Ellentmondásnak tűnhet, hogy a Joggert a román autógyártó vezetői minden idők legbiztonságosabb Daciájának nevezik, miután a hétüléses kombi mindössze egycsillagos biztonsági minősítést kapott a múlt héten (a minimum nulla, a maximum öt csillag) az autók töréstesztjét végző, gyártóktól független EuroNCAP szervezettől. Ez már elég rossz eredménynek tűnik ahhoz, hogy sok potenciális vásárlót elbizonytalanítson abban, hogy egyáltalán beültetné-e magát és hat családtagját ebbe az autóba.
Persze a Dacia vezetői sem a levegőbe beszélnek, amikor a Joggert a legjobb védelmet adó típusuknak nevezik, hiszen az EuroNCAP adatlapjából kiderül, hogy
a felnőttek utasvédelmére a hiányzó első térdlégzsák ellenére is 70%-os, gyermekek utasvédelemre 69%-os értékelést kapott az autó,
ami önmagában négy-, illetve háromcsillagos eredményt érne. Persze ezek sem kimagasló értékek, de elfogadható szintet képviselnek, és összevethetőek azoknak a 4-5 éves használt családi autóknak az eredményeivel, amelyek nagyjából egy árban vannak az újonnan is olcsó Joggerrel. A harmadik vizsgált területre, a gyalogosvédelemre 41%-t kapott az autó a motorháztető kemény pereme miatt, ami két csillagot érne az EuroNCAP szerint.
A Dacia pechje az, hogy hiába viszonylag masszív az utascella, és működnek jól a programozott gyűrődőzónák, a végső értékelésbe beleszámítják a meglévő vezetéstámogató rendszereket és aktív biztonsági eszközöket is, ezekből pedig a Dacia csak szinte csak a legszükségesebbeket tartalmazza.
Nincs benne például kormányozni képes sávtartó és fáradtságfigyelő rendszer, és az egyébként hatékonyan működő, radaros automatikus vészfékezője is csak a járművekre reagál, a gyalogosokat és kerékpárosokat figyelmen kívül hagyja. Nem rendelhető a Joggerhez adaptív tempomat sem (csak távolságtartásra képtelen normál), és a sebességhatárolót is manuálisan kell beállítani, mert a sebességhatárokat figyelő táblafigyelő is hiányzik. Igaz, holttér-figyelő viszont rendelhető, de arra nem jár plusz pont az EuroNCAP-nél.
Asszisztens rendszerekre így összességében csak 39%-ot kapott a Jogger, ami 1 csillagnak felel meg.
Az aktuális EuroNCAP rendszerben minden autó legfeljebb olyan összesített értéket kaphat, mint amilyen a legrosszabb részeredménye, ami megmagyarázza a Jogger heves vitákat kiváltó egycsillagos eredményét.
Azért kapott rosszabb a minősítést, mint a 2021-ben tesztelt, kisebb, ötszemélyes, kétcsillagosra értékelt testvérmodellje, a Sandero, mert nem rendelkezik biztonsági öv becsatolására emlékeztető rendszerrel a harmadik üléssorban, emiatt az asszisztens rendszerei 42 helyett csak 39 százalékos eredményt értek el (az egy-, illetve kétcsillagos minősítés határa a 40%-nál található).
„Ez a mi döntéseink eredménye. A harmadik sorba azért nem építettünk be biztonsági öv becsatolására emlékeztető jelzőrendszert, mert amikor az üléseket ki akarják venni, akkor szét kellett volna választani, majd újra összedugni néhány elektromos csatlakozót" - nyilatkozta az angol Autocar magazinnak Marc Suss, a Dacia műszaki részlegének alelnöke. „Ezt nem az, amit mi alapvető szükségletnek nevezünk.
Úgy döntöttünk, hogy az autóinkat a lehető legegyszerűbbre tervezzük az ügyfeleink számára.
Minden alkalommal, amikor új modellt dobunk piacra, az a valaha volt legbiztonságosabb Dacia. Például sokkal biztonságosabb a Jogger, mint a régi Loganunk és más autóink. Még a piacon lévő autók többségéhez képest is olyan szintű biztonsági funkciókkal láttuk el, amelyek messze meghaladják az átlagot."
A román gyártó filozófiája régóta az, hogy kihagyja a járműveiből a szükségtelen vagy nem kötelező elemeket, annak ellenére, hogy egyre nagyobb nyomást gyakorolnak rájuk a biztonsági szervezetek.
A vásárlók számára nem vonzó vagy szükségtelen funkciók elhagyása az „intelligens tervezés" stratégia részét képezi,
amely a cég szerint lehetővé teszi az iparág korábbi rendjének megváltoztatását olyan mérföldkőnek számító modellekkel, amelyek az olcsóságra, az egyszerűségre, a takarékosságra, a fenntarthatóságra és a tartósságra összpontosítanak. Úgy tűnik, hogy bevált a stratégiájuk, a Sandero például évek óta a legnagyobb darabszámban eladott autónak számít Európában, a magánvásárlók körében.
A Magyarországon 5,699 millió forintos alapáron kínált Joggert is úgy tervezték, hogy költséghatékony legyen a gyártása,
ezért műszakilag alig különbözik a Sandero és a Logan modellektől, és egyelőre csak egyféle motorral és váltóval lehet kapni (igaz, van benzines és benzines-gázos kivitele, jövőre pedig jön a full hibrid is). Még a nem LED-es hátsó lámpáit is olyanra tervezték - függőlegesen, a csomagtérajtótól elkülönítve helyezkednek el -, hogy a legolcsóbb legyen gyártani őket, az ajtók alsó részén pedig matricák helyettesítik a hagyományos műanyag védőelemeket.
Lionel Jaillet, a Dacia termékteljesítményért felelős alelnöke a következőket mondta az Autocarnak: „a vásárlók igényei változnak. Egyre többen értenek egyet a Dacia gondolkodásmódjához, amely a lényegre törekszik. Több egyszerűséget és alacsonyabb árakat akarnak. A következő kihívásunk az, hogy újrafogalmazzuk a C-SUV szegmens lényegét, amely egy hatalmas és igen jó profittermelő kategória az európai piacon. Úgy gondoljuk, hogy van egy jó receptünk a kihívásaira" - utalt a hamarosan érkező, Dustert váltó Bigster szabadidő-autóra az alelnök. Vevőként ugyanakkor tisztában kell lenni azzal, hogy a spórolás lemondásokkal is jár.
Valójában nem is törték össze
A Joggert nem is töréstesztelte az EuroNCAP, az eredményét a Sandero Stepway-éből számították ki, amit azért tehettek meg, mert a két autó azonos padlólemezre épül (CMF-B), és a B-oszlopig teljesen megegyezik. Persze ettől függetlenül megkérdőjelezhető a szervezet döntése, mert a B-oszlop mögött teljesen más a két autó karosszériája, és a Jogger kb. 200 kilóval nehezebb is, ami már módosíthatja a karosszéria energiaelnyelő zónáinak hatékonyságát, és így a frontális törésteszt eredményeit.