Mindenkit meglepett a Dacia azzal, hogy a Párizs mellett megrendezett, a márka megújulását bemutató sajtórendezvényén bemutatta a Manifesto nevű tanulmányautót, amelyet a nagyközönség majd az októberi Párizsi Autószalonon láthat. Ehhez hasonlóan bátor autója még sohasem volt a Renault tulajdonában lévő román márkának, éppen ezért
sajnálatos, hogy a sorozatgyártására nem fog sor kerülni.
Viszont a Manifesto számos megoldása, stílusjegye és ötlete tovább él majd a jövőbeli Dacia szériaautókban, például a 2023-ban érkező Duster III-ban vagy az egy mérettel nagyobb, 4,6 méteres, 2024 végén érkező Bigsterben.
A Manifesto azt az átalakulást szimbolizálja, amely során a Dacia az olcsóból és egyszerűből, önmagában vonzó, vágyakozást keltő márkává szeretne válni. Olyan autógyártóvá, amit a dizájn, az egyszerű kezelhetőség, a csak a legszükségesebb felszereltségek megléte, az átlátható szolgáltatások és a kedvező ár-érték arány miatt választanak az emberek, nem pedig azért, mert nincs pénzük jobbra.
A tanulmányautó – amelynek tervezését idén januárban kezdték – egy
könnyű építésű, szélvédők, ajtók és oldalablakok nélküli kétüléses buggy,
nagyjából hasonló méretű és stílusú, mint az Ariel Nomad. David Durand, a Dacia nemrég kinevezett dizájnigazgatója azt mondta a csütörtöki sajtórendezvényen a kb. 3,6 méter hosszú Manifestóról, hogy „egy szuperkompakt méretű, szellős jármű, amely a természetbe született. Nagyszerű módja volt annak, hogy ötleteket gyűjtsünk a sorozatgyártásnak való megfelelés nyomása nélkül".
Elképesztő terepjáró-képességekkel rendelkezik az autó annak köszönhetően, hogy nagy a hasmagassága, óriási, 85 centiméter átmérőjűek a kerekei, és könnyű a karosszériája.
Igazi különlegességnek számítanak a levegő- és defektmentes gumik,
amelyek állítólag az autó egész élettartamát kibírnák csere nélkül.
Teljesen vízálló a belső tér, akár slaggal is ki lehet tisztítani, ha elkoszolódott. Jó ötlet, hogy a levehető üléshuzatokat akár hálózsákként is lehet használni, és az is, hogy a műszerfal parafa-gumi borítása alkalmas arra, hogy gombostűvel jegyzeteket rögzítsünk hozzá, de akár papírtérképet is, ha térerő híján épp nem működik a navigáció. Saját fedélzeti infotainment rendszer nincs, a vezető a saját okostelefonját csatlakoztathatja az autóhoz.
A YouClip nevű fejlesztés az, amiről már biztosan lehet tudni, hogy átkerül majd az egy év múlva bemutatásra kerülő új Dusterbe. Ez egy
multifunkciós rögzítési pont a műszerfalon,
amihez különböző fogasokat, pohár- és telefontartókat lehet csatlakoztatni. Szintén megjelenik majd a jövő Daciáiban (a külső, fényezetlen védőbetéteket készítik majd belőle) a Starkle nevű műanyag, amiből a Manifestő számtalan külső alkatrésze készült. Ennek az a különlegessége, hogy 20 százalékban újrahasznosított műanyagból készül, és érdes, őrleményes jellegű a mintázata és a tapintása.
Csak annyit árultak el a bemutatón a Manifesto hajtásáról, hogy belső égésű és elektromos is lehet, állítólag még az utóbbi változatban is mindössze 720 kg a kocsi tömege. Jó ötlet, hogy a hátul elhelyezett akkumulátor lecsatolható, így más dolgokat is el tudnak látni árammal, de még az egyetlen fényszórót is ki lehet pattintani, és reflektorként használni, például egy barlangászás alkalmával.