Hibrid Toyotából készült a világ egyik legkülönlegesebb halottaskocsija

halottaskocsi
Vágólapra másolva!
Abe Sinzó volt japán miniszterelnök holttestét egy különlegesen átépített Toyota Century-vel szállították a szeptember végén rendezett állami temetésen, de a Toyota más, kisebb típusai is népszerű alapnak számítanak a halottaskocsi-gyártók számára.
Vágólapra másolva!
halottaskocsi
halottaskocsi
Toyota Century
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi

Abe Sinzó volt japán miniszterelnök idén július 8-án merénylet áldozata lett, a temetését egy nagyszabású állami ceremónia keretében szeptember 27-én tartották. Utolsó útját egy állami tulajdonú Toyota Century halottaskocsival tette meg, amely a Toyota aktuális zászlóshajójának legújabb változatán alapult.

halottaskocsi
halottaskocsi
Toyota Century
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi

Nemcsak a Toyota-modellkínálaton belüli státusza, a hatalmas presztízse, hanem a színe is tökéletes választássá teszi a Centuryt halottaskocsinak. Ez ugyanis nem egy egyszerű fekete, hanem az a fajta, amelyet a hagyományos japán lakkozómesterek használtak a múltban: a Kamui nevű fényezés hét rétegből áll, ezek között van egy átlátszó bevonat is, amely fekete festéket is tartalmaz, hogy lakkfekete benyomást keltsen.

halottaskocsi
halottaskocsi
Toyota Century
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi

Kivételes mélységet és egyenletes fényt ad a fekete árnyalatnak a hagyományos japán lakkművészetből származó, háromszor elvégzett nedves csiszolás és polírozás, mivel eltünteti a legparányibb egyenetlenségeket is. A folyamat legvégén a karosszéria tükröződő bevonatot kap, hogy bármiféle fakóság vagy folt eltűnjön róla.

halottaskocsi
halottaskocsi
Toyota Century
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi

A halottaskocsi-változat jelentősen nagyobb az eleve igen hosszú, 5,335 méteres limuzin Centuryhez képest is, a 3,09 méteres tengelytávot jócskán 4 méter fölé növelték, miközben a hátsó túlnyúlás változatlan maradt. Jól sikerült a kettős hátsó ajtók integrálása a jármű hátulján, igaz, a hatalmas, vinillel borított koporsószállító felépítmény kitakarja a hátsó lámpák egy részét.

Ennél jobb alapot nem választhattak volna

A Century alapként használt harmadik generációja 2018-ban jelent meg, ebben a korábbi V12-es motort már egy korszerűbb és takarékosabb ötliteres V8-as motorral ellátott hibrid hajtáslánc helyettesíti, 431 lóerős csúcsteljesítménnyel. Egy temetésen nagy előny, ha a halottaskocsi a Century hibridhez hasonlóan kisebb távokat tisztán elektromos hajtással is képes megtenni, így kellemetlen szagokkal és füstöléssel nem zavarja a mellette sétáló gyászolókat.

A Landau masnik a régi kabriók elliptikus rugóit szimbolizálják Forrás: Autopian/BBC

Az állami Century halottaskocsin is megtalálhatók az ún. Landau masnik, amelyek a hátsó oldalpanelek díszítéséért felelnek. Ez egy utalás a klasszikus, részben nyitható tetejű Landau hintók elliptikus rugókkal megtámasztott zsanérrendszerére, de a krómozott fém elemek itt természetesen csak díszként funkcionálnak, mivel a Century tetejét nem lehet lenyitni. Egyébként az ehhez hasonló

stilizált, funkció nélküli, ívelt Landau masnik

először a kabriónak tűnő, műbőr borítású acéltetős autókon jelentek meg Amerikában, aztán ezek kikopásával a halottaskocsikra kerültek át, hogy elegánsabbá tegyék őket, és feldobják az unalmas látványt nyújtó, nagy fekete felületeiket.

halottaskocsi
halottaskocsi
Toyota Century
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi

Érdemes megemlíteni, hogy Japánban a 80-as, 90-es évekig nem az ilyen komor, nyugati stílusú halottaskocsikat használták a kegyeleti szertartásokon, hanem a hagyományos japán temetkezési autókat (miyagaták), melyek sokkal díszesebbek voltak.

Lényegében kerekekre tett buddhista templomnak néztek ki,

masszív tetőszerkezettel, arany faragásokkal, sárkány és lótuszvirág motívumokkal, valamint egyéb díszekkel. Gyakran Toyota Crown-alapokra építették a miyagatákat, mivel ezt a típust a tekintélye, a mérete és az erős, sorhatos motorja kiválóan alkalmassá tette a feladatra.

halottaskocsi
halottaskocsi
Toyota Century
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi

Manapság Japánban a fura külsejű autóiról ismert karosszériaépítő manufaktúra, a Mitsuoka számít a halottaskocsik legnagyobb gyártójának és specialistájának. Az 1968-ban alapított cég portfóliójában összesen hétféle ilyen jármű szerepel, ezek közül öt valamelyik Toyotán vagy Lexuson alapul. A donor járművek között a Toyota Corolla-alapokra épült Mitsuoka Riyagi jelenti a belépő szintet, de lehet rendelni Toyota Alphard kisbusz, Toyota Crown és Toyota Century, valamint Lexus LS460 luxuslimuzin-alapokra épített pompakocsit is.

halottaskocsi
halottaskocsi
Toyota Century
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi

Szinte minden típusból kétfélét gyártanak: olyat, amit a tengelytáv, és olyat is, amit a hátsó túlnyúlás megnyújtásával tesznek alkalmassá koporsószállításra. Az előbbiek között nem ritka a közel hét méter hosszú sem, amely a koporsó(k) mellett akár öt személyt is képes nagy kényelemben szállítani. A Mitsuoka halottaskocsik közös jellemzője az antibakteriális, szagtalanító műbőr bevonattal ellátott koporsószállító felépítmény elfüggönyözhető ablakokkal, diszkrét hangulatkivilágítással, márványpadlóval és masszív koporsógördítő mechanizmussal, a vízálló műbőr külső borítás, a Landau díszmasni, valamint a masszív, felfelé nyíló hátsó ajtó.

halottaskocsi
halottaskocsi
Toyota Century
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi
Toyota halottaskocsi

Argentínában a noetingeri Carrozados Rosano karosszériaépítő cég többek között az előző generációs Toyota Corollákból is készít egyedi gyártású halottaskocsikat, náluk a megrendelő választhat az amerikai típusú, zárt-üvegezett, vagy a nyitott, pickupszerű, de tetővel ellátott koporsószállító felépítmények közül.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!