Csak két évet kap bizonyítani az utolsó analóg sportkupé – Toyota GR86 teszt

Toyota GR86, autó
Vágólapra másolva!
Hátsókerék-meghajtás, alacsony tömeg és ár, a vezetési élmény minden másnál előbbre helyezése – a Toyota GR86 pontosan követi elődje, a GT86 receptjét, de minden területen sokat fejlődött.
Vágólapra másolva!
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó

Pontosan 40 éve, 1983 májusában mutatta be a Toyota a Corolla Levint, másik nevén az AE86-ost, amit Japánban mindenki csak Hachi-Rokuként (nyolc-hat) ismer. A pörgős 1,6-os szívómotorral szerelt, két és háromajtós karosszériával is elérhető, elérhető árú sportkupé

tömegekkel ismertette meg a hátsókerék-hajtás örömeit,

a tervezésekor egy cél lebegett a mérnökök szeme előtt: hogy a vezető bárhol vigyorogva szálljon ki belőle, legyen az kanyargós hegyi út, versenypálya, rali gyorsasági vagy driftverseny. Egy tonnánál kisebb tömege és akár 165 lóerős teljesítménye komoly menetteljesítményekhez segítette, de a legtöbben mégis a megbízhatósága, a tökéletes balansza és a tuningolhatósága miatt kedvelték.

GR86, GT86 és AE86. A bukólámpa sajnos rég kiment a divatból Forrás: Toyota Gazoo Racing

2012-ban érkezett a modern változat, a GT86, amelyet már a Subaruval közösen alkotott meg a Toyota (BRZ néven ezért a 4x4-es autóiról ismert márka is forgalmazta a típust, minimális technikai módosításokkal), ami

a költségmegosztás mellett azért is volt előnyös, mert így boxermotort kaphatott a kétajtós kupé.

A vízszintes hengerelrendezés igen alacsony súlypontot biztosított, így anélkül lehetett élvezetesre, agilisra hangolni a futóművét, hogy túlzottan sprőd, kényelmetlenül kemény lett volna a rugózása.

Sportautó a népnek

Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó

Öt dolgot kötött ki Tecuja Tada főmérnök a tervezés elején: nem lehet drága, nehéz, turbómotoros, nem lehetnek szélesek a kerekei és hátul kell hajtania. A cél az volt, hogy közúton is át lehessen lépni a tapadáshatárt vele, ezért még attól sem riadtak vissza, hogy a Priuson használt, alacsony gördülési ellenállású Michelin Primacy gumikkal szereljék fel, aminek köszönhetően

már alacsony sebességnél is táncba lehetett vinni a farát.

Emlékszem, amikor tíz éve az első tesztautó megjött a GT86-ból, annyira magával ragadott a vezetése, hogy két rendőrmotoros perceken át üldözött az Árpád hídon és a Róbert Károly körúton, mire észrevettem őket, és tudatosult bennem, hogy nem tartottam be a legnagyobb sebességre és az irányváltások jelzésére vonatkozó KRESZ-szabályokat.

Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó

A GT86 legnagyobb problémája a motorerő viszonylagos hiánya volt. Igazából nem is a 200 lóerőt találták kevésnek a tulajdonosok, hanem a 205 Nm-es nyomatékot, amit csak 6600-as fordulatszámnál adott le a szívó boxer, ezért állandóan pörgetni kellett a dinamikus haladáshoz. Ráadásul volt egy lyuk a nyomatékgörbében 3200 és 4700-as fordulat között, pont a leggyakrabban használt középtartományban, ahol vesztett is a csekély erejéből, emiatt hatodikban szinte lehetetlen volt vele előzni az autóval, pláne, ha egynél többen ültek benne.

Kijavították az előd hibáit

Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó

Sokan azt hitték, hogy a GR86 névre keresztelt utódnál turbósfeltöltéssel, vagy valamilyen hibrid rendszerrel javítják majd ki ezt a hibát, ez azonban szembe ment volna a sorozat egyszerűségre, kis tömegre, elérhető árra törekvő filozófiájával. Inkább azt találták ki, hogy a régiből átvett blokkban a furatot 86-ról 94 mm-re növelik. Így anélkül tudták növelni a lökettérfogatot 20 százalékkal (2,4 literre), hogy nehezebbé és bonyolultabbá tették volna az erőforrást.

Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó

A teljesítmény 17 százalékkal 234 lóerőre, a nyomaték pedig 22 százalékkal, 250 Nm-re nőtt, az utóbbit ráadásul már 3700-as fordulatszámnál adja le az új motor, amitől jóval erősebbnek érződik a közepes fordulatszám-tartományban. Így

végre az előzésekhez sem kell feltétlenül visszaváltani,

ami drámai mértékben javította a vezethetőséget, használhatóságot a mindennapokban. Persze felül sem fogy ki a szuszból a boxer, a teljesítménycsúcs 7000-nél, a leszabályzás 7500-nál érkezik. Előtte azonban csipogással adja tudtunkra a Toyota, hogy ideje feljebb kapcsolni, ami kicsit idegesítő tud lenni csapatás közben, de legalább nem kell levenni a szemünket az útról, hogy az egyébként könnyen leolvasható, vezetésorientált digitális műszerfalról leolvassuk a fordulatszámot (head-up kijelző nincs).

Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó

Mivel erősebb lett elődjénél a GR86, és a tömege a gazdagabb kényelmi és biztonsági felszereltség ellenére is csak 20-35 kilóval nőtt meg a GT86-hoz képest, 7,6-ról 6,3 másodpercre csökkent a százra gyorsulás ideje, így már a modern hot hatch-ekkel is tartja a lépést. Igaz, a végsebessége meglepő módon maradt 226 km/h, de ez semmit sem számít, mert,

ha van autó, ami nem a száraz számokról szól, akkor az ez.

Ebben a közvetlen irányíthatóság, a remek útfekvés, az ember-gép közi kommunikáció a lényeg, és nem zavarja a vezetőt, hogy egy négyhengeres dízel 3-as BMW simán gyorsabb minden helyzetben.

Milyen belül?

Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó

Hogy nem akármilyen élmény vár ránk, az már a beüléskor érződik, hiszen ennyire közel talán még az Alpine A110-ben vagy a Porsche 718 Caymanban sincs az ember hátsó fele az aszfalthoz, a lábakat nem lefelé, hanem előre nyújtva kell vezetni. Persze

a beszállás tornamutatványnak is beillik,

az alacsony tető tovább nehezíti a műveletet. Olyan jól formázott, hogy Recarónak is elmenne a gyári sportülés, az oldaltartása nem csak vese tájékon, hanem vállmagasságban is érezhető. Ehhez jön a függőlegesen álló, tökéletes méretű és vastagságú, kellemes tapintású bőrrel bevont sportkormány, valamint az attól csak egy arasznyi távolságban lévő, precízen és rövid úton mozgó váltókar, valamint a manuális kézifékkar, ami a Suprán kívül minden Gazoo Racing Toyotában megmaradt.

Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó

Annak idején a GT86 a motorja mellett az olcsó anyagokból épített utastere miatt kapta a legtöbb kritikát, amit szintén megpróbált kijavítani a Toyota a GR86-ban. Lexus-szintű beltérrel most sem szolgál az autó – akkor az árát nem lehetett volna alacsonyan tartani – de azért érezhető némi fejlődés, például több felületet borít kellemes tapintású Alcantara, mint korábban, szebb lett a középkonzol, és a műszerfal tetején már puha, habosított műanyagot találni.

Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó
Toyota GR86, autó

De azért a sorjás, fekete műanyagból fröccsöntött kilincs, a grafikájában és felbontásában a 90-es évekbeli Game Boy-t érintőképernyő és a nagy japán autóalkatrész-raktár polcairól származó, évtizedek óta változatlan ülésfűtés-gombok még jelzik, hogy

ezúttal sem a belső minőségérzet élvezett prioritást, amikor a fejlesztésre szánt pénzt elköltötték,

és menet közben a gördülési zaj továbbra is jelentős. Néhány bakit is elkövettek a tervezők, az indexkar például a közelmúltbeli Opelekhez hasonlóan nem ugrik felső és alsó állásba, hanem mindig visszatér középre, a tempomat ősrégi Toyotákból ismert, kormány mögötti karja pedig útban lehet, amikor heves ellenkormányzásra van szükség – tehát meglehetősen gyakran.

A cikk folytatódik a második oldalon. Kattintson tovább!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!