Szakemberek szerint többórányi vezetési gyakorlatot is ki lehetne váltani a jövőben szimulátorokkal, ami biztonságosabb is, mint az éles helyzetek. Közben az oktatás és jogosítványszerzés feltételei is változtak. Ezekről a témákról beszélt Borbély Zoltán ügyvéd, közlekedési szakjogász az M1 Ma Este című műsorában.
Augusztus 1-jén szabálymódosítás történt, amely a digitalizáció felé tereli az autósiskolákat.
Eszerint változnak a jogosítványszerzés szabályai, a módosítások a tanulóvezetőket és az oktatókat egyaránt érintik. Jelenleg az egész rendszer digitalizációja zajlik, ami azon is látszik, hogy már minden tanulóról digitális vezetési kartont (DVK) kell majd tölteni és bejelenteni a Közlekedési Alkalmassági Központnál. „A vezetés megkezdése előtt legkésőbb két órával kell leadni, hogy a tanulóvezetők mely időintervallumban fognak közlekedni a közutakon az oktatókkal" – ismertette a közlekedési szakjogász. "A menetíró rendszer a taxisok által használt tachográfhoz hasonló, GPS-szel is rendelkezik, így lekövethető, hogy a tanulóvezető hol járt, és ott milyen sebességgel haladt" - tette hozzá.
A forgalmi vizsga előtt hat órával be kell jelenteni, hogy egy tanulóvezető hány órát és kilométert vezetett az oktatás során. Viszont a jogosítvány megszerzéséhez szükséges feltételek nem változtak:
továbbra is minimum 580 kilométert kell levezetni, legalább 30 gyakorlati óra (30 x 50 perc) alatt.
Ebből 29 óra az oktatás, és +1 maga a vizsga, utóbbin csak 11-12 km-t kell menni.
Ez többek között azt is jelenti, hogy a tanulók nemcsak valódi autón, de élethű számítógépes szimulátoron is gyakorolhatják a vezetést, aminek elszámolása percalapú lesz. Egyelőre
még nincs döntés arról, hogy ezzel ki lehet-e majd váltani a gyakorlati órák egy részét.
A közlekedési szakjogász úgy fogalmazott: a szimulátorok segítségével olyan válságszituációkkal is szembesülhetnek, amelyek a sofőrök reakcióidejét teszik próbára. Ezekbe a modern, több millió forintba kerülő berendezésekbe az erő-visszacsatolás és egyéb technológiák segítségével a fizika törvényeit is bele tudják táplálni, így az éles forgalomban nem tapasztalt, szimulált veszélyhelyzetekben is némi rutint szerezhetnek a tanulók.
A Technológiai és Ipari Minisztérium szerint a szimulátor használata csak opciós, az eszköz megvásárlása ugyanannyiba kerül, mint egy oktatóautóé, a fenntartása ugyanakkor jóval kedvezőbb.