba betáplált útvonal alapján A-ból B-be elvigye az utasokat, de többet tud minden, ma piacon lévő, 2-es szintű rendszernél. Ugyanis lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy bizonyos körülmények között (sűrű forgalomban vagy dugóban) a rendszernek
teljesen átadják a vezetést egyes autópálya-szakaszokon, igaz, csak 60 km/h sebességig.
Ekkor a sofőr akár pihenhet vagy dolgozhat is, és nem kell folyamatosan az utat figyelnie. Ez Németországban, ahol az autópálya-torlódások a mindennapi élet részét képezik, különösen hasznos és pihentető funkciónak ígérkezik.
A Drive Pilot aktiválása után a rendszer szabályozza a sebességet és a távolságot, és az autót a sáv közepén tartja. Természetesen az útvonalon előforduló eseményeket és a közlekedési táblákat is elemzi és figyelembe veszi, és a váratlan közlekedési helyzetekre is önállóan reagál, például sávon belüli kitérő manőverekkel vagy fékezéssel. Arra is képes, hogy egy balesethez érkező, megkülönböztető jelzéssel rendelkező beavatkozó járműveknek félrehúzódással utat biztosítson.
A robotpilóta a meglévő vezetéstámogató rendszerek érzékelő-technológiájára épít, de további szenzorokat is tartalmaz, amelyek nélkülözhetetlenek a biztonságos működéshez. Ide elsősorban a radar, a lidar (lézeres távolságérzékelő) és a kamerák tartoznak, de az ultrahang és a nedvességérzékelők is értékes adatokat szolgáltatnak.
Természetesen a 3-as szintű automatizált vezetés olyan rendszertervezést igényel, amely lehetővé teszi a meghibásodások biztonságos kezelését. Redundáns, másodlagos alrendszert kaptak a fékrendszer, a kormányzás, az áramellátás, valamint az érzékelőtechnológia egyes részei, amelyek a környezet megfigyeléséért és a menetdinamikai számításokért felelnek. De az akkumulátor, a kormánymű szervomotorja, a kerékfordulatszám-érzékelők és az adatok kiszámításához használt különféle algoritmusok is redundáns kialakításúak. Tovább növeli a biztonságot, hogy a szenzortechnológia egyes részei funkcionálisan is átfedésben dolgoznak egymással, mivel különböző fizikai koncepcióikkal (pl. optikai, ultrahangos, rádióhullámos távolságérzékelők) jól kiegészítik egymást.
Egy esetleges meghibásodás esetén a jármű manőverezhető marad, lehetővé téve a Drive Pilot számára, hogy biztonságos átadja az irányítást a vezetőnek.
Ha a sofőr a maximálisan kiszabott 10 másodpercen belül nem tesz eleget a kérésnek (például rosszullét miatt), az önvezető rendszer vészleállítást hajt végre
úgy, hogy a többi közlekedő számára is biztonságos legyen.
A Drive Pilottal felszerelt Mercedesek pontos helyét egy nagy pontosságú helymeghatározó rendszer adja meg, amely sokkal erősebb, mint egy hagyományos GPS. A lidar, kamera, radar és ultrahang szenzorok által gyűjtött adatokon kívül a robotpilótának egy HD-felbontású digitális térképre is szüksége van, amely háromdimenziós képet ad az útról és a környékről, az út geometriájáról, az útvonal jellemzőiről, a közlekedési táblákról és a különleges eseményekről (pl. balesetek vagy útmunkák).
Ez a nagy pontosságú térkép többek között abban különbözik a navigációs eszközökhöz készült térképektől, hogy
a pontossága centikben, nem pedig méterekben mérhető,
valamint részletesen ismeri a csomópontokat is. A térképadatokat háttér adatközpontok tárolják és folyamatosan frissítik. Minden Drive Pilottal szerelt Mercedes a fedélzetén is tárol egy ilyen térképet, amelyet folyamatosan összehasonlít a felhőben tárolttal, és szükség szerint frissíti. Mindez lehetővé teszi a stabil és pontos pozicionálást, függetlenül az olyan tényezőktől, mint az árnyékok vagy a piszkos érzékelők.
Mérnökök, jogászok, megfelelőségi vezetők, adatvédelmi és etikai szakértők sokasága dolgozott együtt a fejlesztés során, hogy az új technológia a jogszabályoknak megfelelő módon kerüljön forgalomba. A közúti forgalmat szabályozó törvénynek a 3-as szintű önvezető rendszerek számára történő 2017-es megnyitásával
Németország lett az első ország, amely jogi alapot teremtett a technológia rendeltetésszerű használatához,
de csak 2021 elején lépett életbe az a műszaki engedélyezési előírás, amellyel egy ilyen önvezető rendszer a közútra kiküldhető Európában. Ezzel a lehetőséggel elsőként a Mercedes élt, így a stuttgarti gyártó lett az első autóipari vállalat a világon, amely megfelel az ENSZ 157. számú előírásának, amely a 3-as szintű önvezető rendszerekre vonatkozó szigorú jogi követelményeket részletezi.