Drágább Porsche létezik, de jobban vezethető aligha – Porsche 718 Cayman GT4 RS menetpróba

Porsche 918 Caxman GT4 RS
Vágólapra másolva!
A Hungaroringen próbáltuk ki a 718 Cayman sorozat csúcsmodelljét, a hathengeres, őrülten pörgős szívómotorú GT4 RS-t. Mint kiderült, ez a márka valaha volt egyik legvadabb szériaautója, afféle búcsúajándék a rajongóknak az elektromos átállás előtt.
Vágólapra másolva!
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS

A középmotoros 718 Cayman mindig is titkos tipp volt a Porsche-vásárlók körében, hiszen a farmotoros 911-esnél kevesebb pénzért kínál még jobb egyensúlyt és agilisabb viselkedést a kompakt méreteinek és a jobb súlyelosztásának köszönhetően. Persze vannak hátrányai is a legendás testvérhez képest, például nincsenek hátsó ülései, az alapmotorjai mindössze négyhengeresek, a hátsó kerekeknek nincs akkora tapadása kigyorsításkor, mert a nehéz motor nem fölöttük, hanem előrébb van. Eddig mesterségesen távol tartották a nagy testvértől, nehogy kiderülhessen, mire is képes a kis középmotoros a házon belüli csatában. Ezért van az, hogy teljesítményskálában igen kicsi az átfedés a 718 Cayman és a 911 között: az eddigi legvadabb Cayman, a GT4 mindössze 35 lóerővel erősebb, mint a leggyengébb 911-es, a 385 lóerős alap Carrera.

Végre megkapta a motort, amit megérdemelt

Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS

2018-ban valaki mégis feltette a kérdést Weissach-ban, a Porsche fejlesztőközpontjában: „mi lenne, ha betennénk a 911 GT3 versenygénekkel rendelkező szívómotorját a Caymanba?"

Állítólag a döntéshozókat csak addig kellett győzködni, amíg ki nem próbálták az első prototípust a cég saját tesztpályáján.

Utána azonnal zöld jelzést kapott a projekt, amely a Porsche valaha volt egyik legvadabb utcai autóját eredményezte. Talán az igazgatótanács is felismerte, hogy a jelenlegi Cayman nyugdíjazása (a tíz éve gyártásban lévő modell utóda elektromos lesz), a közelgő elektromos átállás és az Euro 7-es környezetvédelmi norma bevezetése előtt ez az utolsó pillanat, amikor egy ilyen kompromisszummentes, analóg sportautó még elkészülhet.

Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS

Andreas Preuninger, aki 1999 óta minden GT Porsche fejlesztését vezette, állítólag csak „vad gyerek"-ként szeret hivatkozni legújabb alkotására, ami sokatmondó egy olyan embertől, akinek a szériaautók nürburgringi körrekordját (6:38) tartó, 700 lóerős 911 GT2 RS-t is köszönhetjük. Egyébként az új 718 Cayman GT4 RS 7:09 perces köridőre képes a Zöld Pokolban, vagyis

a 718 Cayman GT4-nek több mint 23 (!) másodpercet ad,

és az azonos motorú, de a szélesebb gumikkal, összkerék-kormányzással és igényesebb első futóművel rendelkező 911 GT3-astól is csak 9 másodperccel marad el. Mit mondjak, nem sokáig gondolkoztam, amikor a Porsche egy tesztvezetésre hívott a Hungaroringre, ahol többek között a Caymanok királyát is kipróbálhattam.

Mit tud a technika?

Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS

A 718 Cayman GT4 RS négyliteres, hathengeres boxermotorja mindenben megegyezik a 911 GT3 motorjával, csak azért gyengébb 10 lóerővel, mert a far- helyett középmotoros elrendezés miatt hosszabb és kacskaringósabb (hiszen a hátsó tengelyt és a diffúzort is ki kell kerülnie) kipufogót kellett hozzá tervezni, ami nagyobb ellennyomással rendelkezik. Persze erőhirányra így sem lehet panaszkodni, kereken 500 tagot számlál az ülések mögött tomboló ménes (8400-as fordulatszámnál), a nyomaték pedig 450 Nm (6750-nél).

Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS

80 lóerővel, illetve 20 Nm-rel veri a GT4-est, részben annak köszönhetőn, hogy a maximális fordulatszám 8000 helyett 9000 lett, és a friss levegőt már nem az ajtók mögötti kopoltyúkon, hanem a hátsó oldalablakok helyére tett csöveken át szívja magába a motor. Ez nem csak jobb gázreakciókat eredményezett, hanem izgalmasabb szívóhangot is.

Nem emlékszem, hogy ültem-e valaha közúti használatra engedélyezett autóban, ami hangosabb lett volna belül,

és mindezt úgy, hogy a szándékosan a 935-ösre emlékeztető kipufogócsövek hangja alig hallható. Ez volt az egyetlen a Hungaroringen kipróbált Porschék közül, amelyben nem hallottam a felvezető autóban ülő instruktor utasításait, pedig a maximumon volt a CB-rádió hangereje, és a tesztflottában volt egy 911 GT3 is...

Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS

Ahogy a többi RS-modellnél, nem lehet kézi váltót kérni, a 718 Cayman GT4 RS-t kizárólag hétfokozatú dupla kuplungos váltóval szerelik, mert ezzel jobb gyorsulást (100-ig kb 0,5 másodpercet hoz) és köridőt lehet elérni. Aki vezetett már PDK-s Porschét, az tudja, hogy felfoghatatlan a váltási sebesség fel- és lefelé is, és visszaváltásnál

a gázfröccsöt olyan precízen adagolja az elektronika, hogy arra még Walter Röhrl jobb lába sem képes.

Korábban sok kritika érte a Porschét amiatt, hogy túl hosszú áttételezést választ a Caymanok számára, ezért a GT4 RS-ben most az előző 911 GT3 RS rövidebb áttételű fogaskerekeit használják, így 150 km/h körül már kapcsolni kell a négyest.

Elküldték fogyókúrára

Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS

1415 kilót nyom a GT4 RS, 35-tel kevesebbet, mint a PDK-váltós GT4. A súlycsökkentést szénszálas karosszériaelemekkel (első sárvédők, első csomagtérfedél), vékonyabb üvegekkel és minimális zajszigeteléssel érték el. Egyébként a különbség 60 kiló lett volna, de bizonyos alkatrészeket nehezebbre kellett cserélni, hogy bírják a nagyobb teljesítményt, például a hatdugattyús első féktárcsa is nagyobb lett, már 390 mm az átmérője.

Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS
Porsche 918 Caxman GT4 RS

Aki akar, tovább is mehet a súlycsökkentéssel, de ehhez meg kell rendelni a 410 mm-es karbon-kerámia féktárcsákat 3,4 millió forintért, a kevlár üléseket 1,16 millióért, a titán bukócsövet és kipufogót, vagy a pillekönnyű magnéziumfelniket (4,7 millióért).

A cikk folytatódik a második oldalon. Kattintson tovább!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!