A keleti blokk legvágyottabb kismotorja - Simson S51 Enduro (1986) veteránteszt

Simson S51 Enduro
Az első és második generációs Enduróból összesen 160 000 darab készült, magából az S51 szériából közel 1,3 millió
Vágólapra másolva!
A nyolcvanas években a vágyak netovábbja volt mifelénk egy új Simson S51, különösen a fiatal srácok körében. Aki igazán menő akart lenni a gyárilag terepes változat nyergébe ült. Sok évvel később a nosztalgiahullám nálunk és még inkább Németországban népszerűvé tette a kétütemű NDK kismotor megmaradt példányait, így asztán pár tízezer forintról félmillió fölé katapultáltak az Endurók árai.
Vágólapra másolva!

A fegyvergyárként indult Simson az 1970-es évek derekára kifuttatta korábbi madaras sorozatait (Spatz: veréb, Sperber: pacsirta, Habicht: sólyom), egyedül a Schwalbe (fecske) robogó maradt, mint az 1974-ben bevezetett S50 kortársa. Utóbbi alapjaiban új konstrukció volt, igazi „nagymotoros" megjelenéssel, de technikája nagy részén osztozott az elődökkel; 1980-ban aztán a modernebb S51 váltotta le. Ennél megmaradt a régi váz, kerék és a nyereg, de más kezelőszerveket és lámpát kapott, a motorja pedig átalakult: a fedelek szögletesebbek lettek, a hengerfej és a hűtőbordák is megváltoztak.

Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro

Újdonság volt a primer hajtás fedelére öntött szám (3-as vagy 4-es), ami a sebességfokozatok számára utalt. Több változat is készült párhuzamosan, az S51 N volt a 2,75 lóerős, 40 km/h-s végsebességű alapmodell, az S51 B-t pedig irányjelzőkkel is felszerelték. A csúcson az S51 B Electronic állt, indexekkel, négyfokozatú váltóval és tirisztoros gyújtással. 1983-tól jött az S51 C (Comfort) kivitel, a B alapjain fordulatszámmérővel és halogén fényszóróval. Nem sokkal a német újraegyesítés előtt, 1989-ben tértek át a 12 voltos elektromos rendszerre, és minden változat négysebességes lett.

Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro

Túlélte az NDK megszűnését, de nem sokkal

A minket legjobban érdeklő S51 Enduro 1981-ben jelent meg, teljesítménye, váltója és rugózása is az alapgépekből jött, de két hosszanti rúddal merevebb lett a váz, megemelték a kipufogót, behajtható berúgókart, terepmintás gumikat, keresztbordás ülést, állítható feszességű hátsó rugóstagokat és emelt kormányt szereltek rá. Eleinte csak ezüstszürkében árulták, később más színekkel bővítették a terepes gép kínálatát. Strapabíró, egyszerű és könnyen javítható kismotor volt a Simson, amely nemcsak KGST-szerte lett az 50 köbcentisek ásza, hanem egy időben még nyugaton is kedvelték.

Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro

Amúgy a gyártó a nyolcvanas években csak egyetlen alapjaiban új modellsorozatot mutatott be, mégpedig a Schwalbe utódjának szánt SR50, illetve SR80 robogót 1986-ban,

továbbra is kétütemű motorral és mechanikus váltóval. A klasszikus S51 széria a rendszerváltást, a keleti piacok elvesztését és az ázsiai (használt) kismotorok benyomulását egy ideig túlélte, 1990-ig gyártották, majd a főleg külsejében modernizált S53 váltotta le. Közben privatizálták a gyárat és nehéz idők következtek Suhlban, megjelentek a kínálatban az átcímkézett olasz és távol-keleti típusok, aztán 2002-ben eljött a vég, leállt a termelés.

Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro

Hozzánk is ezres nagyságrendben érkeztek az S51-esek, de sosem volt belőlük elég, óriási volt a kereslet – annál is inkább, mert ez volt a keleti blokk legjobban használható, és legmegbízhatóbb kismotorja. Minden változat kapható volt, sőt, a magyar piacra külön modellt is terveztek S51 N-H néven. Ezt még jobban lecsupaszították, kürt helyett csengőt tettek rá, nem volt hátsó lábtartója, csomagtartója, üléskapaszkodója, és elhagyták a sebességmérőt is. Sokan honfitársunk keletnémet munkája végeztével kismotort hoztak haza, vagy alkatrészeket, esetleg Pneumant oldaldobozokat.

Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro

Utolsó csavarjáig felújították az Endurót

Tesztmotorunk 1986-os évjáratú, tehát még 6 voltos, de mint gyári Enduro eleve négyfokozatú váltóval és tirisztoros gyújtással készült. Viharverten érkezett egy nagy motorgyűjteménybe, minden porcikáján akadt javítanivaló. Teljesen szétszedték, utána jöhetett a váz és a vasak homokszórása, a horpadások kijavítása majd a fényezés, a gyári Silbergrau (ezüstszürke) kód alapján. Krómoztatni kellett mindenét és átvezetékelték, a motorját felfúrták az első javítóméretre, plusz újak a lábtartók, a lámpafej, a sebességmérő, a kapcsolók, a markolatok, a fékek, a felnik, a küllők és az ülés is.

Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro

Olyan tehát ez a Simson, mintha vadonatúj lenne, a restaurálás óta alig futott pár kilométert. Hűvös időben megejtett próbánkon szívatóval néhány rúgás után életre kelt, bemelegedve készségesen vette a gázt - egészen nagymotoros hanggal.

Ugyanez igaz a vezetésére is, a markolatai komolyak, a nyereg kényelmes, és a magasított kormánnyal kellemes az üléspozíció.

Vonóékes szerkezetű váltója egész másként viselkedik, mint a háromsebességesek, határozott mozdulatokkal kell kapcsolgatni, az első fokozata épített úton zavaróan rövidnek tűnik, a többi kiosztása viszont már lényegesen jobb.

Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro

Nyugodtan elindulhatunk vele kisebb túrákra is, a kis egyhengeres szívesen forog és kellemesen nyomatékos, tartós utazótempója 50-55 km/h körüli. Könnyen és precízen kormányozható az S51, egyenesben és jó úton rendületlenül fut. Felfüggesztéseit kissé keménynek éreztük, részben azért, mert gyárilag is ilyen, részben pedig azért mert még nem koptak össze a darabjai. Az első villában nincs csillapítás, de akkora kátyút nem találtunk, hogy felkoppanjon; hátul két fokozatban állítható a lengéscsillapítós rugóstagok keménysége. Rossz hír, hogy a terepgumik lerontják a dönthetőséget.

Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro

Megsokszorozta árait a nosztalgia

Nevéhez illően az Enduro könnyű terepezésre is alkalmas, megvan hozzá a hasmagassága, az ereje és az abroncsai, ráadásul a lánca is tokozott, a motort azonban nem védi alulról semmi – természetesen szó sincs krosszgépről. Érezhetően gyengébb az első dobfék, mint a hátsó (néhányan utólag tárcsásra alakítják), de összmunkával azért kielégítően állítják meg a nem túl nehéz gépet. Emelt kipufogója testalkattól függően menet közben kicsit útban lehet, de látványos, és ugyanez igaz a fényszórót védő műanyag rácsra is: rontja ugyan az éjjeli világítást, cserébe kalandmotor-hangulatot ad szemből.

Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro

Egyre többen fedezik fel itthon újra a viszonylag könnyen fenntartható (van alkatrész, nincs műszaki vizsga), jópofa Simsonokat, viszont az olcsó vételek ideje már rég lejárt.

Ma a kínálat csúcsát jelentő Endurókat itthon 600-900 ezer forint között hirdetik, és igencsak megfogyatkozott a kínálat,

mert nagyon sok példányt kivittek Németországba, ahol az ilyen kivitelek árai a Mobile.de oldal hirdetései alapján 2000 eurótól indulnak és akár 4000 fölé is felkúszhatnak. Sok mezei 51-est utólag endurósítanak, az alkatrészpiacon kihívás kiszúrni a hitvány darabokat, de jó karban egy Simson ma is szórakoztató.

Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro
Simson S51 Enduro

Műszaki adatok - Simson S51 Enduro

Motor: egyhengeres léghűtéses kétütemű. Hengerűrtartalom: 49,8 cm3. Furat x löket: 38,0 x 44,0 mm. Kompresszióviszony: 9,5:1. Teljesítmény: 3,75 LE, 5500/perc fordulaton. Nyomaték: 5 Nm, 4800/perc fordulaton.

Erőátvitel: többtárcsás olajfürdős kuplung, négyfokozatú lábváltó, lánchajtás.

Felfüggesztés: elől teleszkóp, csillapítás nélkül, hátul lengővilla hidraulikus lengéscsillapítós rugóstagokkal. Elől-hátul mechanikus dobfék.

Felépítés: hegesztett acél gerincváz két merevítő rúddal. Hosszúság x szélesség x magasság: 1890 x 880 x 1195 mm. Tengelytáv: 1210 mm. Tank: 8,7 l. Saját tömeg: 78,5 kg.

Végsebesség: 60 km/h.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil júliusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!